Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 5521 ggr
Anna O.
2015-04-24 11:53

Rädd för att åka buss

Jag har knappast våga åka buss sen jag såg en skräckfilm om bussar. Jag är rädd att bussen inte ska stanna och släppa av en utan fortsätta att åka, eftersom på skräckfilmen så säger dom att dom ska tanka men åker istället och mördar personerna som är kvar i bussen. Jag är livrädd och måste bli av med rädslan eftersom jag måste börja åka buss för vi har flyttat.

Annons:
Vanja
2015-04-24 12:01
#1

Det enda sättet att bli av med rädslan är att åka buss, du måste tvinga dig själv att åka buss. Helst massor av gånger så du inser att det inte är farligt. :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Maria
2015-04-24 15:37
#2

En gång när jag var yngre så svimmade jag på en spårvagn och efter det så var jag livrädd för att det skulle hända igen.

Eftersom jag inte har körkort och är beroende av att åka kommunalt så var det bara att ge sig på det igen.

Det hände att jag fick gå av vid någon hållplats för jag trodde jag skulle svimma men jag tog nästa tur igen och tillslut så var rädslan helst borta och det är många år sedan nu.

Så försök att utmana dig själv. Åk korta turer i början så ska du se att det löser sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

badmatta
2015-04-24 21:21
#3

Beroende på vart man bor så brukar bussarna vara utrustade med kamera. Om det ger dig någon trygghet. 

Annars är det som 1# och 2# säger - du får öva bort rädslan. Du kan prova att tugga tuggummi under bussresan. Hjärnan utsöndrar inte lika mycket stresshormoner medan man äter. Att lyssna på musik kanske kan hjälpa något med.

Upp till toppen
Annons: