Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 1164 ggr
bloodflowers
2016-04-28 21:03

Får dom verkligen göra så?

Nu är det så att psykiatrin (BUP) har bestämt att dom fortfarande ska tvinga mig att vara skriven hos dom även fasst psykologen jag träffade förra gången ansåg att jag ej behövde någon vård hos dom?

Och den enda kontakt jag har med dom är möten några gånger per år för att kolla hur det går på LSS boendet där jag bor. Känns orimligt att dom ska ha mig skriven där endast för det? Inte ens mamma verkar veta varför jag är skriven hos dom men och har flera gånger förut frågat min behandlare om varför jag är det men hon verkar inte ha något svar på det heller?

Och saken är den att jag egentligen kan söka vård på vuxenpsykiatrin i december men om BUP ej skriver ut mig kommer jag tvingas vänta tills i höst 2017 på att faktiskt söka hjälp då psykiatrin verkar vara stängt här över sommaren.

Undrar om dom verkligen har rätt att ha mig skriven där om jag inte vill & varken har några mediciner eller egentligen får någon vård av dom? Står på deras hemsida att vården från dom är frivillig (om man inte är inlagd).

Borde kanske tillägga att jag har (fel)diagnosen atypisk autism / "väldigt mild autism" men en autismdiagnos känner jag ändå verkligen inte ska vara en anledning till att vara tvångsinskriven på psykiatrin.

Annons:
Ebolaa
2016-05-06 22:48
#1

#0 Det är ju tydligt definierat vad psykiatrisk tvångsvård ska grundas på. Ägnar du dig åt skadebeteenden eller annan självdestruktivitet? Eller har du varit en fara för andra människor? Om någon av dessa besvaras ja så finns det skäl - men det ska ju handla om mer allvarliga former.

Du har rättigheter som patient/klient/brukare. De som ansvarade för att du hamnade på psyk ska ge dig en välgrundad förklaring till varför du är där. 

Jag förstår att du blir frustrerad av denna situation och vore jag du skulle jag kontakta patientombudsmannen i din kommun, för de ska se till att patienters rättigheter säkras och att allt går till som det ska. Prata med denne och se vad som händer, folk brukar få lite eld i baken när de blir kontaktade.

Och ja, du ska självklart få veta varför du sitter på en låst psykavdelning och hur vilket datum det beslutet ska omprövas igen.

Ciao :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: