Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 3872 ggr
Salitzy
2015-09-09 20:58

Släppa allt?

Hej!

Jag behöver hjälp med att rensa hjärnan.  Jag är den personen som tänker, hela tiden, om allt och inget. 

Det GÅR inte att inte tänka på något.  Nu vill jag bara kunna släppa allting för iallafall en stund och bara slippa allt tänkande. 

Det kan vara vad som helst. Tex när jag ska sova brukar jag tänka sådana mardrömstankar, även om jag lyssnar på musik, eller läser tänker jag på det.

Har någon tips? Jag äger samtidigt en häst och går i högstadiet nu på en helt ny skola där jag även behöver och vill lära känna de nya klasskompisarna. Trots att jag tycker det är lite obehagligt att träffa nya. 

Helst inget att söka upp hos läkare/psykolog :)

MVH  E

Annons:
Lindb
2015-09-10 21:36
#1

Öva på medveten närvaro/mindfulness. Finns ljudklipp man kan följa om du söker på google eller youtube. Som kroppsscanning eller andningsövningar. Och öva öva öva öva, ungefär. Vissa är jättebra på att koppla bort sina tankar direkt, men oftast kräver det träning och kontinuitet.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

[Silverräv69]
2015-09-11 11:56
#2

Lindb kom med bra förslag.
Min polare har ett bra mantra han upprepar för sig själv när situationen kräver det, han är inte religiös skulle jag tro, men det låter nåt sånthär:

"Gud, ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra
mod att förändra det jag kan
och förstånd att se skillnaden"

Acceptans har gett mig et mycket lugnare sinne, utan 1 miljon tankar som rusar innanför pannan. Lycka till!

Maria
2015-09-11 15:14
#3

Jag tror få personer kan konsten att "inte tänka på något" men däremot kan man träna sig att styra sina tankar. Att tänka på glada minnen, att dagdrömma om trevliga saker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Everlyn
2015-09-11 15:36
#4

Jag har ofta svårt att somna för att jag ligger och grubblar. 
Ett tips är att ha en bok bredvid sängen, och när tankarna snurrar för mycket är det bara att skriva ner dom. Sen ska du försöka lämna tankarna där, i boken, och tänka att dom plockar du upp igen en annan dag, om du har lust! 
Är det saker du vet att du måste ta tag i men fortfarande inte gjort som du ligger och tänker på, skriv ner en liten lista och vilken dag du ska fixa det, och försök släppa det sen.
Andra grejer jag tycker funkar bra för att komma till ro är att ställa mig själv en fråga och sen svara med så mycket detaljer det bara gå. Tex; Om jag kunde skapa ett nytt djur, hur skulle det se ut? Vad skulle jag göra om jag vann 365 miljoner? Hur skulle mitt drömhus se ut? osv..  :)



Adelheid
2015-09-12 13:44
#5

Jag är också en sådan person som tänker och övertänker. Låter jag mitt huvud gå fritt så kan det gå så långt att jag dagdrömmer om hemska händelser och då blir jag jätte deppad och börjar gråta. Så jag måste ofta hålla mina tankar i tyglar. Det är något jag lärt mig genom åren då jag varit så här sedan tonåren. Dock så är det verkligen inte bra så inget du ska lära dig. Det gjorde mig överkontrollerande och har gått i terapi flera gånger samt ätit mediciner mot depression som är följd av detta. När jag var i tonåren så var det så illa att jag försökte självmord 2 gånger innan jag fick hjälp.

När jag gick i terapi så fick jag hjälp att finna ut vart mina "safe zoner" är. Alla har det, gäller bara att finna vad som fungerar för en själv. För mig fungerar det att se på serier och filmer och till en viss del att läsa. Men det som är absolut det bästa för mig är att måla och rita. Då glömmer jag allt och huvudet blir nästan tomt. Efteråt så känner jag mig fridfull, till freds och full av energi. I perioder målar jag inte alls för då har jag fått ur mig allt på pappret och har inte behovet för det och mår toppen.

När det kommer till att träffa nya människor så förstår jag hur obehagligt det är. Också haft det sån. För min del så kom det med att jag blev äldre. Jag lärde känna några få jag kunde vara mig själv med, som jag litar på och som drog fram mig ur mitt skal. Jag är 27 nu och till 99% självsäker i mig själv vilket gör att jag skiter i vad andra tycker och tänker. Det gör det betydligt lättare för mig att träffa nya människor och bli känt med dem. Något som idag är viktigt för mig då jag också är ledare på mitt jobb. 

Förlåt att det här blir långt men måste bara berätta om en sak som är bland det obehagligaste jag gjort i samband med att lära känna nya människor. Jag var 18 år och hade precis flyttat till ny stad och börjat ny skola. Jag kände ingen. På första lunchen så tog jag mod till mig och satte mig ned vid ett helt gäng med människor för att äta med dem. Tre av de ved bordet blev sen personer jag umgicks med i flera år. Så även om det är obehagligt så kan det komma nå nytt och spännande utav det.

Jag hoppas det löser sig för dig och förlåt att det blev så långt det här. haha

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

Salitzy
2015-10-04 22:29
#6

Tack för alla tips!! Har inte blivit så mycket bättre, men ska försöka testa det ni hat skrivit!

Annons:
Ebolaa
2015-10-05 09:09
#7

Hejsan TS!

Något som jag tipsat flera om på denna sida är "andningsmeditation", det är superlätt och väldigt effektivt och något som jag själv använder när jag är stressad eller har ångest eller har haft ont i kroppen, och det här funkar bra just innan läggdags då tankarna kan vara så himla påträngande och bara tvinnar hit och dit..

Så här fungerar det: du lägger dig på rygg, slappnar av så mycket du bara kan i axlar och mage och armar o ben, och "tänker högt" inuti ditt huvud: ANDAS IIIIIIINNN och tar samtidigt ett djupt och långsamt andetag, sen tänker du ANDAS UUUUUUUUUT och andas långsamt ut igen. Håll på sådär i några minuter och försök att i varje utandning lägga mer fokus på att slappna av i kroppen, så att du blir bara mer och mer lugn i både din kropp och själ för varje andetag du gör..

Tillslut så kommer det kännas alldeles svart och tomt i huvudet plus att kroppsvärk och liknande kan försvinna. Det är lite som att man kopplar bort sig för ett litet tag, men ganska snart kan tankarna komma tillbaka eller vandra iväg  och då får du igen försöka överrösta dem med att tänka "andas in-andas ut". 

I början är det svårt att slappna av men du kommer märka en stor skillnad om du ger det lite tid och koncentration :)

Hoppas det blir bättre !

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: