Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 2667 ggr
sinnes
2016-10-25 18:41

Psykopat?

Jag har en bekant som uppvisar psykopatiska drag eller snarlik problematik. Vill inte gå in på detaljer kring denna person öppet så är du någon med antingen erfarenhet av psykopater (eller dyl, narcissist, sociopat, sadist/empatistörningar) eller helt enkelt väldigt påläst inom ämnet och har lust att hjälpa mig bättre förstå min bekanta, möjligtvis även hjälpa till att utesluta diagnoser, så skicka gärna iväg ett pm så ska jag berätta lite mer ingående om personen i fråga.

Annons:
Honestyisdead
2016-10-25 18:50
#1

Ingen kan över nätet utesluta diagnoser eller ge diagnoser över nätet. Speciellt inte när det är någon annan än det det gäller som berättar om hur den upplever personen. Och definitivt inte människor som inte är läkare.

Em_
2016-10-25 19:06
#2

Varför är det viktigt att ställa en diagnos? Det ändrar sällan på något om personen bara är en bekant.


sinnes
2016-10-25 21:44
#3

#2 Bekant skriver jag då jag av privata skäl helt enkelt inte har lust att detaljerat beskriva denna situation eller person öppet. Vilket jag nämnde i #0. Det är en väldigt nära bekant, minst sagt, som jag träffar och vars närvaro jag utstår varenda dag. 

#1 För det första, varför ens konstatera det uppenbara? Har sett dig skriva samma sak i typ 100 trådar. Som att ditt främsta fokus i många psykologitrådar är att understryka detta med lekmän och diagnoser hit och dit. Stör du dig på att jag gör si eller så, så feel fre att lämna tråden. Känner du för att bidra med den input jag bad om så välkommen att skicka ett pm. Annars så har du kanske inte så jättemycket att bidra med (inte alls faktiskt vad gäller trådens syfte)? Inte vet jag.

För det andra så håller jag förstås med till 100% då du just stated the obvious. Givetvis så gör jag det. En lekman kan inte sätta eller utesluta diagnoser, och även om det gick så är det inte min avsikt eller det minsta väsentligt i min mening att stirra sig blind på diagnoser bara för sakens skull, utan jag har anledningar som gör att jag försöker lära mig mer om vad som kan tänkas ligga bakom en bekants oroväckande beteende som även påverkar mig och mitt psyke varje dag. Känns ganska löjligt att jag nu sitter och förklarar mig själv och varför jag tagit mig friheter att skapa denna tråd för någon som verkar ifrågasätta bara för att vara en pain in the ass, och inte så mycket för att faktiskt genuint försöka vara till hjälp (om jag inte helt missuppfattat dig, men är duktig på att läsa av andra och då har jag även tittat på några av dina övriga inlägg).

Hursomhelst! Så vill och tänker jag åtminstone försöka att, även om det kan bli väldigt svårt (kanske rentav omöjligt?), skaffa hjälp och vård åt denne gravt empatistörde individ. Inte för att jag tror att min bekantskap själv vill eller känner något behov av det (total saknad av självkännedom och sjukdomsinsikt), utan jag tänker mer på personerna i denne individs bekantskapskrets och deras skull. Jag tror absolut att hen genom professionell hjälp skulle kunna lära sig att bete sig "mildare" gentemot sina medmänniskor när hen samtidigt får det förklarat för sig att det även gynnar hen själv (t.ex att hen på så sätt slipper de tråkiga konsekvenser och påföljder av sitt psykopat-aktiga beteende vilket i dagsläget är vardagsmat), vilket ju för personen i fråga alltid är prio nummer ett, precis som allt annat som gynner hen själv.

Honestyisdead
2016-10-25 21:51
#4

#3 Det långt ifrån framgår att det var något uppenbart för dig. Tvärt om.

Varför jag skriver det är för att många tror att det fungerar så som du skrev. Det är viktigt att poängtera att så inte är fallet. Jag kan ju inte veta saker du inte skriver.

Jag anser att jag bidrar med något med mitt inlägg och bryr mig faktiskt inte hurvida du ser det eller inte. Hur är det med din egen empati? 

För övrigt ifrågasatte jag ingenting. Och du är verkligen ute och cyklar om du tror att du har läst av mig genom att läsa några inlägg på nätet. Lyckats har du inte gjort.  Så du ska nog vara väldigt försiktig med att döma dina bekanta och ta en titt på dig själv först. Folk har en tendens till att bete sig som andra beter sig mot dom.

sinnes
2016-10-25 22:35
#5

#4 Jag ser det nu så det ber jag om ursäkt för. 

Jag är inte på något sätt empatistörd om du antyder det, däremot så är jag väldigt impulsiv av mig och kan vara även i skrift. Jag ser alltså att mitt svar till dig inte var särskilt genomtänkt.

setfree
2016-10-26 12:34
#6

Jag har läst en del om psykopater. Om jag förstår rätt kan de inte behandlas eler botas. Det finns bara en sak som gäller och det är att hålla sig långt bort från dem. Ca 1 % av befolkningen är psykopater.

De kan vara sociala och fungera väl bland människor.

Är det sannolikt att denna indidiv vill ha hjälp. De ser ofta inte problemet.

Nu säger inte jag att personen är psykopat, det vet inte jag. Det är bara en grov gissning.

Annons:
vallhund
2016-10-26 20:12
#7

Skulle inte falla mig in att diskutera/utesluta mentala sjukdomar, personlighetsstörningar osv via pm med en okänd person på nätet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

sinnes
2016-10-26 21:11
#8

#6 Jag har också hört att det bästa är att hålla sig undan en psykopat men det blir svårt om det är någon väldigt närstående. Skulle kännas lite bättre att åtminstone försöka lösa det på ett annat sätt innan jag helt säger upp kontakten, t.ex genom terapi. Denna person vill definitivt inte ha hjälp för den skull som jag anser att hen behöver hjälp och ser inte alls problemet, men däremot ser hen konsekvenserna av sitt beteende vilket terapi kanske på något sätt kan få denne att tänka om.

#7 Antecknar det.

Honestyisdead
2016-10-26 21:15
#9

Problemet är ju att en person som inte ser problem i sitt beteende och som inte mår dåligt inte går till terapi. Hur gärna de runt omkring vill det. 

Det man får göra är att ta avstånd,  även om det skulle vara närmaste familjen. Man kan bara råda personen till att kontakta psykiatrin. Går inte det får man ju tänka på sig själv.

sinnes
2016-10-26 21:26
#10

Jag har också förstått det som så och det känns till viss del meningslöst att engagera sig men det är svårt när man ändå på något sätt känner för personen. Skulle kännas lite sorgligt att helt plötsligt ta avstånd och bara ge upp, fastän hen kanske inte ens bryr sig. 

Om hen nu rent hypotetiskt vore en psykopat, vore det inte möjligt för en sådan person att må dåligt över konsekvenserna av sitt beteende eller söka hjälp av andra anledningar? Hen klarar exempelvs inte av att behålla jobb eller vänner.

Honestyisdead
2016-10-26 21:33
#11

#10 Nej en sådan person anser att den gör allt rätt och andra gör fel. 

Fast de brukar ha många vänner och bra jobb eftersom dom är bra på att spela. Så det låter inte som det faktiskt.

sinnes
2016-10-26 22:07
#12

11# Det hade jag ingen koll på så det är bra att veta. Nu har hen visserligen ett jobb och mycket vänner för tillfället, men de försvinner alltid lika snabbt som de kom in i bilden. Hört andra tala om personen och uttrycka oro så det är mycket möjligt att det inte alls är psykopati det handlar om ändå, för hen är inte särskilt duktig på att hålla masken under längre tid utan de flesta verkar snabbt genomskåda personen.

Däremot så om jag förstått det rätt så verkar före detta chefer och högt uppsatta på personens olika arbeten snabbt ha fattat tycke för hen och tenderat att inte alls se vad kollegorna ser utan tvärtom nästan favoriserat hen. På de flesta jobb har det enligt min kännedom varit personens kollegor som varit på deras chefer och övertalat om att få personen sparkad.

Men jag känner själv att det är onödigt att spekulera. Personen får mig och många andra att må väldigt dåligt, hen har helt klart störd empati om någon empati alls, men om det är psykopati eller inte är väl egentligen skitsamma. Jag vet inte hur troligt det är att jag eller någon annan ska lyckas få personen att ändra på sitt beteende men jag ska försöka att prata med hen och se var det leder. Fortsätter det som i dagsläget utan någon som helst bättring så kommer jag att undvika personen så gott jag kan.

setfree
2016-10-27 08:29
#13

Jag känner till en person som beter sig oerhört empatilöst mot sina närmaste men är VD för ett mycket stort bolag. Betendet är utanför alla gränser angående krav och utpressningar etc. Personen är mycket framgångsrik. Problemet är att hen inte bryr sig om att hen trampar på sina föräldrar som mår mycket dåligt. Hen ser inte att det är ett problem. Däremot tror jag att om det påverkar jobb kan nog argumenten fungera bättre.

Sedan har jag en vän som inte har empati alls och som är medveten om det. hen kan kallt betätta om hur det är. Hen har anpassat sig för hen vill väldigt gärna behålla sin relation. Vi har pratat en hel del om hur hen är som person. Mycket intressant. I det här fallet kommer vi mycket bra överens som vänner.

Jag har ingen aning hur det är i ditt fall. Det verkar som att du får hålla dig så långt borta som du kan.

Annons:
OnlineCores
2016-10-27 23:55
#14

#13 Här är en artikel som kan vara intressant. 

Enligt två  forskningsdokument som jag läste för några år sedan, de kom ut med samma slutsats: Att det är viktigt att jobba med inlevelseförmågan i tidiga åldrar, i förebyggande syfte. Samt att barn med beteendestörningar har större risk att utveckla psykopati.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

setfree
2016-10-28 08:59
#15

Att mäta responsen när vi ser otäcka bilder är ett bra sätt att utvärdera psykppatiska tendenser. Det ju inte heller speciellt svårt. Det finns tillfällen när dessa tendenser är nyttiga: min vän som jag nämde ovan ingick i en grupp som letar efter försvunna personer. De hittade en flicka i tonåren som låg i ett dike. Han reagerade inte mer än att rapportera det och avsluta sitt uppdrag. Jag hade mått mycket dåligt efteråt. Även soldater i krigszonen som är psykpater drabbas inte av PSD. det är ju praktiskt.

En psykologiprofessor fick frågan om man kan misstänka att något är lite fel i tidig ålder. Hans svar är lite förvånande: När ett litet barn går fram till en främmande person och sträcker upphänderna för att bli upplyft, då är det något som är fel. Det är tydligen naturligt att vara försiktig.

Honestyisdead
2016-10-28 10:16
#16

#15 Hur mäter man i bildtest?  Och det finns ju fler diagnoser än det som får oss att reagera eller inte på hemska bilder. Så jag ser det inte som ett bra sätt.

Samma sak med dina exempel. Man behöver inte vara psykopat för att man inte reagerar på det sätt som många andra gör.

Ditt sista exempel visar ju absolut inte på psykopatiska drag.

setfree
2016-10-28 10:32
#17

#16 Ja det är ju inte min åsikt utan taget ifrån personer som sysslar med forskning. Om det fungerar eller inte kan jag inte svara på.

Nej det är helt sant att man inte behöver vara psykopat om man inte reagerear som andra. Men det kan ju betyda att kan fortsätta att utvärdera lite mer.

Mitt sista exempel är inte mitt påhitt. Det kom ifrån en dokumentär om just psykopati. Om han har rätt kan inte varken du eller jag avgöra. Så hur vet du så tvärsäkert att det inte är så?

Jag är inte psykolog och har inte forskat så det är ju hörsägen ifrån min sida. Om du har mer på fötterna än det så backar jag görna i mina påståenden.

Psykologi är ju ingen exakt vetenskap. Många har teorier och åsikter så det är svårt att vara tvärsäker i sina uttalanden.

Ditt sista påstående förstår jag inte alls. Du får nog motivera lite mer.

vallhund
2016-10-28 11:54
#18

Sista exemplet är beroende på barnets ålder o personlighet. I vissa åldrar är det helt normalt.

Vad gäller dina källor verkar de hämtade ur Clockwork Orange.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

setfree
2016-10-28 12:51
#19

# 18 nja vad ska man säga. Det var en svensk dokumentär på SVT. Det var en svensk professor i psykologi. Om du kallar det för Clockwork orange så OK för mig.

Honestyisdead
2016-10-28 13:31
#20

#17 Jag vet det eftersom jag har sett det själv. Samma sak där, det finns många diagnoser som gör att barm inte beter sig som andra. Ingenting i den handlingen visar att ett barn är psykopat.

Med enkel logik och lite tänkande ser man att dina exempel inte alls visar om någon är psykopat. De kan bara visa på att man inte beter sig som normen. Och det gör en inye till en hemsk eller dålig människa. 

Vad förstår du inte? Vilket som är ditt sista exempel?  Det är just det exempel som du skrev sist.  Det om.barn.

Annons:
vallhund
2016-10-28 13:33
#21

#19 M.a.o. kan du inte referera till en källa för dina påståenden. Då skriver man lämpligtvis:

-Jag har hört på TV/radio.
-Jag har läst, minns inte var osv…
-Under min utbildning (specificera vilken nivå) har jag lärt mig…
-Jag har för mig att..

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

setfree
2016-10-28 13:43
#22

#20 Jag tyckte det var en intressant diskussion ett tag. Jag är inte ute efter att sätta en etikett på någon. Inte ens psykopater behöver vara hemska och dåliga människor. Många fungerar utan problem.

Jag skrev bara för att få lite intressant feedback. Inte för att göra någon upprörd. Om någon tog illa upp så backar jag.

Hade jag vetat att fler blir så illa berörda hade jag inte skrivit något.

Honestyisdead
2016-10-28 14:00
#23

#22 Det handlar om att folk inte ska tro att dina exempel  i #17 visar om någon är psykopat. Nu har du ändrat lite så det inte ser ut som påståenden vilket är bra.

För som sagt finns det väldigt mycket som gör att en människa inte beter sig enligt normen.

setfree
2016-10-28 14:10
#24

#23 Nej jag är med på att man inte kan veta att någon är psykopat.

Jag skriver för att jag har träffat människor som har drabbats väldigt hårt när de har haft en chef med likande drag. Det gör mig upprörd när människor drabbas på det här sättet.

Vi gick en kurs i mitt förra jobb som hölls av en kvinna som jobbar med chefsutveckling. Jag frågade henne vad hon gör om hon misstänker att VD eller annan hög chef visar på dessa drag.

Hon svarade att hon går direkt till styrelsen med sina misstankar. detta för att skydda personalen. Sedan är det upp till styrelsen att själva agera.

Om man kan förhindra lidande med olika metoder är väl det bra?

Problemet är om metoderna inte är helt träffsäkra. Detta är ingen exakt vetenskap.

Honestyisdead
2016-10-28 14:20
#25

#24 Hur menar du att du förhindrar lidande?  Genom att vanliga människor sätter amatördiagnoser? Och går till chefen och tror att dom skulle ha befogenhet till att göra något mot en anställd som inte misskött sig?  Vettiga människor skulle säga åt kvinnan att hon skulle sluta med sådant trams. 

Till chefen går man om någon missköter sig eller sitt jobb. Inte för att man misstänker en diagnos. 

Och vilken typ av lidande menar du?

OnlineCores
2016-10-28 14:28
#26

#25 För mig är psykopati mer en skala för inlevelseförmåga än en diagnos. Eller är jag helt ute och cyklar?

#24 Om du träffar en egoistisk människa så kan du själv avgöra om du vill umgås med den personen. Det är upp till var och en och du bör nog tänka på vad eller vem som får dig att må bra.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

setfree
2016-10-28 14:29
#27

#25 Nej ingen amatör ska sätta någon diagnos.

Har du aldrig träffat någon som har råkat illa ut i arbetslivet?

Om hon gör rätt eller fel ska inte jag avgöra. Jag påstår inte att det är rätt att göra så. Jag bara berättar att hennes bedömning är att det är tillräckligt viktigt för att hon ska lyfta frågan.

Annons:
Honestyisdead
2016-10-28 14:35
#28

#27 Visst har jag det. Men det har ju inte berott på att någon varit psykopat.

vallhund
2016-10-28 14:40
#29

#27 Vilken utbildning har "hon"? Som AG hade jag aldrig anlitat en sådan gränslös person igen, om nu inte uppdraget var att identifiera eventuella psykopater i arbetsgruppen/organisationen. Var uppdraget att hitta psykopater hade jag bytt AG.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: