Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 2450 ggr
klass_13
3/29/15, 1:53 PM

Tror jag är påväg att bli utbränd

Jag jobbar vanligtvis som timvikarie inom barnomsorgen, men har sedan januari varit på en och samma avdelning och har fått anställning åtminstone till sommaren. Avdelningen är internt känd för att ett flertal ur personalstyrkan har gått in i väggen och fått sluta eller byta avdelning. Hade redan innan det problem med energi och sömn samt ryggproblem som håller på att kollas upp. Nu känner jag att bara under den senaste veckan har det varit problem som har förvärrat allt. 

Stugan hade ett krismöte i fredags för att resten av mina kollegor på avdelningen har varit hemma under hela förra veckan och lämnat mig med en full barngrupp med vikarier och nystartsarbetare. Att gå från att knappt ha några ansvar för hur avdelningen sköts till att ha alla ansvar har gjort mig helt otroligt utmattad. Ska iväg på röntgen på måndag men har väldigt dåligt samvete att jag inte kan vara närvarande under dagen och vet hur situationen ser ut bland avdelningarna. Blivit tagen åt sidan av föräldrar som undrar vad som har hänt med all personal men eftersom jag inte får yttra mig om andras arbetsförmåga har jag bara kunnat hänvisa till förskolechefen.

Jag vet just nu inte om jag ska skratta eller gråta. Jag tar med mig jobb hem eftersom det inte hinns med under dagarna och ligger vaken på nätterna och oroar mig om hur nästa dag ska gå. Jag börjar oftast 7 på morgonen och slutar runt 16, därefter finns det knappt någon energi att ta mig hem och när jag kommer hem blir det att jag måste lägga mig ner på grund av ryggvärk och där blir jag liggandes för att det inte finns någon ork. Skulle verkligen vilja börja träna igen, men hur ska jag kunna det när jag knappt kan ställa mig och göra middagen efter jobbet. Har diskuterat detta med min chef, som tydligen är så ointresserad att hon till och med vägrar tillåta att vikarier tas in.

Vad ska jag göra? Kan jag göra något som gör att jag får mer energi? Finns det några hanteringssätt?

Annons:
VildaVittra
3/29/15, 1:59 PM
#1

Lyssnar inte chefen, så går du till chefens chef. Och du ska inte behöva oroa dig på nätterna, det är inte normalt, din chef måste ta itu med detta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VästkustFia
4/4/15, 12:14 AM
#2

 Kan du inte försöka prata ihop dig med kollegorna? De mår ju tydligen inte heller bra. Och vad säger facket?

Man ska inte behöva ha det så på jobbet, det är arbetsgivarens ansvar och inget du ska känna dig tvungen att lära dig hantera på egen hand (annat än på väldigt kort sikt då, tills det blivit nån form av lösning).

Upp till toppen
Annons: