Annons:
Etikettbehandling
Läst 9010 ggr
Juicepaket
4/13/15, 8:18 PM

Ta SSRI samma tid varje dag?

Jag äter escitalopram actavis och atarax en gång per dag (plus ev. fler atarax vid behov) som antidepressiv och ångestdämpande. Jag undrar om det är viktigt att ta dessa vid samma tidpunkt varje dag? Jag tar dem på morgonen, men eftersom man oftast sover längre på helger än vardagar blir inte morgonrutinen samma tid. Gör det något om man tar dessa tabletter olika tider beroende på om det är helg eller vardag, eller bör man hålla sig till samma tidpunkt varje dag? Tacksam för svar!

Annons:
AnneN
4/13/15, 8:25 PM
#1

Nu har jag inte samma sort som dig men äter också SSRI på morgonen, vad jag fått till svar då jag frågat min läkare om hur noga det är med exakta tider så har han sagt att det gör inget om det skiljer några få timmar mellan vardagar och helgerna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zadeira
4/13/15, 8:30 PM
#2

Precis som AnneN äter jag ett annat SSRI-preparat än dig och har fått samma besked. Det behöver inte vara på exakta timmen varje dag utan 3-4 timmar hit och dit spelar ingen större roll. Tror att din läkare eller apotekspersonalen skulle talat om ifall det var väldigt viktigt med exakta tider.

RobinEH
4/13/15, 8:35 PM
#3

Escitalopram har en relativt lång halveringstid (30 timmar). Så om du tar den några timmar senare eller tidigare en dag så är det inga problem. Ataraxen tar du när du vill.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Juicepaket
4/13/15, 8:42 PM
#4

Tack så mycket för bra, snabba svar! :)

OlgaMaria
4/14/15, 7:43 AM
#5

Funkar det bra för dig att ta atarax på morgonen? Man kan ju bli ganska trött av den.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Juicepaket
4/14/15, 8:32 PM
#6

#5 Jag har precis påbörjat min medicinering så än så länge har jag inte blivit trött av ataraxen. Ataraxen är även till för att (förutom att jag redan har ångest) minska ångesten som kan uppstå från biverkningar av escitalopramen. Men kan jag ta escitalopramen på morgonen och ataraxen på kvällen? Eller borde jag ta dessa samtidigt för att escitalopramen inte ska orsaka lika mycket ångest?

Annons:
RobinEH
4/14/15, 8:47 PM
#7

#6

Escitalopram lär inte ha mycket akut effekt. Dvs så måste du inte ta Ataraxen samtidigt. Att ta den på morgonen kommer ju dock förhindra att du upplever ångest, dvs. om du tar den på kvällen istället så kanske du blir tvungen att ta den tidigare på grund av att du upplever ångest. Trötthet är inte heller någonting som utvecklas efter kontinuerligt intag av Atarax utan en direkt biverkan. En läkare sa att trötthet av Atarax är en biverkan man får om man tar den utan att man har ångest, dock tror jag att det är inkorrekt. Du har ju alltid möjlighet att ta vid behov också, så fortsätt ta det på morgonen om du inte har problem av det.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Juicepaket
4/14/15, 9:01 PM
#8

#7 Okej, tack så mycket! Då fortsätter jag med även ataraxen på morgonen.

Upp till toppen
Annons: