Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 2242 ggr
vaniljkaka
11/16/15, 11:29 AM

Har inte lämnat på dagis pga social fobi

Jag skäms så.. sen min kille fick jobb blev jag tvungen att gå och lämna dottern själv på dagis, innan åkte vi alltid bil. Jag går ju med vagn nu. För jag har ej körkort.
Även om det varit jobbigt för mig har jag gjort det, jag har ju social fobi så det har varit mycket rädsla, oro, panik, svettningar, skakningar,katastroftankar ja ni vet… 
Jag har ju inte velat att mina problem ska gå ut över henne! :/
Men nu de  senaste dagarna har det bara tagit stopp på morgonen och jag har varit hemma med henne istället. 

Min kille (hennes pappa) tror ju att hon är på dagis, jag vill inte säga ngt för att då känner han att det känns jobbigt att åka iväg när jag inte klarar göra saker utan honom. 
Vafan ska jag göra? För min del så blir inte ångesten bättre utav att jag utsätter mig för det, det blir nästan värre :/
Ska snart få boendestöd men dom kan väl inte köra mig och min dotter till dagis hela tiden? 

Det tar så mycket kraft från mig.. att tvinga upp ett ledset barn som vill sova vidare, tvinga i frukost och klä på att ytterkläder när hon kämpar emot. Sen är det så jävla kallt ute nu. Inte för kylan är det största problemet men jag tänker på min dotter :(
Minsta lilla motgång och jag blir helt genomsvettig och får hjärtklappning.

Annons:
Loris M
11/16/15, 11:45 AM
#1

#0 Känner pedagoger på ditt barns förskola till din socialfobi? Jag tänker att det skulle underlätta om du hade ett samtal med dem. Då kan ni kanske diskutera fram vad som är bäst för både dig och din dotter. Ni kanske kan komma överens om att du lämnar din dotter vid en tid när det inte är så många andra som lämnar. Att de möter dig i hallen direkt eller varför inte i dörren? Nu vet jag inte om du har svårt även för att prata i telefon, men jag tänker att du skulle kunna ringa till pedagoger när du är framme vid förskolan så får någon komma till dörren och möta upp din dotter. 

Då slipper du gå in och träffa några andra föräldrar (om det är jobbigt). Det är lite synd att din dotter missar förskolan och att träffa kompisar. Det är inte heller bra när det blir väldigt oregelbundet. 

Eller är det själva promenaden fram till förskolan som är jobbig?

Carrosh
11/16/15, 11:47 AM
#2

Tycker absolut du ska vara ärlig med din sambo! Berätta som det är, ni kanske kan hjälpas åt att klura ut hur ni ska lösa situationen? Kanske du behöver ta tag i din sociala fobi? KBT-behandling brukar vara jättebra för just fobier, så prata med din läkare om en remiss till psykiatrin. Som det är nu låter det som att din fobi styr ditt liv, och det förstår jag att du inte vill.

Prata med din sambo, han kanske till och med kan följa med dig på ett läkarbesök, om även det känns jobbigt?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

vaniljkaka
11/16/15, 12:12 PM
#3

#1 ja det låter ju som en bra ide att prata med dom som jobbar på dagis, men det är nog inget jag skulle klara av att berätta just nu :/ Jag tycker att det är själva promenaden dit som är värst, men ibland även lämningen om det är mycket föräldrar och barn som trängs när man kommer in. 
Men nu har dagis ändrat så att dom med mindre barn går in bakvägen, så det är bara bra för mig för det är lugnare :)
Promenaden dit känner jag mig iakttagen, förföljd och väldigt rädd. Är faktiskt rädd för bilar och ännu mer rädd för större fordon. Om en lastbil för förbi oss får jag upp bilder i huvudet på att vi blir överkörda, blod och död. 

# Jag sökte hjälp för det för ca 2  år sen, gick ngt kbt liknande men det hjälpte inte, jag klarade det inte.
Har haft en samtalskontakt rätt länge som varit rätt bra. Ska snart göra NP utredning, det är de ända psykiatrin erbjuder.

Loris M
11/16/15, 12:38 PM
#4

#3 Det låter så jobbigt! Kan du ha hörlurarna på och lyssna på musik så du inte hör alla ljud på vägen dit?

vaniljkaka
11/16/15, 1:35 PM
#5

# jo kanske när jag går hem ensam från dagis, annars vill jag ju kunna höra vad min dotter säger :P
Men sen är jag sån att när jag är hemma själv vill jag inte ha på för hög musik , för jag måste lyssna efter ljud tex om någon försöker bryta sig in eller smyger runt i lägenheten. Så kanske blir samma känsla ute :/

VildaVittra
11/29/15, 5:01 PM
#6

Skulle det fungera bättre om du fick färdtjänst?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Anata]
11/29/15, 7:26 PM
#7

Hej!

Jag har oxå personlighetsstörningar. Vårt Dagis är helt underbara. Har jag en crap dag så lämnar jag henne och sen går jag eller så ringer jag och säger att min dag inte funkar och hon stannar hemma. Dom vet inte mina hinder. Men stöttar oss som bara den. Jag vet om att alla dagisar inte är så. Men vårt är helt underbara! 

Önskar dig lycka till. Snacka med din sambo och med dagis om ni kan lösa de på bästa sätt.

Upp till toppen
Annons: