Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1475 ggr
Linnea1986
2015-08-10 01:21

Problem när det gäller kuratorer

Jätte osäker på vilken sajt och grupp som passar men hoppas det blev hyfsat rätt. Jag har haft panikångest i över 5år, haft två längre perioder av depressioner, har social fobi och anorexia. Har under en längre tid haft regelbunden kontakt med BRIS genom chatt, telefon och mejl. Det har funkat väldigt bra tills nu. Fick chatta med en kurator som jag verkligen fastnade för, han förstod mig precis, behövde knappt säga något alls för han förstod ändå. Efter att jag chattat med honom flera ggr så känner jag inte att en chatt med en annan kurator hjälper, vill chatta med HONOM och INGEN annan, känns inte som att någon annan förstår alls. Att prata med ungdomsmottagningen hjälper inte heller, dom förstår inte. Det är bara just denna killen som förstår mig känns det som. Men det skapar problem för mig då man ej kan välja kurator på BRIS, man får den man får så är det bara :( vet ej hur jag ska göra för att må bra, vill prata med han och INGEN annan

Annons:
Ebolaa
2015-08-10 18:24
#1

Hej! Vad bra att du hittat en kurator som du känner ett sådant förtroende för, finns det någon möjlighet att du framför detta till BRIS? Till exempel att han kunde tänka sig att ringa dig en gång i veckan, och utöver det så får du tala med de andra genom chatten eller telefon vid behov. 

Om du ser detta utifrån kuratorns perspektiv så kan det bli "för mycket under hans vingar" om du ringer dit ofta och frågar efter honom, att han kanske tycker det blir för nära inpå.. Han finns ju där som "jour" och tar ju inte emot egna klienter, men om du frågar snällt och  förklarar att det skulle vara en enorm trygghet om du regelbundet hade kontakt med honom, men att han också får sätta professionella gränser vad gäller hur ofta ni kan ha kontakt och hur långa samtalen får vara (precis som andra kuratorer och psykologer man regelbundet går till).

Du vet, ingen kurator ställer ju upp på att man ringer till dem så¨fort man har jobbiga tankar eller känner att man behöver prata av sig, utan de måste ha ett professionellt avstånd för att er relation ska vara hållbar och vara bra för dig :) Det skulle ju göra att du skulle veta att du kan ta upp det du har haft jobbigt med "där och då", det skulle säkert ge dig lite lugn och ro i själen.

Det är ju värt för dig att framföra detta till BRIS-organisation, inte genom att ringa de numren du annars ringer för att prata av dig, det framstår nog som tjatigt från deras sida och lite "respektlöst" mot de andra som ger sin tid då det är ett journummer.. :)

Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: