Annons:
Etikettkronisk-smärta-påverkan
Läst 6192 ggr
vaniljkaka
2015-05-16 12:42

Tål inte ljus

Någon här som vet vad det kan bero på? Så fort jag går ut börjar det göra ont i ögonen och svider, ljuset är så starkt och jag kämpar för att hålla dom uppe, tittar mest ner i marken för att det är så starkt ljus från himlen, även om solen inte skiner känner jag såhär.
Det är samma med starka lampor, jag vill bara släcka. 
Är jättejobbigt detta :(

Annons:
VildaVittra
2015-05-16 12:53
#1

Det kan vara massa olika saker, som torra ögon, vitaminbrist, migrän och saker som "vampyrsjukan" (den senare skulle du nog märkt tidigare i ditt liv dock). Så till doktorn och kolla dina värden först och främst. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vaniljkaka
2015-05-16 15:00
#2

Ok! Hade faktiskt tänkt att köpa ögondroppar mot torra och trötta ögon, det finns väl bra på apoteket va?

vaniljkaka
2015-05-16 15:56
#3

förresten mina värden kollade doktorn när jag va där för mitt psykiska mående. Och det var inga fel på dom

[KEEL]
2015-05-16 16:01
#4

Det kan vara ett tecken på stess eller utmattningssyndrom. Att intryck som ljud och ljus blir överväldigande för en.

vaniljkaka
2015-05-16 19:37
#5

#4 ja okej, utmattad är ett ord som beskriver mig rätt bra just nu, har en tvååring, tight ekonomi och ett dåligt psykiskt mående, social fobi, ångest, känslig,orolig för allt, väntar även på att utredas för adhd/add/asperger. 
Men jag kan inte förstå vad mina ögon har med detta att göra, detta är ju kroppsligt , men kan ljuskänslighet bero på dålig syn? är det ngt en optiker kan se?

[KEEL]
2015-05-16 20:18
#6

Om du är utmattad psykiskt blir du det fysiskt också och kroppen klara inte av att ta in och procecera saker som ljud, ljus, information m.m. och det blir helt enkelt för mycket för kroppen att ta in och därav din starka reaktion.

Annons:
vaniljkaka
2015-05-16 21:06
#7

#6 okej, om det nu är så att man är utmattad blir det bättre eller sämre att börja med jobb/praktik ?  Det är på gång… inte för jag egentligen vill, men läkare och andra tycker det vore bäst för mig. Fast dom vet inte om att jag är utmattad. (om jag nu är det)

[KEEL]
2015-05-16 21:21
#8

#7 Det beror på. Alla fungerar olika och reagerar därför olika. Antingen kommer du känna dig bättre eller sämre. Om du känner dig likadant eller värre efter en vecka skulle jag rekomendera att gå till vårdcentralen eller liknande och prata med dom och evt. sjukskriva dig. Man ska alltid ta utmattningssyndrom på allvar, ibland går det så långt att det tar år för folk att rehabilitera sig och ens klara enkla saker som att öppna en dörr, koncentrera sig och ta in ny information etc.

annia1
2015-05-17 01:44
#9

vaniljkaka då det gäller ögonen så börja med det självklara att beställa tid hos en optiker för synundersökning. Vad jag vet så brukar inte dålig syn skapa detta, men det kan vara så att du har brytningsfel så att ljuset kommer in fel. Tala om redan när du beställer tid att du har problem med ljus så de vet. Sen beroende på vad optikern ser hos dig så kan den skicka remiss till ögonläkare om det behövs som gör en djupare undersökning.

.

Sagolikt
2015-05-18 19:37
#10

Du skrev i en tråd på en annan ifokussajt att du just fått reda på att du är närsynt. Det är jag med, och väldigt ljuskänslig. Jag fick det förklarat för mig av en optiker att för närsynta personer är pupillen större, vilket gör att ögat tar in för mycket ljus. Solglasögon är det enda som hjälper.

n00bArtWork
2015-05-19 17:33
#11

Hejsan du, jag är närsynt och skadat hornhinnorna  x antal ggr pga mina linser samt snöblind en gång, samt har även jag hört att mina pupiller inte alltid drar ihop sig ordentligt förutom när man belyser rätt i mina ögon med en lampa m.m

Jag kan inte ha starka lampor inomhus, har solglasögon ofta även inne, kan ej köra bil en normal ljus dag utan att solen är framme (dvs molningt) för det är för ljust så du är absolut inte ensam om detta, däremot så är man kreativt lagd (dvs lite estet med mörka drag) så blir natten en helt ny upplevelse när man lär sig gilla mörkret istället för att anse att den är obehaglig :)

Tex gå ut i kväll och titta på blommor och växter i svagt sken från en gatlykta så förstår du vad jag menar :)

Upp till toppen
Annons: