Annons:
Etikettertvångsvårdrättsligt
Läst 3985 ggr
Zvalas
2016-04-23 15:32

Dator på psyk

Jag är just nu inlagd enligt LPT. Jag får ha min dator och sladden till den. 
Ponera nu att jag av nån anlednings skulle få ett utbrott och behöva bli bältad osv.  Kan dom då ta bort min rätt till datorn? är de isåfall typ ett straff? eller kan dom bara de om man är självmordsbenägen?

Är lite nojig för jag mår så bra av min datorn och använder den i ångestlindrande syfte men känner mig samtidigt ibland på gränsen till att bli lite för aggressiv.

Annons:
Gejter
2016-04-23 15:41
#1

Du ska nog vara tacksam att du får ha datorn med sladd. Där jag bor får man ladda telefon och dator i ett låst rum och man får inte ha tillgång till sladden själv. Skulle nog kunna tänka mig att de tar sladden ifrån dig om du får ett "utbrott". Hoppas allt går bra för dig!

Zvalas
2016-04-23 15:56
#2

Fast det känns som att det är två olika saker. De finns väl vissa riktlinjer för när och varför dom får ta bort dator osv? De borde ju inte ha att göra med om man får ett utbrott

Gejter
2016-04-23 16:00
#3

Här tror jag att dom har de riktlinjerna att ingen patient oavsett tillstånd får ha sladdar. Det kanske skiljer mellan olika sjukhus eller olika landsting.

[Klave]
2016-04-23 19:57
#4

Som #1 säger brukar man inte få ha sladdar och de kan absolut ta bort själva sladden till datorn så att du bara får ladda den vid speciella tillfällen vid uppsyn. Datorn tror jag inte de kan ta ifrån dig.

Zvalas
2016-04-23 20:37
#5

Ok, men vad skulle anledningen vara till att dom tar sladden om jag inte är självmordsbenägen?

[Klave]
2016-04-23 21:05
#6

Sladdar/rep osv. Kan användas för att skada sig själv eller andra därför kan de av säkerhetsskäl ta bort sådan saker för att skydda både dig och personalen men det är upp till sjukhuset och avdelningen själva vad som gäller i olika ärenden.

Annons:
xirya
2016-04-24 21:16
#7

Som Gejter säger så ska du nog vara tacksam över att du får ha sladden. Risken finns ju alltid att medpatienter som har suicidtankar får tag i sladden, så på avdelningen jag legat på så tar personalen hand om sladden direkt. På samma avdelning så har jag haft en medpatient som inte fick ha sin telefon, varför vet jag inte, men han brukade fråga mig vad klockan var för att de hade låst in hans telefon. Riktlinjerna skiljer sig en del mellan sjukhusen.

Ebolaa
2016-05-06 22:53
#8

Men herregud "Man ska vara glad för att man får ha en sladd". Vad ni är många som säger så. Det är illa hur denna kultur på psykiatrin har satt sig hos er alla som varit på psykiatrin. Det där borde utredas ärligt talat.

Jovars, säkerhet. Det kan ju tänkas att någon stjäl din sladd i syfte att skada sig själv, även om du inte kommer göra det.

Sen så rimmar det illa att bara för att du får ett utbrott att de skulle ta ifrån dig sladden - man ska inte använda sig av bestraffningar. Det gör man bara mot människor man anser att gör något fel - och är man på en psykavdelning så är det ju oftast av en orsak. Då ska de ju se till att bemöta dina utbrott på bästa sätt, samt i den möjligaste mån arbeta för att du ska finna vägar förbi utbrott.

Nej, jag skulle gå till patientombudsmannen i kommunen om de tog en sladd ifrån mig om jag fick ett utbrott och inte använde den i utbrottet.

Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Klave]
2016-05-06 23:26
#9

#8 Varför man inte får ha sladdar är inte för att vara elak eller bestraffa utan för säkerheten för patienter och personalen. Detta är för att det kan finnas patienter med återkommande psykoser och de kan verka må helt bra men snabbt bli psykotiska och skada sig själva eller andra i sin omgivning.

 På många ställen skulle det nog fungera bra att låta patienter ha sladdar men vem ska sitta och bestämma det i varje fall? Istället har man satt allmänna regler som gäller för alla för att hålla högsta möjliga säkerhet för både patienter och personal.

IaMiaMaria
2016-05-09 15:18
#10

Man är ju oftast på psyk för att skyddas från att skada sig själv och därför finns det "regler" på att man inte ska ha sladdar, snören, rakhyvel, tändare själv på rummet. Både för sin egen och andras skull. Det är inget straff, det är ett skydd.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

lövsångare
2016-05-11 18:37
#11

Tillgång till sladd på psyket? Låter knasigt…

Måne If it wasn't for this music, I don't know how I would've fought this. Måne

Upp till toppen
Annons: