Annons:
Etikettbehandling
Läst 4069 ggr
peculiar
2015-06-22 08:59

Mer ångest av benzo.

Någon mer än jag som upplever att ångesten blir värre när effekten av benzo (i mitt fall stesolid) går ur? Jag tar rätt sällan men när jag väl tar blir det mycket och ofta. Det blir en ond cirkel. Jag har ångest, tar stesolid, mår bättre ett tag, sen får jag mer ångest och behöver mer stesolid och så fortsätter det…

Annons:
Ebolaa
2015-06-22 19:42
#1

Det är precis så utsättningsbesvären och abstinensen fungerar med bensodiazepiner, den är nästan helt psykisk. Du kan även känna dig svag, darrig och svettig också. Men mer ångest, än man hade innan man började ta läkemedlet, är en väldigt vanlig biverkning som kommer när ämnet går ur kroppen, precis som du upplever. Och något som du även uppmärksammat är att det är svårt att hålla missbruket i shakt med piller, det är väldigt vanligt att människor tar mer än de tänkt och att de blir väldigt "inne i det" och får svårt att helt lägga ner dem - det är en varningsklocka för att du håller på att utveckla ett missbruk och att det i sin tur kan utvecklas till ett beroende om du inte försöker ändra på din relation till dessa piller. 

Stesolid som har det verksamma ämnet diazepam i sig har en lång halveringstid vilket innebär att från att du tagit ett piller så tar det längre tid innan du får dina utsättningssymtom (alltifrån 5  dar till en vecka beroende på din dosering), besvären blir också mer utdragna men mindre intensiva, än vid utsättningssymtom eller abstinens från till exempel xanor..

Stå ut vad gäller ångesten för din egen skull, det är inte roligt att vara beroende av dessa piller, det blir också bara jobbigare och jobbigare att sluta med dem.. Jag vill inte göra dig mer orolig men jag vill att du ska vara medveten om att benzo- och alkoholabstinens är två väldigt farliga tillstånd, vilka man faktiskt kan dö av om man slutar tvärt med det man är beroende av.. Så lyssna på din magkänsla om att de inte är så överdrivet bra - även om dessa piller verkligen är en medicin men det är inte meningen att man ska hålla på ta dem hela tiden..

Vad var det riktigt som fick dig att börja med stesoliden? Ha du fått dem utskrivet eller "svart" ?

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

peculiar
2015-06-23 10:57
#2

Jag får utskrivet. Får det även delat så de har koll på mig och skulle nog stoppa om det tyckte det blev för mycket. Det kan gå flera veckor mellan intagen, sedan kan det vara några dagar där jag tar maxdos (20mg max 2ggr/dag). Jag är ju inte uppe i gigantiska mängder. Känns bara som en sån besvikelse att en jävla tablett som ska få mig att må bättre får mig att må så mycket sämre. Alltså varför skriver läkare ens ut benzo? Suck…

Ebolaa
2015-06-23 22:09
#3

Okej, då förstår jag! Det här är nog bara något du borde berätta för din läkare, har di fått något annat som inte är bensodiazepiner innan du fick stesoliden utskrivet?

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: