Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2710 ggr
Rumblebee
5/28/15, 4:19 PM

Irritation av ljud och rörelse

Under hela mitt liv, eller i alla fall majoriteten av tiden, så har jag alltid blivit irriterad av vissa ljud och/eller rörelser. Speciellt sådana som upprepas. Och det spelar ingen roll om den eller de som orsakar det är medvetna om det eller inte. Hittills reagerar jag inte mer än att jsgtillfälligt kan lämna rummet för att komma undan från det som stör. Folk som låter när de äter, allt från smaskande till att man hör deras tänder slås mot varandra är nog det dom toppar min lista av störande ljud. Fast konstigt nog är det bara när folk äter ljudligt som stör mig, djur som smaskar och har sig har jag inga problem med alls. En annan sak är om jag får syn på folk som håller på och rör på sina fötter, och i vissa fall även folk som har benen korslagda och gungar med ena benet om och om igen. Att någon knackar med fingrarna, så som man gör när man är rastlös eller väntar på något, är också något som kan irritera.. Och för att inte tala om när folk trycker in och ut spetsen på en penna! Vissa saker kan man ju inte heller be folk att sluta med, för det går ju inte att be någon att äta tystare. Är det någon mer här som blir frustrerad över ljud eller rörelse? Eller är det bara jag som är, ja , udda ?

Annons:
Lia
5/28/15, 4:31 PM
#1

Jag lider av misophonia, och du beskrev just det. Tycker absolut du ska söka hjälp för det innan det blir värre, det blir det för mig.

Sealle
5/28/15, 4:33 PM
#2

Tror det är mer normalt än onormalt faktiskt :) Jag kan inte vara i samma rum som folk som har ljud för sig när de äter, oavsett om det är smaskande eller ljudet av de andas. Jag blir grymt äcklad.

Jag håller på rätt mycket med mina ben, t.ex. korslagt och gungar, skakar på foten, knackar i golvet osv. Händer ganska ofta att jag blir tillsagd för folk irriterar sig på det (jag märker oftast inte att jag gör det).

Så allt du beskriver är supervanligt skulle jag säga, snarare ovanligt att någon är tolerant och inte stör sig på något. :)

Jazmin1e
5/28/15, 4:34 PM
#3

Frustrerad är en underdrift. Stör mig jättemycket på olika ljud och rörelser.

Rumblebee
5/28/15, 4:59 PM
#4

#1 ja kanske det. Får se hur det blir med det. Har en dålig tendens att skjuta upp saker som inte är brådskande. Ska helt klart läsa om misophonia.

Intefulltnormal
7/22/15, 1:40 AM
#5

Jag stör mig supermycket på när jag hör någon andas högt, äta (även om det är tyst) och dricka! Det kokar verkligen innom mig då o känner mig verkligen knäpp

[Silverräv69]
7/22/15, 10:58 AM
#6

Nej, du är inte ensam. Du är på högvarv och överstimulerad, din hjärna tar in alla intryck ofiltrerat och lägger märke till allt, även sådant som andra inte lägger märke till.

Ljud och upprepade rörelser kan driva mig också till vansinne de dagar jag är trött, hormonell och i obalans. I övriga fall har jag blivit bättre på att filtrera bort onödig information ur huvudet och slappna av o folks närvaro. På mina dåliga dagar drar jag mig undan. =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: