Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2620 ggr
[niklaeri02]
2015-09-22 01:10

Tankar/röster

Hej Jag fick insikten och uppvaknandet att jag hörde röster för lite mer än två år sedan. Jag hade det på känn, men ingen hade påtalat det till mig förrän då på sjukhuset. Idag kan jag säga att min upplevelse gradvis har förändrats, och jag upplever nu i stort inga röster längre…! Medicin och behandling verkar ha gett effekt. Ibland undrar jag vad i mitt huvud som räknas som röster, och vad som räknas som tankar men har aldrig riktigt fått svaret… Tänker att det kanske är UPPLEVELSEN av tankarna alternativt rösterna som räknas? Tankar har vi ju alla, men att uppleva tankarna som röster är ju mer ovanligt. Jag trodde bara för några månader sen att denna upplevelse inte skulle förändras, men så sitter jag nu på mitt samtal och säger att jag inte upplever röster längre!! Fantastiskt. Om någon har upplevt/upplever röster eller liknande får ni gärna skriva om det. Vad är upplevelsen av röster för dig??

Annons:
Lindb
2015-09-22 14:16
#1

Vad intressant! Jag har inte upplevt det, men har funderat över det där mycket gällande andra. Hur har du själv upplevt rösterna? Är det som att någon står bredvid dig och pratar in i ditt öra?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Radioaktiv
2015-09-22 15:48
#2

Jag hör röster utifrån som inte existerar, det är alltså inga tankar. Det kan vara viskande röster, plötsliga skrik både intill mig och på avstånd, någon som sitter bredvid mig och sjunger. Oftast är det någon som pratar i lite lägre ton ca 5 meter ifrån mig. Och ja, jag hör vad dessa röster säger om de inte viskar.

[niklaeri02]
2015-09-22 17:14
#3

#1 Ett par gånger har rösterna verkligen varit som röster och jag har i stort sett inte kunnat urskilja dom från verkliga röster. Jag var på en tågstation en gång för cirka 2,5 år sedan. Där hörde jag en klunga med folk ropa åt mig, och jag var säker på att de var där. Och det kusliga var att dessa hade förföljt mig dit under lång tid…Jag var under samma period även i en mindre lägenhet, en studentlägenhet, och hörde musik och olika ljud och röster genom väggarna. Än idag tvekar jag om detta var äkta, för upplevelsen var så verklig, men jag vet genom förnuftet att det bara var i mitt huvud.

Utöver det har det mer varit som tankar i huvudet, som att någon pratar mycket, babblar på och ger kommentarer, men jag har vetat att det är i mitt huvud.

Idag har jag nog mest vanliga tankar i huvudet. Det kan återkomma ibland, som att någon pratar, men jag upplever det inte som röster, mer som vanliga tankar som sagt.

Jag har för övrigt fått diagnosen schizofreni för cirka två år sedan. Men man anser mig inte sjuk längre, även om jag fortfarande äter medicin som ett beskydd. Och jag tror det hjälper, och skapar en viss trygghet. Man vill inte att det ska komma tillbaka igen.

#2 Det är läskigt det där. Jag tog mina röster som något andligt, eller medialt, och det var en farlig kombination för då hade jag verkligen anledning att TRO att de var verkliga. :-/

Radioaktiv
2015-09-22 18:15
#4

#3
Ja, det är det som är så knepigt. För rösterna är verkliga för oss som hör dem och eftersom att man inte hittar någon fysisk källa till dem så kan man övergå till att det kan vara andra saker, tex. spöken eller liknande och helt plötsligt har man en farligt förvriden verklighet. Men har du upplevt andra saker också som egentligen inte existerar? T.ex. känt dofter som inte finns, sett saker som inte finns?

Lindb
2015-09-22 18:43
#5

Måste vara extremt obehagligt, jag har upplevt en syn- och hörselhallucination under påverkan av alkohol och ev. någon annan drog, och det kändes så verkligt när jag var i det. Att konstant höra folk som ropar på en, eller som bara pratar, men som inte existerar, måste vara oerhört påfrestande. 

Det är en läskig tanke: tänk om alla medier som påstår sig kunna kommunicera med andar egentligen är schizofrena? Eller en ännu värre tanke: tänk om de med schizofreni hör röster som finns i en annan dimension. Tro fasen att man blir förvirrad över vad det är, om det är andar eller bara en felkoppling i huvudet.

Har ni kommit på något knep för att räkna ut om rösterna är verkliga eller inte? Och har det hänt att ni har svarat? Måste ju vara lätt att svara på rösterna när det låter som att det kommer från någon som står i närheten.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Radioaktiv
2015-09-22 19:00
#6

#5
Ja just den saken har jag funderat på massor av gånger, och den gör mig galen! xD Det där med medier och schizofreni, vad som är verkligt eller inte.

Det har hänt många gånger att jag har svarat på rösterna av ren vana, för när någon pratar med en så brukar man ju svara. Men för det mesta så brukar jag försöka ignorera dom, även om det är svårt för då kan de ibland bli mer krävande.

Annons:
skullcandy
2015-09-22 19:45
#7

Intressant det där! Jag har också funderat fram och tillbaka på detta, tror att det finns de som utger sig för att vara medium som egentligen har schizofreni men även att det finns de som är mediala som folk TROR har diagnosen. 😉När jag var yngre trodde jag att det var något fel på mig, då jag hörde/såg och kände saker som inte andra upplevde.. Men sen när jag började få fram information som faktiskt stämde om folk eller platser ( som jag inte hade haft någon möjlighet att veta innan) började jag bli lite fundersam om det inte var något medialt i alla fall. ☝️

Lindb
2015-09-22 20:40
#8

#6 Men då kan det också hända att du kan råka ignorera verkliga röster också eller? Du verkar ju ha koll. Det känns som att man är lyckligt lottad om man lyckas ha en sjukdomsinsikt, utan den är det nog väldigt lätt att helt tappa verklighetsförankring. 

#7 Ja där har du nog rätt! Det är nog det som är beviset på om det du tar in är hallucinationer eller något mer verkligt, om informationen faktiskt stämmer. Jag tror definitivt på att en del människor kan "ta in" saker som inte andra kan göra, känna av saker som faktiskt stämmer och inte är hallucinationer. Jag har en högkänslig personlighet, så jag känner av hur människor mår, vilket humör dom är på, vad som sägs mellan meningar, vad som ligger i luften. Det är naturligt i min värld, men det går sällan bra ihop med människor som inte ens vet vad dom själva utstrålar, de som förnekar sina egna känslor.    

Sedan jag var väldigt liten har jag alltid lekt med tanken om att de som hallucinerar kanske ser en annan slags verklighet, som även den är verklig. Tänk om de har en koppling i hjärnan som gör att de uppfattar saker som vanliga människor inte kan. Men att tänka så när man väl hallucinerar är nog frustrerande.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Radioaktiv
2015-09-22 20:50
#9

#8
Ja jag ignorerar verkliga röster väldigt ofta för jag "hör" dom helt enkelt inte eller hur man ska säga… svårt att förklara.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[niklaeri02]
2015-09-23 21:08
#12

#4 Jag har typ sett saker som inte finns. Brukade se personer, och oftast var det att jag såg en främling och trodde det var någon jag "kände" (blev förföljd av trodde jag)… Jag hade en ganska knepig verklighetsbild.

#5 Det är en olustig känsla. Men min erfarenhet säger att det inte är något verkligt förankrat i det man hör/ser. Jag hade inga direkta knep, jag var så inne i min verklighet. Nu hör jag sällan eller aldrig röster, eller hallucinerar (just hallucinationer har jag aldrig mer).

Som #8 skriver gör det stor skillnad med sjukdomsinsikt. Man tror ju att sin verklighet är det normala, och jag har hört att det är vanligt att man inte tror sig vara sjuk, då man har sjukdomen. Man har alltså känslan att det är på riktigt, och jag tror man ofta förnekar av den anledningen. Det hör liksom till sjukdomens karaktär. 

Sedan kommer det smygande under flera år, gjorde det för mig i alla fall. Började med någon oskyldig tanke/handling, och sedan var bollen i rullning. Men det vände för mig, och det är jag tacksam för!

Upp till toppen
Annons: