Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 3194 ggr
MajsenB
2015-04-08 12:06

Bekräftelsebehov

Jag fyller 17 i år och är tillsammans med en 2 år äldre kille sedan ungefär 1 och ett halvt år tillbaka. Jag älskar honom verkligen över allting annat, mår otroligt mycket bättre med honom. (har tidigare funderat på att ta mitt eget liv, skadat mig själv osv.)

Dock har vi bråkat en del, allting på grund utav att jag har ett extremt bekräftelsebehov. Jag är ständigt på jakt efter att bli kallad fin, söt, trevlig och fiskar efter komplimanger. Jag gör mig själv illamående.

Jag pratar med killar jag inte känner, som jag inte har något som helst intresse för, endast för att få den här bekräftelsen. Att de ska säga någonting bra om mig eller finna mig intressant. Egentligen skiter jag ju i dessa personer, de betyder ingenting och det är fortfarande min pojkvän jag älskar och vill vara med. 

Kan tillägga att jag gör det utan att tänka på det, det är först efteråt jag känner att fyfan det blev bara fel. Jag anser inte att jag flirtar men efteråt när man läser igenom vad jag skrivit kan det uppfattas som det. Och jag skulle absolut aldrig vara otrogen emot honom. Jag vill bara vara med honom.

Han har kollat igenom mina meddelanden överallt flera gånger. Facebook, mejl, skype, mobilen och hittar då självklart dessa meddelanden. Jag känner mig så jävla kass som gör såhär emot honom, för jag är ju nöjd med honom, han är perfekt! Det är mig själv jag har problem med.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Hur ska man gå tillväga för att komma ut ur detta äckliga beteende?! 

Det finns ingen hjälp att få på varken ungdomsmottagningen, bup eller kuratorn i skolan. De har helt enkelt inte tiden.

Annons:
Honestyisdead
2015-04-08 12:09
#1

BUP ska hjälpa dig om du mår dåligt. Likaså kuratorn.

OlgaMaria
2015-04-08 15:38
#2

Inse att det är ett beroende du har, som du kan bryta. Du söker bekräftelse för att du är van att göra det, för att du har lärt dig själv att få kickar på det sättet. Om du vänjer dig av med det kommer behovet minska ordentligt. Du får helt enkelt bestämma dig för att inte gå den vägen.

Man måste inte få en massa bekräftelse för att må bra eller duga. Visst vill du vara trygg och glad oavsett vilka kommentarer du får från andra? Jobba då mot att bli den människan som är trygg och glad oavsett vad andra säger.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Snuttefia
2015-04-12 21:18
#3

Kanske konstigt tips men… prova säga till dig själv att du duger och är fin och allt sånt.

M.V.H Snuttefia

Fifill
2015-04-20 13:15
#4

Jag har inte samma problem som du, men vill gärna försöka hjälpa dig ändå, om jag kan. :)

Vet du i vilka situationer som detta bekräftelsebehov dyker upp? Vad är det som triggar igång "fiskandet"? Du behöver inte svara på det här(om du inte vill såklart), bara fundera själv. Och försök vara uppmärksam på dessa "startpunkter", för om du försöker så kommer du till sist kunna stanna upp i beteendet och tänka: Vänta lite, nu gör jag det igen! istället för: Sjutton också, jag gjorde det igen!

Och det kommer ta tid, för(som jag själv brukar säga till mig själv och mina föräldrar) att om det var så lätt som att bara bestämma sig, då skulle det inte vara ett problem.

zakkris
2015-05-03 12:16
#5

Har samma problem som du, men jag bar bytt ut flirtandet osv till att synas på annat sätt som inte skadar killen, exempelvis jag gillar bilar, genom de tar jag uppmärksamhet. Tävlingar med hunden osv, på de sättet får jag de bekräftelsebehovet och på så sett skadar jag inte killen

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Upp till toppen
Annons: