Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1558 ggr
[pinkandblue]
2015-11-19 03:35

Vill bryta mig ur detta "mönster"

Jag har fastnat i något slags mönster som jag inte kan komma ur.

Jag har väldigt mycket ångest och fobier som har gjort att jag skapat mig mitt eget "fängelse" allt ska vara ; Tryggt, planerat och det får inte gå mycket ur ramarna. Just nu så ser mitt liv så fyrkantigt ut jag gör nästan ingenting för allt är för läskigt!

Samtidigt så har jag självklart drömmar till exempelvis följer jag folk via youtube som flyttar utomlands och lever sina drömliv, bara en sådan sak som att åka utomlands gör mig svettig av skräck. För att sluta vara rädd måste man möta sina rädslor har jag hört, är det det jag ska göra? ska jag möta mina rädslor? jag funderar på att utmana mig totalt, inte ta små steg för då går jag så lätt tillbaks. Utan kanske boka en resa utomlands och verkligen utmana mig, det är dags att leva livet men jag vet inte hur det funkar i verkligheten. Tips någon?

Annons:
Ebolaa
2015-11-19 19:39
#1

Hej TS! 

Ja, alltså klart att du kan göra på det sättet, men när du sen kommer tillbaka från "semestern" så är ju du tillbaka till din lilla borg igen. Hur ska dina insikter från semestern förändra din vardag?  För jag antar att du behöver inse att man kan göra saker på andra sätt, istället för att du bara mer och mer rutar in ditt liv..

Har du någon gång gått i någon form av KBT eller så? För via en sådan terapi klan man också utmana sina rädslor, lite olika på beroende på hur och vad man är rädd för. Det är ju vanligt med exponeringsterapier för fobier till exempel, där man först kanske bara pratar om det man är rädd för (ex en spindel), sen går man över tilla att se på bilder osv osv..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: