Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1632 ggr
Gladasvampen
9/13/16, 3:30 AM

Mytoman - har fått nog!

Nu har det gått för långt, jag orkar inte mer helt enkelt. Sedan jag kom in i tonåren har jag ljugit om allt (nästan) främst för vänner, nya personer, arbetskamrater och främlingar. Samtidigt kan jag inte kontrollera det, jag ljuger utan att jag tänker på det, berättar en historia som inte är sann osv, och jag inser att det är en lögn först när jag berättat färdigt och då är det för sent att ändra det. Under en lång tid hade mina lögner inte någon negativ påverkan på mitt sociala liv men under de senaste månaderna har lögnerna blivit fel och det värsta är att jag börjat tappat bort mig i alla dessa lögner och mina vänner och folk runt omkring mig har börjat ifrågasätta mig. 

Jag vet inte varför jag ljuger, jag tänker inte ens på det, lögnerna bara kommer ut ur munnen på mig. Wikipedias definition av mytomani stämmer helt in på mig "Mytomani (av grekiskans myhos, lögn, och mani) innebär att en person ljuger mer eller mindre tvångsmässigt, det vill säga utan att det finns någon tydlig och omedelbar orsak till lögnerna." Mitt dåliga självförtroende kan ligga bakom detta, men jag har ingen aning på hur jag ska lösa problemet. Jag ska snart fylla 20 och jobbar extra samtidigt som jag läser en distanskurs på komvux. Det innebär att jag inte har råd för en psykolog, men vill så gärna få hjälp med mitt tvångsmässiga ljugande. Har redan förlorat så många vänner och förlorat människors förtroende. 

Finns det någonstans jag kan vända mig?

Annons:
IaMiaMaria
9/13/16, 11:18 AM
#1

psykolog kan du ju få inom vanliga vården och betalar inte mer än upp till högkostnadsskyddet. Det är ju förvisso drygt en tusenlapp under året. Och det är mycket pengar då man studerar. Men har man ett stort problem som man lider utav och även de i omgivningen så kan det ju vara värt det. Du kan ju få hjälp ekonomiskt även av soc för vård. För det låter som att du behöver hjälp med detta då det varit ett problem så länge.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Upp till toppen
Annons: