Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 3722 ggr
Anonym.ifokus
2016-11-25 18:43

Lider jag av psykisk ohälsa?

Speciell på vinter kan jag känna mig lite deprimerande. 

När jag ser mörkret börja jag tänka på allt möjligt som gör mig orolig och ledsen och när det har blivit tillräckligt mycket kan jag börja gråta. 

Börja tänka på t.e.x släkter som inte är här, saknar de, börja tycka att klasskamrater är jobbiga, vill inte vara med de, trivs inte med de och sen få tårar i ögonen. 

Är också en mycket känslig person. 

Detta sker då inte bara på vinter utan också sommar men mycket mycket oftare på vinter….

Annons:
Aleya
2016-11-25 18:53
#1

Låter som det. Du kanske även har brist på D-vitamin. Men mår du dåligt så finns det hjälp. Kurator på skolan eller via vc.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym.ifokus
2016-11-25 19:22
#2

#1 Vad har det för relation till vitamin D? Är nyfiken :)

Aleya
2016-11-25 19:23
#3

Om man har brist av D-vitamin så kan man bli deppig. Och särskilt under vintern då det inte finns så mycket sol här.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2016-12-02 06:28
#4

Men jag tycker du ska söka hjälp. För det finns hjälp att få.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym.ifokus
2016-12-03 22:11
#5

#4 I skolan? Har mått bra sen efter att jag har berättat för en vän, hoppas inte att den "kommer tillbaka"

Aleya
2016-12-03 22:16
#6

#5 på skola och vc finns hjälp att få. Jag säger att det är bra om du söker hjälp tidigt om du inte mår bra och inte väntar och tror att det blir bättre om man väntar. Mådde själv dåligt redan som 13 åring. Och 10 år senare brakade allt helvete lös. Och det blev värre än om jag sökt hjälp tidigare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Agafia
2016-12-09 07:35
#7

Det kan vara " årstidsbunden depression " pga det blir mörkare ute . Solen ger oss D- vitamin som vi behöver för att må bra . Finns de som behandlar med en speciel Dagsljuslampa ( ljusterapi )

Anonym.ifokus
2016-12-12 15:36
#8

#7 Jaha! Låter ganska coolt med ljusterapi. Finns det mat som innehåller vitamin D? Förutom kostillskott :D

RobinEH
2016-12-13 18:51
#9

Fet fisk brukar man rekommendera, så som lax. Vissa mejeriprodukter är därtill berikade med vitamin D. 

Just ljusterapi som behandling mot årstidsbunden depression är rätt "meh". Finns inte så mycket hård fakta kring det. De som talar för metoden menar att man behöver ljus med specifik våglängd. Köper man en sådan speciell lampa så uppstår frågan, hur lång effektiv radie har den. 

Mörker tenderar att vara rätt bekvämligt i viss utsträckning. Det ger nästan känslan att det är okej att inte må okej, vilket kan vara orsaken till att du upplever det mer under vinterhalvåret.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Anonym.ifokus
2016-12-13 21:09
#10

#9 Oh va bra, jag älskar fisk speciell lax också 😍 Äter också omega-3 kostillskott. 

Tack så mycket för informationen :)

Lillen05
2016-12-16 14:35
#11

Vinter/höst depression är ganska vanligt och många(inklusive mig själv) får det när det börjar mörkna ute. Men jag är inte bara sådan när det är vinter eller höst utan jag är så, precis som du, året om(dock är det lite jobbigare när det är mörkt ute). Jag gick lite djupare in på mitt problem och började googla, då jag också är väldigt känslig och kan börja gråta nästan när som helst. Jag är också en sån person som tänker väldigt mycket och över analyserar precis ALLT, speciellt sådant som gör mig orolig. Under mitt sökande kom jag av en slump in på en artikel där det stod om HSP(highly sensitive person) som är ett karaktärsdrag och ungefär 1,5 miljoner människor i Sverige lever med det.  Har du hört talas om HSP? Om inte tycker jag du ska söka på det och läsa lite om det. Jag fick en sån lättnad när jag kom fram till att jag faktiskt är en HSP person och fick förklaring till varför jag är som jag är. 🙂

Anonym.ifokus
2016-12-16 18:38
#12

#11 Jag kan relatera mig om att du tänker mycket, analysera allt för sånt är jag också. Jag har faktiskt hört talas som HSP samt läst om det och tyckte att det stämde mig väldigt bra. 

Jag är väldigt känslig, tänker för mycket och när någon gör eller säger något till mig börja jag analysera typ varför sa hon det? Varför gjorde hon så? Hatar hon mig? Vad jag gjort? o.s.v 

Så jag förstår hur du känner :)

Upp till toppen
Annons: