Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 3955 ggr
Volpes
2016-08-01 13:06

Ångest över jobb

Hej. Behöver skriva av mig lite och tar gärna emot tips eller så.

Det är så att jag måste hitta ett jobb och jag har en sådan fruktansvärd ångest över det. Jag har studerat tills nu bara för att kunna få in pengar från någonstans då jag absolut inte vill jobba. Jag förstår inte hur folk orkar jobba. Att gå till samma ställe varje dag och slösa bort sitt liv skrämmer mig. Men jag behöver och vill ha pengar. Jag vill bara vara hemma och göra det jag tycker om, man ja det vill väll samtidigt alla. 

Jag har tidigare somarvikarierat och praktiserat lite och det har inte fungarat något bra. Jag kan inte släppa jobbtankarna alls och jag såver dåligt och mår riktigt riktigt dåligt på mornarna innan jobbet. 

 Jag vet inte vad jag ska göra.

Annons:
Herveaux
2016-08-01 13:11
#1

Att jobba behöver inte vara något negativt i ens liv.
Har man ett jobb man trivs med så är det både berikande och utvecklande och kan leda till andra tjänster som gör att man får fortsätta utvecklas.

Vad har du pluggat? Vad är du intresserad av för jobb?
Det finns ju massor av människor som jobbar hemifrån och kan styra mycket av sin tid efter eget huvud.
Inga planer på att starta eget och vara din egen chef?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Halvdansken
2016-08-01 13:13
#2

De flesta tycker det är jobbigt att gå upp på morgonen och gå på jobb. Vem vill inte hellre ligga hemma i sängen? Och få allt gratis utan att göra nåt?
Men på jobb finns också en social gemenskap. Jag träffade min man där, och många av mina vänner. Det är inte alls att slösa bort sitt liv. Det är att delta i samhället, betala skatt till allas hjälp, att känna sig behövd. 

Så det är bara att komma igång. Man vänjer sig. Men tänk på vad du  vill, och ta en utbildning som tar dig dit.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gronstedt
2016-08-01 13:14
#3

Är det bättre att slösa bort ditt liv på att inte göra någonting för att du inte har råd, eller att slösa bort en del av ditt liv på att skaffa dig medel att göra något givande resten av tiden? Det är bara du som kan svara på vilket just du föredrar. Om du kommer fram till att du föredrar att kunna göra vad du vill i alla fall en del av tiden, är det bara att  stå ut. Det är få förunnat att ha speciellt fantastiska jobb, de flesta får vara glada om de inte är direkt nedbrytande.

Volpes
2016-08-01 13:20
#4

Jag är utbildad undersköterska men vill absolut inte jobba som det då jag är noll social. Det blev så då jag valde om från natur som jag inte orkade gå och hamnade då på omvårdnad som var mitt tredjehandsval (jag var lite sen med min anmälan men skolan lovade att de skulle hålla den öppen lite extra men det var tydligen bara vissa linjer som gjorde det.). Jag hade defenetivt valt om igen om det inte betydde att gå om ett år till. 

Det finns inget jobb som intresserar mig, inte vad jag har kommit på än i alla fall.

Skulle definitivt vilja jobba hemmifrån, skulle kännas så mycket änklare, men jag vet inte hur man får tag i ett sådant jobb. Vill helst inte heller prata i telefon då jag har lite svårt med det och ja det verkar vara mest telefonjobb som är hemmifrån, vad jag har sätt i alla fall.

Starta eget verkar så svårt, jag har noll koll på sådana saker och har svårt att sätta mig in i det.

Agafia
2016-08-01 13:21
#5

Om du känner att du inte kan/ vill ha ett traditonellt jobb så kanske du får starta Något eget där dina intressen finns med ? Mår du så psykiskt dåligt av allt som har med jobb att göra , kanske en depression eller annat som gör att du känner så ? Prata med din vårdcentral så kan de lotsa dig vidare till ev. Samtalskontakt .

Valkyrija
2016-08-01 13:25
#6

Jag förstår dig.. Jag känner samma sak och därför är det jätteviktigt att man gör något man tycker om så det inte känns som att man "går till jobbet". I början måste man ju dock göra det… Tyvärr. Men det finns massa andra sätt att jobba på. Starta eget, kom på något du drömmer om att göra och gör det. Försök bli en youtuber? Tjäna pengar på att göra videos och lägga upp? Finns massa "icketraditionella" jobb ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
Halvdansken
2016-08-01 13:27
#7

IT-jobb? Programmerare eller liknande, det är helt ok att inte vara social.  Det jobbar jag med, och jag är väldigt introvert. Skulle tro att det fungerar även i sjukvården, du ska ju fokusera på patienterna, och de är väl inte så sociala?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Herveaux
2016-08-01 13:35
#8

#4 Hm okej, ja, det är ju inte lätt att veta vad man letar efter när man inte vet riktigt vad som finns heller. 🙂
Har du besökt Arbetsförmedlingen? Det finns guldkorn till handläggare där som kan hjälpa en att bena ut vad som skulle passa för en att jobba som eller med.
Man kan dock behöva leta lite för att ha turen att hitta dom där små guldkornen…
Eller kanske träffa en studievägledare som kan hjälpa dig att hitta en utbildning som kan leda till ett roligt jobb?

Jag är själv egen företagare sen 2009 och jo, det var en djungel att plöja sig igenom och mycket info att ta in, men det vart helt klart värt den resan - för mig.
Företagande passar såklart inte alla.

Tror du att du skulle må bäst av att ha ett jobb där du får röra på dig och använda kroppen eller föredrar du mer stillasittande inomhus?
Har du några intressen eller hobbies?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Volpes
2016-08-01 14:01
#9

#5 Jag har lidit av dödsångest sedan jag var 11. Det blev mycket bättre efter jag träffade min sambo som har hjälp mig väldigt mycket, men den finns kvar.

#7 Nej patienter är väll inte så sociala men jag skulle vilja ha ett jobb där jag helst typ inte har någon kontakt med människor alls, utan bara ägna mig åt mitt.

#8 Har varit hos arbetsförmedlingen för några år sedan och då var jag tvungen att bara söka undersköterskejobb efterom det var min utbildning. Guldkorn fins säker men det verkar vara svåra att hitta. Ska skriva in mig igen på onsdag så vi får väll se om det dycker upp något.

Efter gymnasiet har jag pluggat mycket konstvetenskap, Skulle hälst vilja bli konstnär, men jag är absolut inte tillräkligt bra för det. Under min studietid och så så har jag inte heller övat så mycket på det då studierna har tagit upp mycket tid. 

Skulle kunna tänka mig att jobba på ett katthem, men ja där är det ju mest frivilliga som jobbar och jag behöver ju penagr.

Halvdansken
2016-08-01 17:09
#10

#9. Ta truckkort och jobba på lager eller på en flygplats, där man flyttar mycket saker fram o tillbaka. 
Att helt undvika människor är nog omöjligt, men jag tror också att du vänjer dig vid det efter hand.  På ett katthem är det ju också mycket folk. Vad med nattjobb? Vakt? 

Om du har så stark dödsångest att det är direkt handikappande, så tycker jag att du ska ta kontakt med psykiatrin.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

IaMiaMaria
2016-08-03 20:52
#11

#7 Att patienter inte är sociala tycker jag var en lite konstig kommentar, det är ju inte så stor del som ligger i koma eller är sövda. Inom vården behöver man ha mycket kontakt med olika människor, är ju inte bara patienterna i sig utan anhöriga och kollegor och andra vårdgivare. Man ska vara stöttande, tröstande, alltid glad mm mm. Är själv sjuksköterska.

Att komma ut i jobb då man inte har jobbat kan kännas jätte jobbigt, speciellt om man har ångest. Men det finns säkert något som du gillar att göra och som skulle fungera för dig. Du får prova dig fram.

Som undersköterska finns det ju många olika saker att göra också, allt från provtagning till ev personligassistent. Då har du en person som du ska vara mest social med och du lär känna den personen så då blir det inte lika jobbigt. Bara ett tips!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Choklad
2016-08-09 11:31
#12

Du kanske behöver gå till en arbetsterapeut? Kanske du är väldigt osäker på dig själv, och behöver få prova på lite av varje vad gäller jobb? finns ju praktikplatser där man kan få testa om jag inte har helt fel nu.

Dödsångesten kan vara det som ligger som grund för ditt sätt att se på arbete, du kanske beskyller dig själv för något som du inte borde, och det kan vara något från din barndom som orsakar att du hellre vill stanna hemma i trygghet.

U R us

Aleya
2016-09-04 12:48
#13

Men du behöver inte ha hand om folk bara för att du är undersköterska. Du kan även jobba inom vissa labb. Där slipper du möta folk. Eller så kan du plugga vidare till exempelvis steriltekniker. Och bara ha hand om att fixa instrument till operation. Så kolla du efter KY. Då kan du få tips

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Volpes
2016-09-04 13:30
#14

Har fått extrajobb som städare nu, det går ganska bra, där behöver jag bara fråga vad jag ska göra och sedan gör jag mitt jobb.

Aleya
2016-09-04 13:58
#15

#14 bra att det löste sig. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: