Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 2579 ggr
Damon
1/1/16, 11:23 PM

Förstår mig inte på mina tankar

Jag förstår mig inte på mitt psyke. Vad det är som gör att jag får dessa tankar finner jag inga svar på. Jag vet inte vad som gör att jag får dom, jag vill heller inte ha dom.

Mina tankar jag har får mig bara att vilja gråta, varje minsta lilla tanke gör mig tårögd.

Mina tankar varierar, ibland kan jag tänka att jag ska ta en kniv och ta död på min hund. Ibland både mig själv och min hund.

Ibland får jag upp hemska scenarion när jag är ute med min hund på promenad, alla slutar med att min hund dör. Kan handla om att en lös springande hund biter ihjäl honom. Kan handla om att någon kommer och skjuter honom .

Detta smärtar mig oändligt, jag älskar min hund, mer än något annat, till och med mer än mig själv ibland. Att göra honom illa skulle jag aldrig kunna göra.

Men vad är det som gör att jag får dessa scenarion i mitt huvud? Jag kan inte gå till någon psykiatri och prata om det dom skulle säkert tro att jag är helt galen för det är väl knappast normalt att få sånt här uppe i huvudet?! Jag är dessutom inte bra att forma mina ord verbalt det blir alltid fel och jag blir jämt missförstådd.

Jag vill bara att dessa tankar ska försvinna.

Annons:
Tourette_Mannen
1/2/16, 3:31 AM
#1

Den typen av tvångstankar du beskriver är rätt vanliga. Jag  tycker du ska söka hjälp hos en psykolog som är duktig på att behandla OCD.

Ingen seriös psykolog skulle tro att du var galen.

Damon
1/2/16, 5:12 PM
#2

har man OCD ska väl det förekomma minst en gång om dagen för att diagnosen ska kunna ställas? jag får det bara ibland, typ någon gång varannan vecka. Och det är inte förrän nu på senaste ett två åren som det börjat ske. kommer mest om kvällarna innan jag ska sova.

Jag vart nyss diagnostiserad med ADHD, borde dom inte ha sett någon form av OCD av vad jag berättat för dom?

eirwen
1/2/16, 6:11 PM
#3

Det behöver inte vara diagnosen OCD, man kan sätta tvångstankar som diagnos också.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Tourette_Mannen
1/3/16, 3:21 AM
#4

Ok. Jag fick intrycket att du hade dessa tankar varje gång du var ute med din hund. Hursomhelst så är katastroftankar av den här typen rätt vanliga, OCD eller inte.

Varför inte prata med din kontakt på psykiatrin? Om du lider av det menar jag.

Förövrigt så får jag också scenarion i skallen ibland att något hemskt ska hända min hund, inte att jag skulle döda den med en kniv men att den har fått cancer eller kommer bli överkörd.

Damon
1/6/16, 2:02 PM
#5

Ja, jag får väl fråga dom imorn när jag ändå ska dit. Vet bara inte hur jag ska fråga för att det ska låta "normalt".

Jag vill ju helst inte ha dessa tankar, det är bara jobbigt, allra helst på kvällen när man vill sova.

Ebolaa
1/7/16, 1:27 PM
#6

Det är också lite samma symtom när man har "generaliserat ångestsyndrom" (GAD) då tänker man lite nu och då såna där "katastroftankar" som gör en ledsen, ångestladdad och irriterad över att ens huvud fungerar på det viset, och ska göra en orolig när man egentligen vill må bra.

#5 Typ direkt när ni träffas imorgon så säg bara att det är något du funderat kring som du gärna skulle prata om lite "idag". Så berättar du bara för hon/han att du ibland får tankar om scenarion där din hund eller du dör i, att de är jobbiga och får dig att må dåligt. Och frågar om man kan göra något åt dem :)

Hoppas det blir bättre!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
[Lummer]
1/7/16, 5:51 PM
#7

Det är inte alls ovanligt att vara rädd att skada den man mest håller av. Hoppas det gick bra hos doktorn🌻

Upp till toppen
Annons: