Annons:
Etikettbehandling
Läst 4676 ggr
Yehet121
5/17/15, 4:02 PM

Antidepressiva mediciner?

Hej jag undrar lite om antidepressiva läkemedel. 

Hur ska man göra om man känner att man behöver det? Gå till doktorn? Hur vet man om man är tillräckligt dålig för att behöva antidep. Går det att ta det samtidigt som man tar sömnmedel som t.ex Propavan? Måste den man går till berätta för anhöriga att man har varit hos dem? Jag har hört att vissa Antidepressiva läkemedel kan göra en mer deprimerad än vanligt i början, Hur lång tid brukar det vara och hur mycket mer deprimerad blir man?

Annons:
Snuttefia
5/17/15, 4:03 PM
#1

Gå till din läkare!

M.V.H Snuttefia

[JeanetteK]
5/17/15, 4:10 PM
#2

Det finns ju många olika mediciner. Jag själv äter Citalopram och det är det enda jag har erfarenhet av. För min del så gick jag till vårdcentralen och berättade att jag inte mådde bra. Jag fick citalopram utskrivet och en rätt låg dos. Den gör att mina dalar blir mindre djupa. En del tycker att de även påverkar dem åt andra hållet - att de blir mindre lyckliga men det tycker inte jag. Säkert individuellt. Man började lågt, tror det var en halv tablett eller kanske tom en kvarts. Och sen ökade man långsamt till den dos läkaren bestämt. Första tre veckorna hade jag mer ångest än innan, men eftersom jag visste om att det kunde hända så var det hanterbart. Jag var även rätt yr och lite illamående. Sen vände det nästan från ena dagen till den andra och skillnaden var för mig jättestor. Som att livet blev fyllt av färg igen och roligare att leva. Jag har ätit nu i flera år och skulle tro att jag lär göra det för alltid. Helt okej för min del eftersom det får mig att må bra. 

Jag har även i perioder pratat med en kurator på vårdcentralen. Det kan jag rekommendera, det har hjälpt mycket att ändra sättet att tänka och även att hantera mitt mående. 

Stort lycka till! ❤️

RobinEH
5/17/15, 4:30 PM
#3

Det är läkare som förskriver läkemedel, med vissa undantag. Således behöver du för att få antidepressiv medicin utskrivet ta kontakt med en läkare. Om du är minderårig så skulle ett första steg kunna vara att gå till skokuratorn.

De flesta antidepressiva läkemedel fungerar väl tillsammans med de flesta sömnmediciner.  Men bedömningen får göras för specifika läkemedel.

Är du myndig så har anhöriga ingen direkt rätt att få information om din vård. Är du omyndig så beror det på situationen.

De första veckorna kan man uppleva ett försämrat välmående. Man brukar inte tala om försämrad depression utan ökad ångest.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[KEEL]
5/17/15, 10:09 PM
#4

Du går till en läkare och förklarar vad du har för problem. Det finns två olika typer av antideppresiva. SSRI- och SNRI-preparat som har lite olika verkningsämnen. Vissa får biverkningar eller bieffekter i början av medecinering eller i up- och nertrappningar. Det brukar vara från 1-4 veckor, vissa känner knappt av det medans vissa reagerar väldigt starkt. De flesta sömntabletter går bra att äta med de flesta antidepresiva. 

Vad man får för typer av antideppresiva beror till största del på 1. vad man har för besvär. Det finns olika som fungerar bättre och sämre för vissa saker som tex. panikångest, OCD och social fobi. 2. hur gammal man är och hur ens hälsa och andra medeciner ser ut. Äter man blodförtunnande och liknande ska man undvika vissa antideppresvia. Samma ifall man är väldigt överviktig. 

Man behöver inte må något visst dåligt för att få utskrivet antideppresiva, däremot så kan din läkare bedömma hur mycket det skulle hjälpa dig. Vissa får större hjälp av terapi medans andra ingen effekt alls och behöver medeciner för att må bra. Antideppresiva inte bara för att behandla psykiska besvär utan har även bevisad effekt vid magbesvär som tex. IBS

RobinEH
5/17/15, 11:13 PM
#5

#4

Det finns en mängd typer av antidepressiva. SSRI, SNRI, MAO-hämmare, SMS, TCA, NaSSA, DRI, NRI och en mängd andra atypiska.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

hannaj98
5/18/15, 12:41 AM
#6

Antidepressiva ges ofta i kombination med terapi. Läkare vill ofta att man testar det innan man får antidepressiva mediciner. 

Jag tar Propavan och har använt flera olika antidepressiva mediciner samtidigt så det ska inte vara några problem. Berätta bara vilka mediciner du tar så kommer läkaren ge dig något som går bra att använda med din sömnmedicin, vilket jag tror det flesta gör. 

Jag brukar må lite sämre ca 3 veckor när jag testar ny medicin, men det är faktiskt inte så nämnvärt. 

Om du är minderårig kommer dina föräldrar antagligen få veta, annars har läkare tystnadsplikt och ingen behöver veta.

Annons:
pyromanen
5/18/15, 6:16 PM
#7

Enligt nya undersökningar är motion lika effektivt som antidepressiv medicin! Efter att ha sett både kollegor och närstående bli enormt överviktiga och även till viss del personlighetsförändrade av antidepressiva, så skulle jag alla gåbgar prova med 9 veckors motion först (1/2 timme om dan med nåt som får upp flåset) innan jag testade piller. Åtminstonde om deppet inte är livshotande.

[KEEL]
5/18/15, 7:59 PM
#8

#7 Det där är väldigt individuellt och motion kan aldrig ersätta det som en antideppresiv medecin gör. Att man motionerar för lite eller går ut för lite (får i sig för lite d-vitamin) kan utlösa depesion och mår man dåligt så utesluter alltid en läkare ifall det kan beror på någon vitaminbrist som tex. d- eller b12-vitamin. Vissa människor skapar seratonin så långsamt eller har en så låg nivå att de behöver antideppresiva för att komma upp igen. Det är något man inte enbart kan uppnå via motion. Men det är alltid en bra idé att ta en titt på sitt liv och se hur man har det med motion, stress och vitaminnivåer eftersom det kan påverka.

OlgaMaria
5/19/15, 9:45 AM
#9

#7 Håller med. Men det finns många olika vägar att pröva. Antidepressiva kan göra stor skada för vissa. Det är inte säkert att det är en enkel och bra lösning att ta till piller. Dessutom får vissa stora avvänjningsproblem då de ska sluta med medicinen. Det kan också vara bra att tänka på.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[KEEL]
5/25/15, 2:00 PM
#11

#10 "Effekten av motion är bättre än vid sedvanlig behandling, men vi kan inte utesluta att en placeboeffekt"

OlgaMaria
5/25/15, 2:20 PM
#12

#11 Haha, det säger ju något om sedvanlig behandling. Om effekten av motion är bättre än annan behandling, hur bra är då antidepressiva? Inte övertygande effektiva…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Yehet121
5/25/15, 2:47 PM
#13

Eftersom det har kommit upp en diskussion om motion så kan jag dela med mig av hur det har hjälpt för mig. Jag joggar 2 gången i veckan i runt 1 timme, är ansvarig för promenader med hunden, så det blir lite över 3 timmar per dag, och så går jag alltid ut och går när jag behöver tänka. Så jag får både motion och ordentligt med sol ljus och luft. Det har hjälpt lite, men inte tillräckligt.

Annons:
[JeanetteK]
5/25/15, 2:56 PM
#14

#13 Det är jättebra att du är ute och rör på dig! Det är lätt att man blir stillasittande när man inte mår bra. 

Jag vill bara lägga till en sak i diskussionen och det är att mår man dåligt och behöver äta medicin för det ska man inte behöva höra att "gå ut och motionera så mår du nog bättre". Mår man så dåligt att man börjar fundera på medicinering så har man oftast redan testat det mesta. Psykisk ohälsa är fortfarande tabubelagt och jag tycker att det är synd. 

Har man inte haft ångest kan man inte förstå hur det känns. Har man inte varit deprimerad kan man inte förstå hur svårt det är att "rycka upp sig". Jag har en vän som har varit djupt deprimerad och legat i sängen med nerdragna gardiner under en lång tid. Hon äter nu antidepressiv medicin och NU har hon börjat motionera. Det fanns inte i hennes sinnesvärld innan.

pyromanen
5/25/15, 8:48 PM
#15

Självklart finns det massa individuella skillnader. Fast jag tycker det är tråkigt att vinkla det som att "man ska rycka upp sig". Det är väl inte det det handlar om, utan att prova behandling i form av planerat fysisk aktivitet på recept. Som första alternativ och om inte det funkar då testat piller. Biverkningar av träning är mest positiva saker, att man får bättre kondis, kanske går ner i vikt, blir snyggare varemot biverkningarna av piller är många obehagliga (igen stora individuella skillnader). Det är lite som att många inte tycker läkaren tar ens problem på allvar om inte man fpr piller utan "bara" recept på träning. Sorgligt tycker jag.

hannaj98
5/25/15, 9:15 PM
#16

#15 Visst hjälper fysisk aktivitet mot depression. Problemet är att säga till någon i djup depression att "bara gå ut och rör på dig" är ungefär som att säga till en person med ätstörning att "det är bara att äta". 

Det är tyvärr inte så enkelt för alla.

[KEEL]
5/25/15, 10:18 PM
#17

Om någon hävdar att motion är bättre än medeciner har man kanske aldrig mått så dåligt.

pyromanen
5/26/15, 1:35 PM
#18

#16 nej, att bara säga nån ska röra på sig signalerar ju inte att problemen tas seriöst. När det handlar om träning som ordineras av läkare så ska det självklart vara skemalagd, det ska följas upp av läkare så att patienten dels känner sig omhändertagen och tagen seriöst, dels att man ser om det hjälper eller om man ska komplettera med medicin. #17 patienterna i undersökningen i länken ovan/Karolinska institutet är alla diagnosticerade med depression. Det är vetenskaplig undersökning där man jämfört olika behandlin på ett stort antal personer och sett att läkarordinerat träning hjälper lika bra som antidepressiv medicin.

Maria
5/26/15, 1:45 PM
#19

När jag hade opererats för en elak hjärntumör så fick jag rådet av läkare att motionera. I mitt fall promenera med rollator i början.

Det är inte helt ovanligt med depressioner efter svåra sjukdomar som cancer.

Jag var verkligen inte motiverad utan föredrog soffan eller sängen men såg det som en form av medicinering. Jag gick min runda varje dag och det var motigt ska jag säga många gånger men jag blev bättre och bättre och hamnade aldrig i någon depression. Om det hade med mina promenader att göra har egentligen inte så stor betydelse men det gjorde hela mig gott och faktum är att jag kände mig så nöjd efteråt över att ha vunnit över det stora motstånd jag kände.

Nu gissar jag att de som deltog i studien kanske inte hade den djupaste formen av depression men väldigt intressant.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sisela
5/28/15, 4:38 PM
#20

Varken motion eller piller kan ju heller ta bort en evt orsak till depressionen, så om du har något du behöver bearbeta, gå i terapi av nåt slag också. Där kan man också lära sig hur man kan agera om man känner att depressionen kommer tillbaka.

Annons:
Maria
5/28/15, 4:44 PM
#21

#20 Man får inte glömma att depression inte alltid behöver ha en orsak. Det kan kännas väldigt frustrerande för en deprimerad människa som "har allt" och tillsynes ändå har gått i botten i ett svart hål.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sisela
5/28/15, 5:47 PM
#22

#21 jag vet. Därför skrev jag evt. orsak, men bra att du förtydligar. Det behöver ju inte vara ett obearbetat barndomstrauma, utan så "simpelt" som en längre stressig period på jobbet, men det kan ju också behöva arbetas med, för att lära sig hur man reagerar i vissa situationer och vad man ska göra för att klara sig bättre nästa gång.

Maria
5/28/15, 5:54 PM
#23

#22 Vad jag menar är att det behöver inte ha en orsak alls. Inte ens en simpel sådan. De fallen tror jag har det värre på många sätt för den sjuke kanske inte är så motiverad att ta emot psykologisk hjälp.

Det kan även ligga en skuldkänsla i att varför mår jag så dåligt när jag ingen anledning har.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sisela
5/28/15, 6:03 PM
#24

#23 jag förstod att du menade det och jag gjorde bara ett tillägg. Håller med, det är nog riktigt svårt.

Maria
5/28/15, 6:03 PM
#25

🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: