Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1671 ggr
AnonymBert
2016-07-26 00:36

Skadligt dålig självbild

Skulle behöva lite stöd..

Jag har aldrig haft något 'kärleksliv'.

Det beror inte på att jag inte haft chansen, eller något sådant.
Men jag ser mig själv som en sån äcklig, ful och hemsk person att jag inte vågat gå vidare med någon, även om jag haft känslor för dom.

Jag klarar inte att se foton på mig själv och bryter ut i gråt när jag gör.
Jag handlar aldrig kläder för jag hatar min kropp, jag hatar mig själv.
Jag köper inte saker till mig själv, för jag tycker inte att jag förtjänar något…
Mår så sjukt dåligt av det här, för jag vill verkligen kunna ha någon som älskar mig. Men är så rädd att jag ska förstöra det, som jag alltid gör så jag förstör det innan det ens börjar.
Jag känner aldrig någonsin att jag är bra på något.
Jag kan inte stå upp för mig själv, kan knappt ens säga nej.

Jag vill inte vara mig själv. Jag vill vara någon helt annan och brukar ligga och drömma om att vara någon vacker person som folk faktiskt skulle kunna älska. Men sen vaknar jag upp och inser att det aldrig kommer hända.

Undrar.. Finns det någon annan där ute som gått igenom liknande? Känner mig så ensam..

Annons:
Calcifer
2016-07-26 00:41
#1

Jodå, jag gör. Jag avskyr allt som har med mig att göra, insidan och ut. Det är vansinnigt jobbigt och förstör i princip allt i mitt liv. Jag har sökt professionell hjälp i över 20 år och hoppas på att jag snart ska kunna få bukt med det nog för att åtminstone leva lite stabilt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

AnonymBert
2016-07-26 10:36
#2

Har det inte blivit bättre alls?
Jag är lite orolig att det aldrig ska försvinna.. Att jag alltid kommer vara såhär.

Calcifer
2016-07-26 13:52
#3

För min del kan jag ha bättre perioder och sämre. I de bättre kan jag se vissa saker hos mig själv jag gillar, i sämre så tycker jag allt med mig är fruktansvärt.

Jag tipsar om professionell hjälp, därför att det där med skitdålig självbild kan vara förödande och ibland behöver man hjälp med det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

IaMiaMaria
2016-07-26 15:19
#4

Det är jätte svårt det där, speciellt när man är så ung som du är. Men med tiden förhoppningsvis så kommer det som en slags acceptans att man har fått den kropp man har och den ser ut som den gör och att det inte går att göra så mycket åt det, förutom att lägga ut en förmögenhet på plastikoperationer, men är man inte nöjd med sin kropp innan brukar man inte bli efter, det är fortfarande sin kropp.

Säg något positiv om dig varje dag, kan vara om både utseende och om dig som person eller något bra du gjort den dagen.

Du kan börja med något litet som tex - jag har fina naglar, eller jag har visat kärlek till min mamma/syskon/djur. bara som exempel.

Men du måste jobba på det.

Sen kan det vara bra att ha någon professionell att prata med också.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[inevitably]
2016-07-28 17:36
#5

Två metoder som har hjälp mig att tycka bättre om eller åtminstone acceptera mig själv, är dels att reda ut (antingen på egen hand eller ihop med en terapeut eller motsvarande) i detalj varför jag inte tycker om mig själv och därefter ifrågasätta mina skäl så långt jag kan. Därefter så har det handlat om att inse att jag faktiskt har ett val. Jag var inte "född" att ogilla mig själv, och det handlar inte om att jag på något objektivt sätt är sämre än alla andra. Många onda människor tycker om sig själva. Istället handlar det om att förstå att ogillandet är en dålig vana och dagligen välja att acceptera mig själv, även om det känns jobbigt, och tillåta mig att vara snäll mot mig själv även om jag inte lever upp till alla mina höga krav.  Vad andra människor tycker om mig kan jag bara påverka i viss utsträckning, men vad jag själv tycker kan jag faktiskt göra ganska mycket åt. Idag känns det bra att veta att jag, oavsett vad som händer, åtminstone alltid har än vän som förstår mig och vet att jag gör mitt bästa, och att den vännen inte överger mig.

Detta sker förstås inte över en natt, men det gäller att inte ge upp och att glädja sig åt varje liten framgång. Om du en dag märker att det faktiskt kändes lite lättare och skönare att leva när du inte var så hård mot dig själv som du brukar, bejaka då denna känsla och spinn vidare på den!

Det är ett fantastiskt bra första steg att du vill förändras. Lycka till!

[Rulander]
2016-08-29 13:23
#6

Det låter som om det din kropp du inte tycker om. De flesta av oss tycker illa om något hos os själva. Men jag tror att det finns någon aspekt hos dig som du tycker om. Exempelvis intelligens. Jag har ett exempel på en kvinna som jag blev förälskad i på grund av hennes verbala förmåga. Jag älskade att prata med henne, Hon var inte speciellt snygg. Fokusera på dina fördelar och tillåt dig att visa kärlek mot någon annan, då släpper kanske din syn på dig själv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: