Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 10431 ggr
Thanil
12/20/16, 12:09 AM

Är det något fel på mig?

Jag har så länge jag kan minnas pratat med mig själv i huvudet, haft konversationer i huvudet om allt mellan himmel & jord. Tillexempel jag går till jobbet " vilket vacker väder det är idag " "ja verkligen solen lyser så fint & fåglarna som flyger förbi" "undrar hur länge gammal den fåglen är" sen går frågorna & svaren vidare i huvudet tills jag tillslut säger till mig själv (i huvudet) "nu sitter jag å pratar med mig själv igen, att jag ens tänker på såna saker" och så fortsätter det.. Det tar lixom aldrig slut. Det är inte samma sak hela tiden jag tänker på utan verkligen allting. Sen en annan sak som jag funderat på om det kan vara tvångstankar eller vad det är. Men aldrig att jag "utför" tvångstankarna, tillexempel om någon räcker fram ett glas till mig kan jag se mig själv i huvudet slå undan glasen & allt vatten flyger åt alla håll. Någon tar fram telefonen till mig för att visa något, bilder kommer upp hur jag tar telefonen & slänger den i marken, eller att jag får hålla en bebis & jag medvetet tappar den (skulle aldrig någonsin gjort dessa grejerna jag skriver utan det är vad som händer i min hjärna, jag ÄLSKAR barn och skulle aldrig någonsin skada dem det är bara vad som utspelar sig i min hjärna ofrivilligt) Vet inte om jag ska oroa mig för någon psykisk ohälsa eller vad jag ska göra. Jag är en riktigt dagdrömmare men samtidigt (oftast) har kontroll om vad som säger & görs i min omgivning. Har diagnoserad ADHD. Förlåt för lite otydligt skrivande, har väldigt svårt att förklara… Skriv gärna om ni inte förstår.. Gärna om ni vet vad detta kan bero på..

Annons:
Tjeja
12/20/16, 12:26 AM
#1

För det Första: Så länge du är medveten om att det är dina egna tankar och dig själv du konverserar med är det varken farligt eller ens speciellt ovanligt! Hur mycket folk pratar inte t o m högt för sig själva emelkan varven utan att tänka sig för? De flesta har nog gjort det någon gång i sitt liv i alla fall! För det andra: Att tänka/fantisera konstiga saker så där inemellan det man gör är inte heller ovanligt eller konstigt. Och samma där, så länge du är med eten om att det är dina egna tankar och din egen hjärna som spelar dig ett spratt och du kan skilja på vad som är verklighet och fantasi är det helt ofarligt! Det är t o m så vanligt att fenomenet ofta spelas upp i filmer och kommedier där man får se personernas galna tankar som far förbi. En typisk serie där man får se detta ganska ofta är tex i tv-serien "Scrubs". Då det faktum att du upplever dessa saker i din hjärna är helt normalt! Sjukt blir det först när man får problem att skilja på vad som är verklighet och vad som är egna tankar så att säga. Får du för dig att en av dina "röster" i konversationen är någon annan än dig själv börjar det bli problematiskt. Börjar du höra konstiga budskap från någon främmande röst i ditt huvud har du anledning att säka hjälp däremot. Samma om dina tokiga fantasier plötsligt börjar kännas som saker du vill och måste genomföra så att du allvarligt seriöst avväger att fullfölja dina fantasier. Då behöver du också söka hjälp.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annielle
12/20/16, 2:37 PM
#2

Håller med Teja, men vill göra ett tillägg:

Så länge du inte mår dåligt av dina tankar är det heller inget problem, men om du lider du mycket av att det du benämner som tvångstankar  kan det ju vara något att gå och prata med någon inom psykiatrin med.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

nypisnina
12/20/16, 4:00 PM
#3

Det där att man tänker så galna tankar som att du medvetet skulle tappa ett barn och såna saker har jag läst om rätt nyligen. Man tror ju att man är galen men man vet att man aldrig skulle kunna göra så, därför känns det så hemskt att man tänker det. Men detta är vanligt och det är det som skiljer oss från de som verkligen gör det dem tänker. Dagdrömmer gör jag med och förr pratade jag oerhört mycket för mig själv, nu har jag istället djur som jag pratar med. Tycker inte att du verkar onormal på något sätt, om det nu inte är något du mår dåligt av, som det där med de galna tankarna - men det är helt normalt och de flesta har någon gång tänkt nåt liknande, men det viktigaste är att det stannar vid en tanke.

Upp till toppen
Annons: