Annons:
Etikettkronisk-smärta-påverkan
Läst 1475 ggr
[LoveUnite]1
9/4/15, 4:26 PM

Nu börjas det igen

Jag har försökt vara så stark men idag kom ett brev i brevlådan som börjar få mig att brista.

Genom att haft 8 månader med smärta och läkare som antingen skrattar eller säger inbillning eller sträckt muskel till folk runt omkring mig som inte förstår, kallar mig känslig till nu FK som ev inte kommer godkänna min sjukpenning.

Innan dess hade jag en massa magproblem med magsmärtor kan även säga att magproblemen försvann inte förrän ca 1 månad tillbaka.

Jag är så trött nu, har redan brytit ihoop och gråtit två gånger idag.

Hur länge ska man behöva kämpa för att bli trodd, att bli tagen på allvar med sina smärtor.

Det är inte som att jag går runt med lite ryggvärk eller ömmande fötter.
Jag har rent ut sagt smärtor, ibland så starka att det skrämmer mig både i fötter o rygg.

Sedan visst lever jag lite i det förflutna om hur det hela började men den smärtan går inte att beskriva om hur ont det gjorde och hur läkaren jag pratade i telefonen sa att det bara var en sträckt muskel.

Akuten gör inget eftersom jag är under utredning hos vc, vc säger bara avvakta, lumbargo, inflammation (vilket jag har) eller felbelsastning.

Jag kan inte tänka mig att felbelastning kan göra såhär ont! Jag kan inte stå upp mer än 10-20 minuter innan värken i fötterna sätts igång, när jag ligger i sängen och har fötterna vilande på sängen gör det ONT!

Ibland tänker jag döden är så mkt bättre, slippa hela jävla systemet och skitsnacket runt omkring, kanske man slipper smärtan och alla problemen om man bara kan bli fri.

Ja, jag har dödslängtan, variationen på hur stark den längtan beror helt på vad som pågår i livet, men just nu skulle inget annat kännas bättre än att bara få somna in, då behöver jag ingen sjukpenning så då blir väl FK glad och AF slipper en arbetslös så de blir väl de glada och jag slipper mina smärtor och bekymmer.

Alla vinner på det!

Annons:
IaMiaMaria
9/4/15, 9:45 PM
#1

Åhh, vill bara ge dig en styrke kram. Känner så igen mig i det du skriver. Har också gått med en massa fysiska symtom som värk och feber mm mm som sjukvården mest bara ryckt på axlarna åt då jag även har psykisk sjukdom. 

Men har haft turen att ha bra handläggare på fk som ändå tagit mig på allvar. Så mitt tips är att prata med din handläggare på fk, be om ett möte, berätta din historia så att h*n inte bara läser sjukintygen som kan vara sååå fel.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[gurkan88]
9/7/15, 7:16 PM
#2

Du har hälsporre

[LoveUnite]1
9/7/15, 9:23 PM
#3

Har 2 diagnoser på fötterna, hälsporre och plattfot men enligt fotanalys så har jag inte plattfot utan jag har lågt fotvalv och överpronering på båda fötterna men kraftigt på vänster.

Har förmodligen hälsporre, men gör ej ont när någon trycker mig där.

Pratade med min sjukgymnast som tycker mina besvär låter som ledvärk och en annan undra om läkare har skickat mig till remoutolog än.

Men ingen läkare kommer med dessa förslag till mig och de gånger jag har tagit upp det glor bara läkarna på mig som jag vore dum och säger - du är för ung.

🤔

Jaja, friskanmälde mig idag, en vecka tidigare, får väl helt enkelt ignorera samtalen från jobbet tills jag känner mig redo.

Idag klarade jag inte min 40 minuters långsamma promenad utan en paus på 10 minuter sittandes på en bänk, gjorde för ont. Haft riktigt ont idag.

Min vänstra fot börjar bli blå när den är kall, inte hela men naglarna o tåtipparna blir blålila samt utsidan av foten, går snabbt bort vid värme, men detta är något nytt.

Börjar även bli stel på ovansidan av fötterna även mitt på dagarna, innan var stelheten bara på morronen men nu kommer det när som men värst på morronen.

[Silverräv69]
9/9/15, 1:52 PM
#4

Usch, så tråkigt att  behöva läsa att du inte blir tagen på allvar, jag har känt likadant hos 2 vårdcentraler, fram tills jag äntligen prickade en fullträff hos en vc med de bästa läkarna jag mött. Så ge inte upp, du kan alltid byta och fortsätta din utredning hos någon annan! Du kan också lämna i dina klagomål, så att vårdcentralen kan granskas och ändra sin inställning till folks besvär.

Den första frågan som poppar upp i huvudet på mig efter att ha läst din text är; Hur är din övriga fysik? Har de utfört rätt tester, blodprov, familjehistorik mm? Har de konstaterat att det inte är artrit, inflammation, förslitningar, gikt? Har de utfört fys-test med dig, du går på ett rullband tills smärtan blir för svår? (De borde se på ditt ansiktsuttryck, kroppsspråk när du får så ont att du inte vill stå på fötterna)

Fötterna är ett otroligt känsligt ställe, det är grunden för en modern arbetande människas förmåga att kunna röra sig och stå upp utan smärtor.
Du får inte ge upp, envisas och stå upp för dig själv. Gör allt du kan för att få bukt med problemet. Prova nya matvanor och se hur kroppen reagerar, gå till en läkare i naturmedicin, kinesiolog eller reiki-helare.

Du kanske helt enkelt bara är byggd annorlunda i kroppen, som inte tål samma belastning som vi andra. Att plåga sig, när man har så ont som du beskriver, är inget bra sätt att "läka" det.
Min svärmor har grov artrit i knäna och i höfterna pga fetma och en läkare och sjukgymnast sa åt henne att promenera mer. Efter att allt förvärrades, sa en ny läkare åt henne att det inte var så man skulle behandla artriten, lagom belastning var bäst, cykling och simning och byte av livsstil samt ny diet. Efter det har inte vi "barn" hört mer klagande från hennes sida.

Hoppet är det sista som lämnar en och det är bra att du vände dig hit för råd, så kan vi göra vårt bästa att ge dig råd och stöd. Ge inte upp, det är det viktigaste!

[LoveUnite]1
9/9/15, 7:53 PM
#5

Jag är överviktig, 20 kilo för mkt och har gått upp 5 kilo sedan dessa besvär kom till (inräknat i de 20 kilona).

Min mamma har fibro men utreds nu för remautism sjukdomar, hon har mycket problem med sina fötter och har haft så länge jag kan minnas, likadant med ryggen, hela hon är som en stel pinne idag, fortf under utredning alltså!

Ingen läkare har frågat mig om min familje historik nu när du säger det!

Inga blodprover, tester eller annat.
En gång tog de snabbsänka säkert bara för att få tyst på mig, visade inget.

Senaste läkaren sa jag hade lumbargo med muskel inflammation… i 8 månader då med spridning till fötterna som bara blir värre? Anti inflammatorisk hjälper inte och inga vanliga smärtstillande tar bort smärtan! Dock när jag fått riktigt ont i fötterna har jag smörjt in en massa voltaren gel och smärtan försvinner i någon halvtimme faktsiskt :)

Inte ryggen dock.

Jag har en sjukgymnast, var kontakt med honom för några dagar sedan och nu när jag beställde tid hos varmvatten badbassäng för jag ska börja träna där då jag inte klarar av att gå så sa han att sjukgymnasten sagt ledvärk på mig och frågade om jag varit hos remoutolog. Min sjukgymnast tycker också det är skumt att läkarna inte skickar mig till de ställena.

Ger mig bara piller o säger avvakta…. 8 månader nu.

Tog MR röntgen förra v så jag ska se vad den säger.

Klarar inte av att gå mer än 20-30 minuter ute nu, de senaste två promenaderna fick jag stanna halv vägs och sätta mig för jag fick så ont! :( Både i fötter och rygg.

inte nog med allt detta är jag super trött om dagarna, har ingen energi.

Jag har även järnbrist och SKA ta koll var 3.e eller 4.e månad men varje gång jag tar upp det hos min nya vc så säger de jag få boka ny tid för det vilket innebär att jag måste betala då egentligen de ska skicka en remiss till provtagningen då det är en rutin koll jag MÅSTE göra.

Jag blir så irriterrad.

Nu har jag dock fri-kort så jag ska ringa för att komma dit igen så jag hinner ta mitt blodprov innan fri-kortet slutar gälla.

[Silverräv69]
9/10/15, 11:36 AM
#6

Låter som du har mycket bra koll på läget och ska bara ligga i när det gäller att nå fram till vc och byt läkare eller gör en anmärkning, för denne är inte lämplig för sitt jobb!! Varför ens jobba med människor om du inte vill hjälpa dem? Fräckt!

Familjehistorik var bland de första de frågade mig alla gångerna jag besökt läkare, men det är bara senaste  vc'n som jag är så otroligt nöjd med.

Annons:
[LoveUnite]1
9/10/15, 11:44 AM
#7

Fick besked idag att jag har en ländryggskota som är uttorkad men inga nerver i kläm o inget diskbråck,han sa att det inte skulle ge upphov till smärta.

Mhm…

Ska ringa imon o boka in en tid till vc och nästa v boka en tid till sjukgymnast.

[Silverräv69]
9/10/15, 11:58 AM
#8

Men smärta indikerar alltid på att någonting är fel i kroppen, smärtreceptorer löper inte amok utan orsak.

Det är bra, bara fortsätt kämpa! Om du inte orkar själv, kan du be någon du står nära. Min man fick hjälpa mig när jag blev sjuk och det är skönt att kunna be om hjälp! =)

Upp till toppen
Annons: