Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 1768 ggr
IaMiaMaria
7/30/16, 12:54 PM

Att tänka på vad vi säger till varandra

Många slänger ur sig ord till andra utan att tänka. Man kanske blir irriterad på en långsam tant i kassakön och nån säger jävla kärring eller andra liknande situationer.

Jag bad mina grannar dämpa sig lite en lördag kväll, blev kallad jävla skata, jävla kärring och jävligt udda granne.

De vet ingenting om mig och min bakgrund och hur jag tar det.

Ibland kan man ta sånt och skaka av sig det och gå vidare. Men för mig blev det allvarliga konsekvenser av dom orden.

Så jag vill bara säga att tänk er för innan ni säger arg/otrevliga/elaka saker till folk ni inte känner eller som ni känner.

Jag har förlåtit ord som sagts till mig, men vissa har jag inte glömt, de har satts en evig spik i hjärtat.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
_Fisken
7/30/16, 1:32 PM
#1

Ja. Ord skadar mer än vad man kan tro. Man ska akta sig vad som slinker ur truten.

Annielle
7/31/16, 9:31 AM
#2

Håller fullständigt med! 

Bra av dig att säga till dina grannar i alla fall, själv vågar jag inte ens det just för att jag är rädd för att de ska bemöta mig på ett liknande sätt som dina grannar bemötte dig och ta det väldigt hårt.

Men har tidigare skrivit någon anonym lapp och satt upp i huset och även då fått kommentarer på lappen som har varit otrevliga och som jag har tagit väldigt illa åt mig av.

Jobbigt när man bor i samma hus så och måste möta dem igen igen och igen sen dessutom.

Hoppas att det inte känns fullt lika illa nu för dig 🌺

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[inevitably]
7/31/16, 9:48 AM
#3

Håller med. Även om det kan kännas hur rätt som helst i stunden att snäsa eller klanka ner på någon så inser man ofta, med lite empati, att en elak kommentar inte kommer göra någonting bättre på sikt varken för en själv eller den andra.

[inevitably]
7/31/16, 9:50 AM
#4

… och när man väl har sagt något så går det inte att sudda ut orden. En ursäkt kommer man bara så långt med - den är ingen tidsmaskin.

Upp till toppen
Annons: