Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 2197 ggr
AnimaNoctem
6/22/15, 1:04 PM

De kallar mig deprimerad

De kallar mig deprimerad.. Igår kväll böjade det klia i hårbotten. Det tog två timmar innan jag hade sökt igenom håret efter löss, tecken på sjukdom, osv. Imorse när pappa inte hade svarat på mitt sms kollade jag igenom alla nyhetsidor på nätet om platsen där han befinner sig på just nu och skrev ett sms där jag frågade om det hade hänt han något. Jag fick känslan att han kanske hade dött, varit med om någon katastof eller vad som helst. När en man började visa intresse för mig på min arbetsplats och gav mjg presenter fick jag panik och vågade inte vara kvar. Sen fick jag för mig att han kanske kunde få syn på mig och kidnappa mig. Jag gick inte ut själv på flera veckor. Men när jag kommer till min läkare bara sitter jag där och tar emot recept efter recept mot depresion och kan inte öppna mig om det jag skrivit här. Jag har även blivit utskriven från terapin eftersom jag inte gått dit. Jag säger att allt är bra när jag är där. Men jag har panik och rädsla över saker, konstant. Imorgon har jag ett läkarbesök och jag har i en veckas tid varit nervös för bussen, att jag ska försova mig, osv. Jag borde planera vad jag ska berätta tex att medicinen inte fungerar. Men istället funderar jag på att avboka läkartiden och stanna hemma för det kanske kommer hända något på vägen dit! .. Vad skulke du ge för tips till denna person?

Annons:
Gronstedt
6/22/15, 1:09 PM
#1

Skriv ned det du vill få fram, så som du gjort här, skriv ut i två exemplar och låt läkaren/terapeuten läsa det ena medan du har det andra. Det är mycket lättare än att försöka få det sagt på ett vettigt sätt.

lilliums
6/24/15, 6:45 PM
#2

för det första. sluta ta mediciner. mediciner blockerar dina riktiga känslor och stänger av en helt. för det andra. det är dem äkta känslorna du behöver jobba med, alltså dig själv utan mediciner. läsa mer böcker. böcker var det bästa som fanns under mina perioder. samt ät hälsosamare. te har även någon tröstande effekt på mig haha. låter jätte skumt men tydligen gör grönt och vitt te kanske de va?  iallafall något med att hjärnans signaler som skickas via synapser eller nått går snabbare så slutsatsen med det var att te gör en "smartare" påstår inte att något är sanning av det jag skriver, endast mina egna erfarenheter!

hoppas det löser sig för dig,

[Silverräv69]
7/2/15, 3:47 PM
#3

Du är rädd för att leva! Jag har också varit precis så rädd som du och fått panik av  helt vardagliga saker.

För det första löper din kropp amok och nu håller den kontant alla dina överlevnadsinstinkter på helspänn och skannar världen för fara. Kroppen och hjärnan är dina enda och starkaste fiender och faror just nu!
En tanke räcker för att en dominoeffekt av kemikalier ska övermanna ditt medvetande och ladda ur sig via panikattacker och paranoida tankar. Din stressnivå är så otroligt hög att din kropp snart antingen kollapsar eller insjuknar och det är allvar! (Jag råkade ut för en stroke pga 5 års konstant stress)

Du behöver förstå att du inte är ensam, oälskad eller i fara! Du är inte galen eller tramsig, din kropp är helt enkelt överkänslig mot adrenalin. Min kropp är överkänslig mot adrenalin, dopamin, nikotin och koffein och reagerar oftast genom anfall av "NU BRYTER HELVETET LÖS OM JAG GÅR MOT RÖTT ÖVER GATAN" och så får jag en panikattack…HELT normalt!

Du behöver inte vara rädd, världen är inte ute efter dig och det finns så många vettiga läkare och terapeuter som kan ge dig perfekta medel för att hantera din stress. Be om andra mediciner, lär dig lyssna på din kropp och stanna upp processerna innan de löper amok och tar över din vardag. Trappa ner på medicinerna för att testa och bibehålla din kontroll över ditt medvetande.

Det kommer ta lång tid och det kommer gå i snigelfart, men alla framsteg är framsteg oavsett hur små de är!!! Kämpa på, du är starkare än vad du tror!

Du får gärna skriva till mig om du vill prata och be om råd! =D

Upp till toppen
Annons: