Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1562 ggr
Nummer18
2016-02-09 16:24

Psyket eller vad?

Hej!

Jag har sådana konstiga tankar så jag vet inte vad jag skall tro, hoppas att någon här kan förklara vad som händer.

För några år sedan så utvecklade jag en stark cancerfobi som slutade med stark ångest och depression, jag trodde att jag var sjuk. Efter KBT och medicinering så släppte det sakta men säkert.

Däremot så tog min ångest en ny form. Det hela började med att jag och min tjej skulle på en kryssning. Innan avfärd satt vi på en pub, ett äldre par slog sig ner vid oss och började prata om deras bekanta som drabbats av lungcancer vid 39 års ålder.

Vi gick därifrån och började köa till båten. När jag stod och tänkte på parets från båten så stod dom helt plötsligt framför mig (som telepati) och jag fick panik, tolkade som ett tecken på att jag också skulle få cancer vid 39.

Efter det blev jag dålig igen med stark ångest, men nu trodde jag att jag var synsk och fick tecken budskap om att jag ska få cancer vid 39.

Känns som om att saker jag tänker på slår in kort därefter. T.ex. kan tycka att nån liknar nån jag känner och senare samma dag stöter jag på personen jag tänkt på. Då associerar jag det till paret med den bekanta som fått cancer (jag tänkte på dom sen dök dom upp).

Annat som händer är att jag en dag låg i soffan och kollade på en serie samtidigt som jag tänkte på lungcancer helt plötsligt får en person i serien lungcancer.

En gång när jag googlade på en person som jag visste hade dött i cancer så var det årsdagen för personens bortgång.

Idag skulle jag googla på en grej, det första som kom upp som förslag innan jag skrivit ut meningen var titeln på en film som handlar om cancer.

Det känns helt ärligt som om att jag är förföljd av ordet cancer i alla möjliga samanhang (tv, internet, tidningar m.m). Känns som tecken och budskap.

Tycker det är jobbigt för jag kopplar allt detta till tanken jag hade om att få cancer vid 39, att jag får tecken från en högre makt som stödjer min teori.

Är det huvudet som spelar mig ett spratt och tolkar ihop egna sanningar eller är jag synsk/medial. Detta är så tärande!

Annons:
[Lummer]
2016-02-09 17:04
#1

Låter väldigt jobbigt. Jag är ingen psykolog eller på annat sätt yrkerskunnig nog att svara på detta men skulle vilja be dig göra ett expriment. Börja att medvetet fokusera på tex en färg eller siffra eller vad som helst som inte har med något du är rädd för att göra och se vad som händer. Det vi fokuserar på det ser vi. Hjärnan är en märklig manick.

Annielle
2016-02-09 18:27
#2

Precis som Lummer skriver, var det jag hade i tanken efter att ha läst din text.

Där emot behöver du ju någon att prata med om du inte redan har det, för att få hjälp med din ångest eftersom den återkommit efter Kbt:n, troligen ligger det på ett djupare plan som inte Kbt hjälper tillräckligt bra med i längden.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Nummer18
2016-02-09 19:56
#3

Har det med synkronisering att göra och att jag sedan härleder sånt till min upplevelse med paret från båten? Eller är det en form av häftningsparanoia. Klarar inte min hjärna av att filtrera eller får jag tecken från högre makter som vill varna?

[Lummer]
2016-02-09 20:17
#4

Vet inte vad som är vad. Har du som 2 förslog kontakt eller kan ta upp kontakten med din kbt terapeut så diskutera detta med terapeuten. Anledningen till exprimentet jag föreslog är att visa för dig själv att det man grubblar och fokuserar på det ser man ofta . Som olika siffer kombinationer olika bokstäver på reg skyltar eller vad det nu är. Hur man sen associerar det man ser med olika händelser eller personer är också något man hänger upp sig på och ger händelserna betydelse. Därför är det bäst att testa med något man inte är rädd för. Det är ganska kul faktiskt. Tex tänk röd tröja innan du går ut och vips ser man röda tröjor överallt. Men jag tycker du ska prata med terapeuten. Kram o lycka till ❤

Upp till toppen
Annons: