Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 1535 ggr
[Grädd]
10/22/15, 10:40 AM

Hur funkar egentligen vården för psykiatri?

Min sambo har måttligt till och från och får ibland riktiga självmordstankar, hade jag inte varit där så vet jag inte vad han skulle ta sig till just för stunden så det är verkligen på hög nivå. Han har inte velat gå till vården då han tyckt det varit för jobbigt. Men när jag tillslut fick iväg honom till vårdcentralen så sa dem att de skulle ordna en remiss. De kontaktar honom efter någon vecka och meddelar eftersom han precis flyttat så kan han inte få komma dit utan måste vända sig till sin nya klinik.hur kan detta vara möjligt? Man får väl ändå välja vart man ska gå till läkaren? Han har inte valt någon ny vårdcentral heller utan står kvar på sin gamla. Efter det tyckte han att det kändes hopplöst och han tänker absolut inte gå till vårdcentralen igen och prata om allt som är jobbigt för att få en ny remiss. Fick honom äntligen idag att ringa till allmänpsykiatrin där man tydligen kan göra en egenanmälan och inte behöver ha en remiss. Han berättade verkligen hur dåligt han mådde men hon frågade mer om hans flytt nyligen än om hur han mådde, hon sa även i slutet att "jag ska bara kolla på pappret här om det är någon mer fråga jag MÅSTE ställa till dig. Hon sa inget om att han kunde åka till psykakuten eller nått om han mådde jättedåligt. Det han fick till svar var att de hör av sig någon gång och ser om han kan få komma till dem eller om de ska skicka honom vidare. Han vill absolut inte åka till akuten vilket jag försöker med, han säger att han inte orkar mer och att allt känns meningslöst när han måste ringa runt så mycket utan att få hjälp och att det är lika bra att han försvinner. Jag är jätterädd att han ska göra något som slutar väldigt illa…det enda han vill är att få en remiss eller en bokad tid framöver till en psykklinik utan att behöva gå en massa omvägar. Vad ska jag ta mig till?

Annons:
Zadeira
10/23/15, 5:09 PM
#1

Den lättaste vägen utan en massa omvägar är faktiskt, enligt min erfarenhet, att åka in till psykakuten när det är som värst. De hjälper både direkt och ser över vad det finns för planering för vård framöver eller ordnar med remiss till en kontakt inom psykiatrin om det inte redan finns. Jag förstår att han inte vill åka dit och att det är jobbigt att prata om hur han mår, men det är enklast så när man har sådana självmordstankar som du beskriver att han har. Jag fick hjälp direkt där, både med att påbörja medicinering direkt samt en kontakt inom psykiatrin, och på två veckor hade jag min första psykiater-tid inbokad. Detta hade inte hänt om jag gick genom VC, egenremiss eller liknande.

Det är svårt att hjälpa en människa som själv inte riktigt vet vad de vill, om de vill bli hjälpta eller så, men det du kan göra som närstående är att kolla upp möjligheterna åt honom och på så sätt hjälpa honom att hitta rätt vårdkontakt. Berätta för honom vad som händer när han kommer till psykakuten, hur de går tillväga för att hjälpa honom direkt och över längre sikt. Jag tror att det är det bästa för er, att ni åker in till psykakuten när han får en sån där episod med rejäla självmordstankar.

Allt oviktigt
10/23/15, 7:04 PM
#2

Är det riktigt illa så är psykakuten det enda riktiga men det är inte samma sak som att man fortare får en kontakt på öppenpsyk. Här var jag bor tog det tidigare runt 4v efter att man blivit utsläppt från psyk till det att man fick träffa psykiater på öppenpsyk. Nu lär det ta ännu längre tid eftersom en del öppenpsyk har lagts ner.

Är det inte akut så skulle jag föreslå att ni/han ringer öppenpsyk och säger att ni/han behöver en tid så fort som möjligt.

Zadeira
10/23/15, 7:33 PM
#3

#2, Det beror nog på vart man bor då eftersom jag fick hjälp på 2 veckor med kontakt till psykiatrin.

vallhund
10/24/15, 11:27 AM
#4

I många områden finns det mobila team som man kan kontakta när det är akut. De kommer då hem till personen som mår dåligt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: