Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 2092 ggr
IceTee
12/3/15, 12:57 PM

Deprimerad?

Jag har adhd med autistiska drag samt lider av panikångest som främst utlöses av stress vilket det inte krävs mycket av. Jag börjar misstänka att jag är deprimerad, men samtidigt skulle det kunna bero på att jag är väldigt ostadig i humöret också. Hur ska jag gå vidare med det här? Går hos en psykmottagning och gjorde en ny utredning för att se om min diagnos från 9 år sen stämde, vilket den i allra högsta grad gjorde. Det jag funderar på är om det i så fall inte borde visat sig om jag lider av en deprission samtidigt då? Går för tillfället på lammotrigin vilket hjälper till viss del men inte helt. Började i terapi (kbt) men var bara där ett möte innan hon blev halvtidssjukskriven och jag erbjöds att gå på hennes mottagning en timme iväg med tåg vilket jag tackade nej till då jag ansåg att stressen inte var värd det. Efter första mötet mådde jag verkligen dåligt och kände mig totalt värdelös vilket var rätt motsats till det vi skulle jobba med (bland annat) så jag är väldigt nervös inför att börja hos en sköterska som är utbildad i kbt i januari. Min fråga här är om jag borde ta tag i det här och prata med min läkare eller om jag ska lita på att de hade upptäckt om jag led av en depression? Vet att det absolut inte går att ställa en via internet men jag tänkte ändå räkna upp mina symptom Jag brukar känna mig totalt värdelös som inte klarar något, och att alla tjatar om att jag borde ta tag i mitt liv hjälper knappast Vissa dagar orkar jag verkligen ingenting och jag vill bara stänga in mig i ett skal och vara själv Jag har problem med självskadebeteende Jag har dagar då jag känner mig helt apatisk, även om jag andra dagar kan känna mig glad (vilket ofta övergår i att jag känner mig nere och värdelös igen) Så ja, borde jag lita på att de hade märkt det eller borde jag höra av mig? Eller ska jag vänta tills terapin börjar med risk för sammanbrott innan dess? Och julen hjälper ju knappast heller…

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Ebolaa
12/4/15, 9:45 PM
#1

Hej Icetee! Jag tror faktiskt det skulle vara bra för dig att berätta om det här till din läkare, så att han/hon antigen ger dig en remiss till psyk (igen) eller berättar hur du ska gå till väga när det kommer till din terapi-kontakt.

Ja, det kan ju vara så att de bara kollade om din förra diagnos stämde så att de kan ha missat din depression, men tycker ändå att de skulle ha märkt "något avvikande", men som sagt detta vet jag inte hur riktigt fungerar i praktiken.

Dina symtom låter ju rätt "depressionsaktiga", speciellt när det kommer till det om att vara apatisk och värdelös. För övrigt låter det också som att du har en rätt låg självkänsla, självskadebeteende är ju i princip ett symtom på det.

Låter ju inge vidare att du mår sämre nu, så det bästa är ju som sagt att du berättar för någon att du är lite orolig över att det är "något annat" som gnager i dig. Det är superjobbigt att hålla på springa på en massa möten och hålla på berätta hit och dit om hur man mår, men det är ju för ditt eget bästa - och främst i det långa loppet är det viktigt att du tar tag i detta. Det kommer lösa sig, ska du se !

Kram kram!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: