Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 4933 ggr
Skorpion76
6/19/15, 7:58 PM

Clownskräck

Nog för att jag vet att det finns många olika fobier, men det där är en fobi som verkligen gör mig ställd. Nog för att clowner kan vara aningen knasiga. Det är ju dock knasigheten som gör hela deras karaktär, men skrämmande? Nej, jag förstår ingenting.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
molam
6/19/15, 8:01 PM
#1

CLowner är riktigt jäkla skrämmande, har varit rädd för dom sen jag var 4 år är 21 imorgon xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Zepp
6/19/15, 8:06 PM
#2

Clownskräck är en allegori!

Samma som koskräck!

Dvs man hävdar en fobi för sådant som skall vara förknippat med barndom, sommar och sådant!

Och märk väl att det är medelålders som hävdar densamma fobin.. och den därav problematiska uppväxten!

Dvs den var rätt bra fast som vuxen kan man raljera över olika saker som man uppllevde som barn.. lite samma som att hävda att man fick allvarliga störningar och mardrömmar utav Vilse i pannkakan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

molam
6/19/15, 8:08 PM
#3

SP min clownskräck är bara nått jag hittat på o.e

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Kyllan56
6/19/15, 8:10 PM
#4

Allting är inlärt! För att förklara kan jag ta min mamma som ett praktiskt exempel.

Hon var nio år när andra världskriget bröt ut. De hade alltid en packad väska om de behövde fly när flyglarm kom. Hon bodde 2 mil från Kruppfabriken i Essen där de gjorde vapen så de hade flyglarm dagligen. En dag när hon satt i bunkern och oroade sig för att hennes pappa - som var för gammal att slåss - alltid tog sådan tid på sig att komma efter henne och min mormor. Hon skulle ta upp en näsduk och när hon sticker ner handen i väskan grabbar hon tag i en råtta som gömt sig där. Sedan dess var hon paniskt rädd för allt som bara liknade en råtta. Rent psykologiskt så sammanblandar hon den oro och ångest hon känner inför bombningar och att hennes pappa ska dö, med råttan.  Två enskilda händelser förstärker, varandra och sammanblandas. En fobi är född.

Det kan räcka med oron för att inte veta vem som gömmer sig bakom clownmasken. Eller oro och upphetsning/rädsla för att en trapetsakrobat ska trilla, som uppträdde precis innan clownerna. Eller tigrar mm.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

AnneN
6/19/15, 8:12 PM
#5

Jag har fobi för bla clowner men även folk som har mask för ansiktet, tror att det för mig kan till viss del iallafall grunda sig i att jag inte kan se miner och annat ansiktsspråk och kan även i normala fall ha svårt att läsa av en del människor. 

Har inga problem med att se clowner, mm på bild eller tv eller på längre avstånd, men kommer de nära så får jag panikångest.

Behöver jag nämna att maskeradpartyn är rena rama mardrömmen för mig och undviks som pesten.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

molam
6/19/15, 8:14 PM
#6

Det so m gör clowner så läskiga är att dom alltid är såglada! ingen kan vara så glad! och inte hela tiden sen har dom Saker gömda i fickorna hela tiden som typ pajer och vatternsprutor och liknande, dom har alltid så mycket färg i ansiktet och dom är säker Typ mördare eller nått som leker clowner förat komma åt lla barn, typ

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Regale
6/19/15, 8:40 PM
#7

Jag undrar om inte S Kings "Det" kan ha orsakat clown-fobi i vissa fall.

AnneN
6/19/15, 8:43 PM
#8

#7 Haha, ja den har då definitivt inte botat någon.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

molam
6/19/15, 8:44 PM
#9

Tittde på IT efter jag fått min clownfobi, det är fortfarande den läskigaste Skräckisen jag vet a trots att det egentligen inte är jätteläskig xDDD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

crimson
6/19/15, 8:45 PM
#10

Har ingen riktig fobi för clowner, tycker dock de är obehagliga, samma med dockor. Tror det har att göra med att min käre far var skräckfilmsfantast när jag var liten, och jag brukade smyga mig ner i tv-rummet när han satt och kollade på t ex It och Chucky-filmerna. Det är intressant hur hjärnan fungerar när det gäller fobier.

Från att jag var pytteliten till ganska nyligen så fick jag världens panikångestattack varje gång jag såg en kortväxt person(en s.k dvärg). Det var så illa så jag inte kunde sova om det var en sån där liten dörr som går till förvaring i samma rum, för jag var helt säker på att det skulle komma ut en kortväxt därifrån och ge mig en massa sprutor(nålar är inte min grej) när jag sov… Trodde även länge och väl att det bodde kortväxta människor under min säng, fast någon hade krympt dem så de var mikroskopiskt små, och de rörde sig i vanliga fall mycket långsamt, men så fort täcket råkar nudda golvet så blev de snabba som blixten 😂 Jag har fortfarande ingen aning om var ifrån den fobien kom ifrån!

Förlåt om OT, jag kände att det var lite relaterat till tråden, haha.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

[tk1971]
6/20/15, 7:23 AM
#11

Nåt i samma klass är väl sambons för mig obegripliga obehag för gycklare… vi är bägge historieintresserade men inte en chans att jag skulle få med honom på t.ex. medeltidsveckan på Gotland.

Skorpion76
6/20/15, 7:39 AM
#12

Då skulle jag känna en betydligt större skräck för kvinnor i niquab. Speciellt de som till och med täcker ögonen.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Regale
6/20/15, 11:18 AM
#13

12.

Julius Caesar:

"Det frånvarande skrämmer mer än det närvarande."

Annons:
Skorpion76
6/20/15, 1:34 PM
#14

#13 Seriöst! Jag skulle hoppa högt om jag mötte en sådan kvinna eller i vart fall känna mig väldigt osäker.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Zepp
6/20/15, 4:46 PM
#15

Att man är rädd för det som är främmande är ingen fobi.. det är en naturlig försvarsmekanism!

Rekommenderar att du åker till Turkiet på semester.. det gör jag varje påsk!

Billigt och varmt.. rätt nära!

Odå hamnar du helt plötsligt i Asien, och de är muslimer!

Kan avslöja för dig att de ser helt normala ut, svårt att säga vem som är Tysk eller Turk!

För det är rätt mycket Tyskar på turistorter, de flesta turkar där talar tyska och engelska!

Böneutropen hörs med jämna mellanrum och städtanterna har hucklen.. de är inte farliga alls!

Männen är oftast mer moderiktigt klädda med märkeskläder.. iallafall på semesterorter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kyllan56
6/20/15, 4:54 PM
#16

#15 Att det okända är skrämmande och ingen forbi håller jag med om. 

Men om ångesten blir outhärdligt att man undviker det man är rädd för, blir det en forbi! Man är rädd för något som inte är innebär ett reellt hot, vilket inte är rimligt. Ända sättet man reglerar sin ångest är genom undvikande.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Zepp
6/20/15, 5:00 PM
#17

Enda nackdelen med att åka till Turkiet är att det så j*vla mycket Tyskar där!

Och att alla vill prata Tyska med dig samt ha betalt i Euro!

Städtanterna pratade inget främmande språk alls.. de såg mer ut som gummor från landet.. vilket de kanske oxå var?

Böneutropen var rätt bra, för då visste man vilken tid på dygnet det var!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

eirwen
6/21/15, 12:09 AM
#18

Jag har hört att det kan vara för att clowner kan ge dubbla budskap. Deras mun är målad som en glad mun. Även fast dom har en sur mun så ser den fortfarande glad ut. För barn har jag läst att detta kan vara förvirrande och när två känslor ligger i konflikt med varandra så skapas ångest. Jag har läst att det kan vara en av orsakerna till fobin. 

Sen är det ju det vanliga, att man haft en negativ traumatisk upplevelse med en clown, då betingar du clownen med något obehagligt och kan utveckla en fobi.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Skorpion76
6/21/15, 7:41 AM
#19

#18 Det låter rätt logiskt och clowner och gycklare gör saker som för en del kan verka skrämmande. Hur roligt är det att få en paj kastad i ansiktet utan att man är beredd på det? Eller tänk dig att någon tar en bild på dig med en till synes vanlig kamera, men sedan sprutar det vatten så att du blir alldeles blöt som en katt ute i regnet.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
6/21/15, 10:46 AM
#20

Fobier är ju i allmänhet väldigt svårt att förstå när man inte har dem själv och en udda fobi som clownfobi blir ju knepig för dem som gillar clowner.

Jag tycker alla fobier utom mina egna är oförståeliga.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aleya
6/22/15, 2:10 PM
#21

#0 vad har du själv fobi för ts? Det är bara applicera det som du känner inför det du har fobi för och applicera det folk känner för clowner. Då kanske du lättare kan förstå känslan som andra känner.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: