Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 7098 ggr
[Anata]
2016-01-05 19:25

Fel diagnoserad.

Jag har fått diagnoserna Fobisk personlighetsstörning och Paranoid Personlighetsstörning. 

Jag fick paranoid efter att hon frågade mig om jag ser saker som ingen annan ser. Jag svarade henne " De är väl en definations fråga. Om du är medial så ser du tex änglar demoner döda mf. Du säger väl inte till ett medium att hen är paranoid bara för att du inte tror på de hen ser!" 

Tack för de där fick jag veta att jag är paranoid. Men asså flera i min familj ser döda. Då är jag med x antal flera paranoida. Om de nu är en sån allvarlig sjukdom så varför är de få som har den. Men de är många som ser döda. Helt sjukt.

Hur gör jag för att få psyk att upphöva diganosen?

De är så mycket som inte stämmer in. Jag kan säga ärligt att efter jag fick diagnosen blev jag mer "Nojig" om de är rätt ord

Annons:
[Lummer]
2016-01-05 19:35
#1

Det är många som får diagnoser och medicin tom blir inlåsta pga att de ser och hör döda. Och tror man att det stämmer att man verkligen är sjuk så blir man sjuk tillslut. 

Tyvär fungerar våran sk vård så .

 Att få en diagnos upphävd vet jag inte hur man man gör. Vi får ju ingen hjälp genom tex ivo som är ett mycket tandlöst organ . Kanske någon patient förening kan hjälpa dig med hur du kan gå till väga.

Önskar att det löser sig för dig🌻

Ebolaa
2016-01-05 21:58
#2

#0 Hej Aanata! 

Om du tror att du har blivit feldiagnosticerad så kanske det vore bra att du hör av dig till samma avdelning och berättar att din diagnos inte känns "på riktig" eller "rätt". Jag menar, det låter ju ärligt talat lite skumt att ju mer du läser om denna personlighetsstörning så blir du bara att ifrågasätta den mer och mer. Via den avdelningen skulle det nog vara bäst att du träffa någon annan, just för att se om de kommer fram till samma "slutsats" eller vad man ska kalla det. Jag tänker ju att en rätt diagnosticering ofta leder till att människor får mer svar gällande sig själv och inte ska var någon större förvirring :) Hur är din självinsikt tycker du, om du skulle skatta den generellt? För jag tänker att om du har svårt överlag att förstå dig på dig själv och dina beteenden, så kanske det också kan påverka din nuvarande känsla av att inte förstå din diagnos (ifall den är rätt).  

Det kanske också vore bra om du även kontaktar patientombudsmannen i din kommun eftersom de kan hjälpa dig genom dessa frågor. De kan dina rättigheter och all juridik gällande patienter inom vården. Hon eller han kan hjälpa dig att få mer klarhet i hur allting fungerar.

Hoppas du inom kort får mer klarhet i läget :)

Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Anata]
2016-01-05 22:11
#3

Asså. Sen dom sa till mig att jag hade paranoid Personlighetsströning.

Nu hoppar jag om jag hör en påse ute. "är de verkligen en påse?" De är inte normalt. Sen den diagnosen så har jag börjat ifrån sätta allt jag ser som är "udda" vilket inte är normalt.

Ny har jag bytat psyk. Jag kan säga till den nya att jag känner mig fel diagnoserad?

[Synnerlig]
2016-01-06 08:59
#4

Jag blev mest nyfiken på vart gränsen går för att "se saker". Vad är skillnaden på att se t.ex. människor (som inte finns) följa efter en och att se demoner/änglar/döda? Kan det inte vara så att det är vanligare med paranoid personlighetsstörning än vad vi tror men att inte alla tror att de är sjuka och säger sig vara mediala istället?

Hoppas att inte min fråga sårar någon, jag är bara nyfiken på just detta då jag har undrat det tidigare.

[Anata]
2016-01-06 10:08
#5

Så du menar att alla mediala männingor är paranoida? Eller ja din fråga?

[Synnerlig]
2016-01-06 11:28
#6

#5 Ja antingen paranoida eller har en livlig fantasi kanske 🙂 Men det är väl för att jag själv inte tror på demoner, änglar och spöken.

Annons:
[Anata]
2016-01-06 11:58
#7

Så är de tyvärr och jag tror att de är så i psykvården med. Fast där är en bok som har alla ord som inte en människa har.

Alltså i dag där de gäller vården så har man symtom. Och när man fyller många av dom så har dom ett ord för dig.

De är som att säga till ett barn " Du är paranoid för att du ser en stor rosa fjäril på din vägg!" Men de är fel. För bara för att jag inte ser fjärilen. Vem säger att den inte är de? 

Ett barn eller en människa med medial förmåga. Då att se de som andra inte ser! De är inte paranoid eller sjuk i huvudet. Utan jag personligen nu anser att vi vuxna blir så avtrubbade av rätt och fel hela vårt liv. 

Kolla en bekant till mig hon är 40+. Hon är Medial men hela hennes liv är hon uppväxt med att de är tabu och man ska ligga på sing sing om man tror på de. Även jag som är 25+ är upp växt med att de är tabu. Men alla i min familj är mediala så vi höll de till oss själva inom familjen.

Men varför är de okej att ställa en diagnos på en människas tro bara för att man inte tror på samma sak?

[Lummer]
2016-01-06 13:59
#8

#3 Tycker absolut du ska säga att din förra kontakt inte lyssnade på vad du sa och drog slutsatser som du inte kan hålla med om.

Ebolaa
2016-01-06 14:32
#9

#3 Precis! Berätta för dem vad som gör att du inte känner att det är rätt, eller vad det gett dig för konsekvenser - att du blivit ännu mer "paranoid" eller rädd. Det skulle också vara bra att du begär ut bedömningen av din diagnosticering från den avdelning som diagnosticerat dig och tar med dessa papper till det nya stället. Då kan de gå igenom hur den andra psykologen eller psykiatrikern har gjort för bedömning och förklara detta för dig. Då både "granskar" de det förra uttalandet/bedömningen och ger dig mera klarhet i hur den personen har tänkt. Sen kan du väl också fråga vad som innebär med den personlighetsstörningen, som du blivit diagnosticerad med, för att få en större förståelse om det stämmer in på dig själv eller dina problemområden.

Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Anata]
2016-01-06 19:02
#10

Jag har min läkarjournal utskriven men där står inte så mycket.

Ebolaa
2016-01-06 20:31
#11

#10 Är det en läkare som diagnosticerat dig? Tänker att det kanske finns mer dokumenterat som inte har lagts in i din läkarjournal, kanske ligger i något fack på det stället som diagnosticerat dig. Du kanske kunde ringa dit och fråga om just dokumentationen gällande din senaste diagnosticering, ifall det har hamnat någon annanstans. Eller ser du några papper (genom datum) angående din diagnosticering i din läkarjournal? Verkar det varaall dokumentation från det förra stället i läkarjournalen? Om du försöker utgå ifrån alla samtal och så gällande din diagnos.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Anata]
2016-01-06 21:04
#12

Asså jag har varit hos en sköterska som har träffat mig 2 gånger sen en koratur som gjorde utredningen på Borderline men då jag inte fyllde upp allt för Borderline nu men kunde ha haft Borderline när jag var 18. Hur låter inte de? 

Iaf så sa hon till mig efter åt frågade jag henne hur de ser ut. Då sa hon att jag fyller 3 av 5 kriterier för Borderline och vad hon ser Paranoid Personlighetsströning. De var de ända. När jag hämtade ut min journal då såg jag fobisk. Och någon vecka innan hade min sjuksköterska sagt de ÖVER telefon. Asså inte tagit in mig på möte!

Ebolaa
2016-01-07 13:22
#13

Hmm, jag tycker det låter lite konstigt att en kurator på det förra stället har försökt utreda dig för en diagnos, det har hon inte ens behörighet till, och precis om du känner så finns det fler varningsklockor. Nej, man ska inte ta sånt över någon telefon utan det ska ju vara en klinisk undersökning som ska vara underbyggd med djupgående samtal med dig för att kunna ställa en diagnos. Och det ska absolut inte en kurator hålla på med! :) Hur menade du med det om Borderline och 18 år? Förstod inte riktigt om det var du eller kuratorn som trodde att du eventuellt kunnat haft det när du var 18. En personlighetsstörning kan man först utredas för när man fyllt 18 år, då personligheten inte förändras så mycket mer, men tror man ställer en sådan diagnos lite senare till och med, om inte personen i fråga har stora svårigheter i vardagen förstås. 

Nej, det är bra att du sökt dig till ett annat ställe, hoppas du blir bemött med kunskap och förstående nu framöver :) För verkar ha varit lite dåligt med det på det förra stället!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
[Anata]
2016-01-07 13:39
#14

När jag var 10 år så hade jag mer humör. Enligt dom kan man växa upp från psykiska sjukdomar

[Lummer]
2016-01-07 15:26
#15

#13 Håller med dig. Om nu en kurator el dyl har skäl att misstänka en allvarlig sjukdom/ tillsånd ska man omedelbart utredas av läkare. Detta ska stå i journalen . Nu är det tyvär så att man inte alltid får hela journalen när man begär få den men eftersom du inte är skickad på ordentlig utredning så undrar man ju om det bara är något hon hävde ur sig. Nä stå på nu när du kommer till andra stället och ta med dig någon du litar på vid besöket. Skriv ner allt du vill säga och hur du känner dig,dina symtom även hur du kände det hos den förra kontakten. Lämna det brevet till den nya och säg att du vill ha det journalfört. Spara en kopia själv. Det är väldigt lätt att glömma vad man vill ha dagt eller få det förvrängt när man väl är där. Stor kram

[Lummer]
2016-01-07 15:32
#16

Och du kann ju utelämna att du ser andar för det kommer dom inte förstå ändå och jag antar att det inte är det som är problemet😉

[Anata]
2016-01-07 15:37
#17

Jag har fått en kliniskt utredning av en läkare alltså är inte min utredning fullbordad anser jag

[Lummer]
2016-01-07 15:44
#18

Dessutom säger patient lagen 2015-01-01 att du har rätt till second opinion.

[Anata]
2016-01-07 15:47
#19

Så här säger min journal.

utredning utifrån misstanke personlighetssyndromdiagnos.
Enligt SCID2-intervju överskriver patienten tröskelvärde för DSM 5diafnos 301,82/F60,6 Fobisk Personlighetssyndrom. uppfyller 4 av 7 kriterier (tröskelvärde=4)
301,0/F60,0 Paranoid Personlighetssyndrom. Uppfyller 5 av 7kriterier (tröskelvärde=4)

1. Jag har bara träffat denna människan 1 gång hur kan de vara intevju 2 då?

En Arb säger sen att jag uppfyller dessa kriterierna och har de.

Men jag har jo för HELVETE inte träffat en läkare

[Lummer]
2016-01-07 16:34
#20

En SCDI 2 är inte och har aldrig varit avsedd att ställa diagnos utifrån. Den är en hjälp eller typ ett underlag för att kunna ställa diagnos. Tycker verkligen du ska ta med dig detta till din ny kontakt och överväga , fråga gärna din nya om detta inte är underlag för någon typ av anmälan mot den görsta. Men skit i det till å börja med. Koncentrera dig på dig nu. Författa ett brev som jag föresolg innan och det gör inget om det blir jättelångt.

Annons:
Ebolaa
2016-01-07 16:51
#21

#19 Precis som ovanstående talare säger så är SCID-2 ett formulär med frågor som en intervjuare (i form av läkare eller psykolog till exempel) frågar dig under ett samtal. SCID-2= Structural Clinical Interview for DSM-disorders, och är ett underlag för att testa vilken diagnos som det lutar mot. En person som använder SCID-2 ska ju vara utbildad i hur man använder det, undrar om en kurator ens ska behöva använda ett sådant i sitt arbete. Superkonstigt alltihop.

Mycket konstigt att det är "intervju 2" om ingen sådan har skett. Igen, som ovanstående talare så skulle du borda fråga de på "det nya stället" om de kan hjälpa dig gå vidare med detta till en patientombudsman i din kommun. IVO tar emot ärenden som är upp till 2 år gamla, så inom den tiden är det bra att du försöker reda ut vad de på det förra stället har hållt på med.

Så min slutsats är att du ska strunta i den här diagnosen och vänta på att du får ett nytt utlåtande av en person som får ge utlåtanden gällande diagnosticeringar. Det är ju en obehörig person som gjort den, och det har bara skapat mer förvirring för dig. Det är inte okej, inte någonstans! 

Kram på dig :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Anata]
2016-01-07 17:06
#22

Jag ska till dom och snacka med dom för jag vill ha Psykolog och utredas så jag får rätt diagnos. Då läkaren tror PTSD.

Sen ska jag snacka med psyk om magoperation och steralisering. Ja de är en massa på rulning

[Lummer]
2016-01-07 17:24
#23

Kom ihåg att andas också. En sak i taget och ha med dig någon du litar på vid besöken. 4 örön hör mer än 2

[Anata]
2016-01-07 18:09
#24

Nej! ingen

[Lummer]
2016-01-07 18:19
#25

Du kan be att få spela in samtalet. Förklara att du har svårt att komma ihåg vad som sagts efteråt och vill ha det som hjälpmedel. ( ljug om du måste) Det ska inte vara något problem. Har fler vänner med och utan diagnos som gör så. Jag har själv skitsvårt att utrycka mig öga mot öga med någon doktor. Särskilt om jag har något viktigt att säga och sitter sen o funderar på vad jag sa och vad jag fick för svar eg…. Men du måste upplysa om att du tänker göra det först🌻

[Anata]
2016-01-07 18:39
#26

De har jag inga problem med. Men jag liter inte på folk. 

Tror inte någon hade gjort de om de hade blivit sviken gång på gång

[Lummer]
2016-01-07 18:55
#27

Förstår dig. Har själv haft det så. Men jag rekomenderar ändå inspelning. Dom behöver ju inte veta varför eg. Känns det fel för dig att spela in så gör det inte. Allt detta du ska gå igenom nu är ju faktiskt för din skull och det ska kännas så bra som möjligt för dig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: