Annons:
Etikettbehandling
Läst 2745 ggr
Mia
5/20/15, 9:36 PM

Kan man delta i två terapibehandlingar samtidigt?

Är det någon som vet om det är möjligt att delta i två olika terapibehandlingar samtidigt? Är det något att rekommendera?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Annons:
[KEEL]
5/21/15, 12:25 AM
#1

Det kan man absolut göra. Det bästa är vell ifall det är samma psykolog eller behandlare som utför båda behanlingarna eller att de båda har kontakt med varandra för att båda behandlingarna ska få så bra effekt som möjligt.

Sagolikt
5/21/15, 9:24 AM
#2

Jag går i DBT, och (i vart fall på min mottagning) får man inte delta i annan behandling om man går i det. Jag har svårt att se att det (i normalfallet) vore en fördel att gå i två olika terapiformer på samma gång, även om det säkert finns undantag. Om man verkligen ska ta till sig innehållet i en terapiform behöver man lägga mycket tid och energi utanför själva sessionerna, och frågan är om man kan göra det för två olika sätt samtidigt. Dessutom kan jag spontant tycka att det med dagens långa köer är bättre om två personer får en behandling var än att en person får två.

Mia
5/21/15, 9:58 AM
#3

Jag förstår hur ni tänker! Jag sitter med en skoluppgift (min allra sista på universitetet!) där jag ska föreslå interventioner (insatser) för en mycket deprimerad mamma, som har försökt begå självmord tre gånger. Då står jag och velar mellan två olika terapiformer, den ena är DBT som jag har läst är effektiv för att förebygga upprepade självmordsförsök och den andra är MBKT som är effektiv för att förhindra återfall i depression. Hon har haft upprepade depressioner och är mycket deprimerad, men har samtidigt haft tre självmordsförsök. Då tänkte jag eventuellt kombinera dessa två terapiformer men det kanske inte är lämpligt då?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Ebolaa
5/21/15, 3:32 PM
#4

Det är inte speciellt vanligt att man (som socialarbetare) väljer att göra så, men eftersom man kan göra det, och med tanke på din skoluppgift där du bäst ska anpassa en insats utifrån ett speciellt fall, så tycker jag att du kan göra det.

Jag känner ingen som har haft två behandlingar samtidigt men jag vet att det förekommer, och om det är bäst utifrån klientens eller patientens behov så finns det absolut skäl till det. :)

Utifrån ditt fall så tänker jag lite såhär: om mamman får sin depression behandlad så lär hon inte göra ett självmordsförsök, då kanske bara DBT (eller någon annan metod för depression) räcker. Men Om mamman är väldigt självmordsbenägen just nu så kan det däremot vara på sin plats att fundera på ytterligare insatser.. 

Är läraren ute efter någon "rätt" lösning? På mitt program är lärarna ute efter att vi studenter ska ha "tänkt till", så bara du kan motivera varför du tänker att de två insatserna kan vara bra samtidigt så är det nog okej.. När vi hade kurs i handläggning så ville våra lärare att vi skulle utforma en insats så att den bäst skulle passa klienten, inte utifrån vad kommunen kundew erbjuda och så :)

Lycka till!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Mia
5/21/15, 5:41 PM
#5

#4 tack för ditt svar! 🙂 Vi har fått autentiska case att utforma dessa insatser efter och har därmed fått oerhört lite information om klienten. Vi själva välja att klienten exempelvis inte är självmordsbenägen just nu för att göra det lite enklare för oss själva, men vi måste ju såklart motivera allt vi skriver med forskning och litteratur. Dem är inte ute efter någon "rätt" lösning utan precis som du skriver, så länge vi kan motivera det med forskning eller litteratur så borde det vara ok. 🙂

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Upp till toppen
Annons: