Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 1902 ggr
Bella_Bus
2016-01-02 19:08

Tvångs inläggning? snälla AKUT

Hej jag tänker inte dra hela långa historien så tar den lite kort.

Jag har en person i min närhet som AKUT måste tvångs läggas då han i morse försökte ta livet av sig.
Han har även kort ratt full ett antal gånger och idag var en av dom.
Han har under 10 år haft ett bland missbruk med olika piller och mängder alkohol.
Idag kom polisen och hämtade honom till sjukan efter som att han satt med kniven mot handleden när polisen kom.
Han valde dock själv att gå hem efter ett par timmar.

Jag är livrädd över att han inte kommer att överleva natten han måste läggas in någon stans idag han ÄR en fara för sig själv och andra.

Snälla hjälp mig hur ska jag göra?

Annons:
Sagolikt
2016-01-02 19:42
#1

Det är lite svårt att svara på ditt inlägg för jag förstår inte nuläget. Är du med personen nu eller är han ensam någonstans?

Det är lite knepigt med tvångsinläggningar. Det är inte så enkelt som att man som närstående kan säga "han behöver tvångsinläggas" och så blir det så. Om personen t ex hotar med eller gör suicidförsök, ring 112 som får assistera med transport till psykakuten. Du kan föreslå att han söker hjälp på akuten frivilligt innan en sån handling och erbjuda dig att följa med (det finns inget ensammare ställe i världen än väntrummet på akutpsyk).

Av det du skriver associerar jag till en situation som jag var med en gång. Då ringde jag socialtjänstens jour i den kommun vi var. De slussade vidare till ett mobilt psykosteam som kom hem och stöttade personen och hade med en läkare som kunde förklara för mig varför de inte hade grund för tvångsinläggning (vilket jag helt ärligt tyckte att hen behövde).

Han är i en skitjobbig situation men det är du också. Var snäll mot dig själv.

Upp till toppen
Annons: