Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 1483 ggr
Zyperior
2015-07-15 20:16

En inspirerande video

Jag vet från erfarenhet att det som visas i videon stämmer väldigt bra. En mycket bra beskrivning av hur jag mådde för ett halvår sedan. Videon riktar sig mot män, men gäller säkerligen alla individer som har liknande symptom. Problemet är att hitta den där personen som ser dig och tar dig på axeln när du behöver det.

https://www.hjalplinjen.se/default.htm finns alltid till hands, men hitta hellre en person att prata med direkt. Börja smått och det blir lättare och lättare att prata om saker ju mer man gör det. Idag är jag i stort sett symptomfri.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Ebolaa
2015-07-16 13:06
#1

Hujj, rätt tung när det där "Talk to someone, please." kom i slutet. Det är ju så det är faktiskt, men av mina egna erfarenheter så kan man inte bara öppna sig. Det är ju det som ä problemet, att folk i omgivningen tittar konstigt och tycker att det är jobbigt när någon mår dåligt.

Jag vet med mig själv att jag alltid går fram och kollar läget när man ser någon må psykiskt dåligt, men de flesta vågar inte för de vet inte vad de ska få höra och tänker istället "jag låter honom eller henne vara ifred istället.."

Så vi behöver alla börja bryta detta tabu om psykiskt illamående, de som mår dåligt behöver bara prata av sig. Så det som krävs av oss andra är "bara" att lyssna, säg inte att ni vet hur de har det och att det kommer gå över, eller att de ska rycka upp sig, utan beklaga över att personen brevid dig  har det tungt, men att du kan lyssna i detta ögonblick om han eller hon behöver. Och hänvisa gärna vidare till det professionella nätverket om du själv blir orolig eller tror att personen i fråga har för mycket på sitt bord.

Eller ring själv, för socialtjänsten måste erbjuda personen en insats eller stöd om de blir informerade om att hon eller han kan vara i behov av en insats som kommunen kan erbjuda. Det hör till det svenska socialskyddet.. 

Så man kan faktiskt göra skillnad på många sätt, men det tar lite av din tid och energi, men kan vara avgörande för din medmänniska ..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: