Annons:
Etikettpsykoser
Läst 2846 ggr
mariannetolv
12/18/16, 12:21 PM

Sekretess

Hej jag har en fråga och undrar om någon kan ge tips.  Min syster åkte in i helgen och är på väg in i en psykos. Hon har varit inne många gånger och har då blivit katatonisk. Ambulansen fick hämta henne då hon bara satt och gav inga reaktioner på något.  Hon hade blivit apatisk, men på sjukhuset kvicknade hon till lite antagligen och läkaren ringde och sade att dom ska skicka hem henne eftersom hon inte är tillräckligt sjuk.

Men vi sade att det är ingen bra ide för det har hänt förut att hon kommer att insjukna mer om hon inte får vård. Då hade tydligen min syster bett om att få patient sekretess och hon är tydligen kvar men antagligen förflyttad. 

Vi tycker att hon har gjort ett felaktigt beslut med att välja sekretess då hon inte mår bra och bland annat har paranoia. Hon tror när hon är sjuk att alla vill henne ont. 

Och nu är vi anhöriga utom oss av oro när vi inte får någon som helst information om var hon är, hur hon mår och när dom tänker släppa henne!

Kan man på något sätt överklaga hennes önskan om sekretess pga att hon har gjort ett felaktigt beslut under psykos?

Tänk om dom släpper henne utan att vi vet om något? Tänk om hon inte kommer hem? Tänk om hon får för sig att försvinna, inte komma hem, kanske fryser ihjäl eller svälter ihjäl??

Hjälp!

Annons:
mariannetolv
12/18/16, 12:23 PM
#1

Hon har för övrigt ingen som helst egen sjukdomsinsikt.  Vi har ju provat ringa hennes mobil, men den är avstängd. 😕😢

Ingen av oss anhöriga, varken barn, man, syskon, föräldrar får någon information och läkare får inte kontakta oss. När vi ringt sjukhuset säger dom bara att dom inte får prata med oss, är otrevliga och lägger på luren.

VildaVittra
12/18/16, 12:36 PM
#2

Jag tror det är överförmyndaren ni ska vända er till och ta upp att hon är beslutsinkompetent under sina episoder. Möjligen kan någon av er då bli hennes ställföreträdare. 

Lite lagar och sånt som rör det: 
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2004/12/sou-2004112/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mariannetolv
12/18/16, 12:38 PM
#3

Tack för info och länk. Ska kolla upp det! Förhoppningsvis så hör hon av sig själv till någon av oss anhöriga snart.

mariannetolv
12/18/16, 12:39 PM
#4

Vem är överförmyndaren just nu? Läkaren?

VildaVittra
12/18/16, 12:41 PM
#5

Överförmyndaren är en enhet hos er kommun. Så ring kommunens växel på måndag. Är ni oroliga för att något händer i helgen, så skulle jag testa att ringa socialens jour, de kan ju i alla fall hänvisa vidare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IaMiaMaria
12/18/16, 12:43 PM
#6

Enligt sekretess lagen så gäller den för alla uppgifter så länge patienten inte har gett medgivande. Finns mycket info om detta på nätet. Bla på socialstyrelsens hemsida.

Så det gäller även om man får in en patient som inte kan tala för sig. Så egentligen så tar man inte själv ett beslut om att det ska vara sekretess. Utan det är alltid det. Men som vårdpersonal kan man fråga patienten om man får ge ut information om den sjukdomstillstånd.

Så vårdpersonalen skulle i detta fall göra ett stort tjänstefel om de lämnar ut uppgifter om patienten om hon dessutom sagt att det är viktigt med sekretessen.

Men jag förstår eran frustration som anhöriga då ni vill henne väl och är rädd att det ska hända henne något.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
mariannetolv
12/18/16, 12:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hittade detta undantag.

IaMiaMaria
12/18/16, 12:55 PM
#8

Det undantaget är ju om polismyndighet eller åklagarmyndighet vill veta om patient befinner sig på sjukhus.

Tex om en person är försvunnen, så kan polisen söka efter den på olika sjukhus och då får de ge ut om patienten befinner sig där, de får inte ge ut känslig information om patientens sjukdomstillstånd.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

mariannetolv
12/18/16, 1:08 PM
#9

Ja ok tack.  Vi avvaktar lite och ser om hon hör av sig själv till någon av oss. Men får vi inte reda på något på länge så måste vi göra något. Själv håller jag på oroar ihjäl mig just nu.  Hon har tidigare varit inlagd 3 månader åt gången.

melonglass
1/5/17, 7:20 PM
#10

Hur har det gått?

mariannetolv
1/25/17, 1:40 PM
#11

Hon hörde av sig själv till slut när hon mådde lite bättre och upphävde sekretessen när hon pratade med sin dotter, så det var skönt att vi slapp gå vidare till Överförmyndarenheten.  Hon mår dock fortfarande inte  helt bra och är inlagd ännu.

Upp till toppen
Annons: