Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 2078 ggr
Linnea1986
2015-05-23 00:35

Problem med vänner

Hejsan! Jag har haft väldiga problem med kompisar ett tag nu och jag känner att jag inte riktigt vet vad jag ska göra längre, vems sida jag står på liksom. Är ny på sidan så visste inte riktigt vilket ämne och grupp! Ämnet är sexuell läggning, jag har varit rädd för att ta upp de innan då de är ett känsligt ämne för många, men är du känslig för detta ämne då råder jag dej att sluta läsa, vill ej ha hat på detta inlägg :) Min kompis Saga och jag går i 7an nu och hon insåg förra året att hon är homosexuell. När hon var säker på sin sak så berättade hon de för mig direkt och de var som att bara för att hon insett att hon är homosexuell så är det självklart att jag också är det. Men så ligger de inte till, jag är heterosexuell och har aldrig ens tänkt tanken på att jag är något annat. Observera nu att jag absolut inte har något som helst imot homosexuella, de får ni verkligen inte tro. De är helt vanligt folk bara att dom enligt mej tänker fel. Jag är kristen och tror på bibelns innehåll, hade de vart meningen att man skulle leva som homosexuell så tycker jag att man även då skulle kunna få barn naturlig väg, men de är bara min åsikt! I alla fall, min kompis blev vansinnig på mig när jag sa att jag är heterosexuell, för henne var de helt obegripligt och hon var sur på mig i flera veckor. Tillslut blev vi kompisar igen men hon blir extremt lätt sur när ämnet tas upp, för mig är det helt okej att inte prata om de över huvud taget, men hon lyckas alltid komma in på ämnet vad vi än pratar om. Jag förstår ej varför, de slutar ju alltid med att hon själv blir sur och lämnar mig ensam, hon har inte heller någon annan vän så hon blir ju också ensam! Hon kan bli så sur att hon sprider falska rykten om mig över hela skolan, hon kan säga till lärarna att jag fuskar på prov och dom tror henne, och detta pga att jag bara sagt "jag är heterosexuell" då har jag inte ens nämt att jag tycker hennes åsikt är fel. Men hon kan även vara en helt underbar vän. När vi gör saker där hon inte tänker på sexuell läggning, tex när vi åkte till Liseberg. De var den roligaste dagen i mitt liv och hon betedde sig så som en "perfekt vän ska göra". Men dessa dagar är inte många, några få tillfällen i månaden, resten av tiden går jag ensam i korridorerna, ensam på lektionerna och ensam hemma. Saga fick aspergers (stav) och var hemma från skolan i en hel månad, jag "var med" i ett tjejgäng under denna period. Jag var aldrig riktigt "med" i gänget, jag stod alltid lite vid sidan av, fick inte höra precis allt som dom andra fick höra, passade liksom inte riktigt in. MEN dom stötte aldrig bort mig, jag fick vara med och jag fick tycka vad jag ville, FÖRUTOM att homosexuellas åsikter är rätt, jag fick inte umgås med homosexuella eller ha homosexuella vänner. Och de är ända anledningen till att jag hatar detta gäng. Hur kan man hata en viss grupp pga deras åsikter och vilka dom attraheras av, HUR? de är ju helt sjukt ju!! Saga är nu tillbaka i skolan och jag vet inte vem jag ska välja, tjejgänget eller saga. Jag kan inte ha båda alternativen, tjejgänget accepterar inte Saga pga hennes sexuella läggning. Saga som alltid är sur på mig och bråkar, som bara vill ha med mig å göra ca 2 ggr i månaden eller tjejgänget som visserligen låter mig vara med men jag är fortfarande inte "med" på allvar, jag är utanför och de kan vilken människa som helst se. När saga har en bra dag och ej hatar mig så har jag lika kul under en dag med saga som jag har med tjejgänget under ett helt år typ. Jag kan inte svika saga och gå med i ett gäng som hatar homosexuella…eller? Men vill jag verkligen ha en vän som saga, som bara vill vara min vän 2 dar i månaden och resten av tiden så avskyr hon mej och vill helst slippa se mig. Jah vet inte hur jag ska hantera situationen, ingen av personerna är väll riktiga vänner på allvar, då hade dom väll låtit mig ha vilken åsikt jag vill? Vad ska jag göra? Vad hade du gjort i min situation? Jag vet inte längre vad jag vill och vad jag borde göra, hjälp mig snälla!

Annons:
Tjeja
2015-05-23 01:26
#1

Har du funderat över om Saga kanske har några känslor för dig? Kanske hon inte ens riktigt inser eller vill erkänna det ens för sig själv, men kan vara så ändå? Kanske därför det är svårt för henne att acceptera att du inte är gay också?

Om det inte är så kan jag ändå förstå om hon önskar sig en kompis som är som hon, men man kan ju inte tvinga någon annan att ändra läggning, precis lika lite som man kan ändra en homosexuell till att bli hetero och tvärt om. Ingen annan kan ju ändra på dina känslor liksom.

Du kanske skulle försöka ta ett riktigt snack med Saga ändå? Fast kanske ur en lite annan synvinkel än ni brukar börja samtal. Tex kanske du kan börja med att förklara att du kan förstå att hon önskar sig en kompis som är lik henne själv. Men att du inte kan hjälpa att du är hetero. Det är ju liksom något man bara är. Däremot kanske ni kan försöka fokusera på andra saker där ni är lika och har saker gemensamt istället? 

Istället för att du när ni börjar prata om ämnet säger att du tycker att det är fel, pratar om bibeln och så vidare. Ja du tycker så. Men du tycker ju inte mindre om din kompis som kompis för det, eller hur? Försök istället visa henne att du förstår att hon kan känna sig ensam om sin läggning men att du gärna vill vara hennes vän fast du inte är lik henne på just den biten. 

Ni måste ju båda liksom acceptera varandra åt båda hållen utan att ni försöker övertyga varandra om er egen åsikt.

Det andra kompisgänget låter ju faktiskt inte som något alternativ. Varför ska man "hänga" med folk som inte accepterar en sådan som du är? Man måste ju kunna vara sig själv med sina vänner, annars är dem ju inte mycket till vänner att ha, eller?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ebolaa
2015-05-23 13:53
#2

Hejsan! Ja, lite som ovanstående talare så funderar jag också på om du någongång har tänkt på att din kompis Sara kanske har lite mer än bara "kompis-känslor" för dig? Och att det kanske kan vara en orsak till att hon hela tiden ifrågasätter din sexualitet.  Att Sara också blir arg och besviken när du säger att du inte är homosexuell tyder ju på att det är något annat som ligger och "stör". Du vet, när du säger till Sara att du absolut inte är homosexuell så säger du samtidigt, men underförstått, att du inte är kär i henne och inte känner samma sak som henne, och det kanske är därför hon blir så "arg" och går därifrån.

Ibland när man umgås väldigt mycket och nära inpå varandra, och speciellt när man är ung, så tror man lite att alla man tycker om och gillar så tänker och tycker lite samma sak som en själv. Jag tänker lite på din kompis Sara, att hon tror kanske att du känner samma saker om henne för att ni annars kommer så bra överens. Även som vuxen kan man ibland förvånas över en speciell åsikt eller värdering ens nära vänner står för, som man aldrig hade trott "om den personen". Men det beror ju helt enkelt på att man själv själv identifierar sig med andra och tror att de är lite som en själv, och det är helt naturligt och något vi gör med människor vi tycker om.

Det enda jag inte riktigt förstår, eller det som jag ogillar, är att du känner dig tvungen att välja mellan vem du ska umgås med. Välj aldrig bort en nära vän mot ett gäng med så ytliga värderingar om att man inte kan umgås med homosexuella personer. Såna personer kommer (av mina egna erfarenheter) helt säkert rata dig för något annorlunda du gör någon annan gång, och att vara med människor som man inte kan vara sig själv med, får en bara att må dåligt och känna att man inte duger.. De ska kunna acceptera att du har andra vänner än dem och tycker annorlunda än dem..

Vad gäller din vän Sara tycker jag att du ska fortsättas stötta henne, precis på samma sätt som du gjort, men att du kanske får sätta ned foten och be henne acceptera den person du är och säga till henne att du kan vara hennes vän på samma sätt som alltid, men om inte det räcker för henne så får det vara hennes val..

Inga lätta saker, men saker och ting blir bättre, bara man ger det lite tid :) kram hej!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: