Annons:
Etikettmedia
Läst 2337 ggr
Tjeja
2015-07-12 00:25

Mordförsök på eget barn

Jag kan inte låta bli att undra… vad kan få en till synes normal i övrigt "sund" förälder att försöka ta livet av sitt eget friska barn?

http://www.expressen.se/nyheter/mamma-haktad-for-mordforsok-pa-barn/

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
VildaVittra
2015-07-12 00:27
#1

Münchhausen by proxy som exempel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ebolaa
2015-07-14 15:52
#2

Familjer kan vara rätt så isolerade och barn är väldigt lojala till sina föräldrar så det är inte helt lätt att se när någon blir utsatt för de mest fruktansvärda sakerna i hemmet. Och när såna här saker sker kan man vara rätt säker på att de levt "bakom stängda dörrar" och isolerade. För ett barn i en sådan situation hör det sjukaste bara till det normala, även om det är svårt för oss att förstå.. Barnet i fråga är kanske så pass ungt att hon eller han inte går på daghem eller skola vilket gör att det professionella nätverket får svårare att fånga upp honom eller henne..

En förlossningsdepression kan det också handla om, eller att denna mamma bär på någon anti-social personlighetsstörning eller sadistiska drag. Ja, vem vet. Det är inte så intressant egentligen heller att veta vilken diagnos eller störning denna mamma lider av eftersom detta i vilket fall som helst är ett extremfall..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Tjeja
2015-07-14 19:26
#3

Förlossningsdepression säger du #2. Hur länge kan en sådan sitta i då? när jag läser får jag intrycket av att barnet i alla fall inte är någon bebis tänker jag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ebolaa
2015-07-14 19:59
#4

Alltså, utifrån själva "rapporten" om åtalet så drar jag inga slutsatser om att just denna kvinna skulle ha en förlossningsdepression, men de är inget ovanligt fenomen och gör vissa mammor helt knäppa mot sina barn, tyvärr..

Med tanke på att det står "Enligt uppgift kan det röra sig om en yngre son" och att det har gått såpass långt utan att någon uppmärksammat detta tidigare, så skulle det inte förvåna mig om det var ett litet barn.

En förlossningsdepression startar efter födseln och inom det första året, vanligtvis inom de första två-tre månaderna. En förlossningsdepression gör att mamman inte känner något alls för sitt barn - att det blir jobbigt att vara en mamma och att hon önskar att barnet inte var fött, eller att hon önskar att barnet bara skulle dö. Om inte mamman får tillräckligt stöd så kan det med andra ord gå riktigt illa för barnet, som dålig anknytning och att det stannar i utvecklingen, eller ännu värre.. Om mamman inte inser att hon har problem och struntar i att söka hjälp så kan depressionen fortgå under många år… Likt en "vanlig" depression…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Tjeja
2015-07-14 20:03
#5

Ok tack #4 för förklaringen!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: