Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2850 ggr
Elin1981
6/13/15, 2:25 PM

Terapeut glömmer saker jag berättat - avsluta?

Jag har letat terapeut ett ganska bra tag och efter flera försök har jag nu kommit till ytterligare en terapeut. Jag har gått i ett par bedömningssamtal hos henne och hon har tagit anteckningar båda gångerna.

Det jag nu märkt är att hon frågar om saker jag redan berättat, alltså ren fakta och nu andra gången så märkte jag att hon inte alls läst igenom sina anteckningar utan kom till vårt möte oförberedd.

Jag tar ganska illa upp av detta för varför ta anteckningar om man som terapeut inte är så intresserad av en ny klient så att man läser igenom anteckningarna före ett möte?

Hon frågade även om vi bokat en ny tid tidigare, vi hade bokat tid för både ett andra och tredje samtal men det kom hon alltså inte ihåg. Hur svårt kan det vara att innan ett möte kolla i sin kalender, hon hade det inskrivet där, att vi faktiskt hade bokat in ett möte redan? Att ta 5 eller 10 minuter innan en session för att läsa igenom anteckningar.

Nu vet inte jag om detta beror på att jag ännu inte är hennes klient eller om hon har den här nonchalanta inställningen rent allmänt. Första gången så var hon även drygt fem minuter sen, en annan klient före mig hade stannat kvar längre.

Det känns ju som att om hon glömmer eller struntar i att ta reda på såna här saker så undrar jag ju hur hon kommer att vara sen om en terapi påbörjas. Det känns  inte meningsfullt att sitta och berätta olika saker och sen glömmer hon hälften.

Samtidigt är det väldigt svårt att hitta en terapeut så jag är osäker på hur jag ska göra. Hur hade ni gjort? Någon som varit med om liknande?

Annons:
Maria
6/13/15, 2:31 PM
#1

Precis det som du har skrivit ner här tycker jag att du ska ta upp med henne nästa gång.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Elin1981
6/14/15, 1:09 AM
#2

Ja, det är ju dock inte alltid så lätt att kritisera en terapeut även om man anser sig ha rätt till det. Blir lätt att man sitter där och är så besviken så man börjar gråta över det hela och det känns bara fel. Det är också intressant att i ett sådant här forum höra andras erfarenheter och få tips på vägen.

vallhund
6/14/15, 5:14 AM
#3

Din negativa inställning till psykoterapeuter kan vara en bra början till en lyckad psykoterapi, eller inte. Det finns ingen lagstadgad rättighet till ett visst antal timmars psykoterapi, eller psykoterapi öht.

Vid de högskolor/universitet som utbildar psykologer kan man få psykoterapi under ca 50 veckor för en symbolisk summa. Eleverna har de bästa psykoterapeuterna som handledare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Huygens
6/14/15, 10:53 PM
#4

kan man göra en Lex Mariaanmälan?

Elin1981
6/14/15, 11:03 PM
#5

Huygens: Nej, sånt täcks inte av Lex Maria, det handlar mer om hur terapeuten väljer att arbeta. Det måste ske betydligt allvarligare saker för att en anmälan ska kunna göras.

Däremot är det ju ett svårt läge för mig som klient att veta om den här terapeuten är någon att gå vidare med eller om hon kommer att fortsätta med denna inställning.

Huygens
6/14/15, 11:06 PM
#6

Humm, ja… Kanske jag skulle ställa samman 10 frågor och se om jag fick svar från personen i fråga.

Annons:
Ebolaa
6/14/15, 11:30 PM
#7

Påpeka det som du stör dig på, terapueten får i varje fall tillfälle att ändra på sig om du säger något :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: