Annons:
Etikettbehandling
Läst 4982 ggr
fossingen
1/2/17, 12:44 PM

Abilify biverkning. Någon fler som har?

Någon som provat preparatet Abilfy och får biverkningar såsom extrem hyperaktivitet blandad med rastlöshet, darrningar, huvudvärk m.fl?
Står inte ut..


Annons:
Sindri
1/2/17, 2:13 PM
#1

När man tar nya mediciner är det klokt att alltid läsa i FASS om eventuella biverkningar, inte minst för att vara förberedd. Det brukar också stå på det papper man får med medicinen. Oftast står det att man alltid skall kontakta läkaren som skrivit ut om man får biverkningar.

Du kanske skall byta läkemedel alt. minska dosen. Man kan vara olika känslig för läkemedel. Under en period i livet behövde jag sömntabletter. Efter en fruktansvärd dag då jag var helt i koma provade jag nästa gång att ta 1/4dels dos och det räckte utmärkt.
Man kanske inte kan testa sånt med alla sorts mediciner så mitt råd är att så snabbt som möjligt kontakta läkaren som skrev ut preparatet.

fossingen
1/2/17, 2:39 PM
#2

#1 Läkaren är kontaktad flera ggr och vi har redan sänkt dosen med några mg. Men jag står ändå inte ut ordentligt med biverkningarna, men jag behöver ju medicinen långsiktigt.

Har du provat denna?


IaMiaMaria
1/2/17, 3:47 PM
#3

Hur länge har du ätit den? Många biverkningar kan bli bättre efter några veckor. Men om du har så mycket biverkningar av läkemedlet så att du inte står ut och det inte funkar att sänka dosen så finns det ju andra läkemedel att ta som har liknande effekt. 

Abilify är ju ett ganska nytt läkemedel i förhållande till andra som finns på marknaden. Jag har provat Abilfy men för mig hade den inte önskad effekt.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

fossingen
1/2/17, 4:01 PM
#4

#3 Har käkat den drygt 2 veckor på onsdag. Märker själv ingen skillnad förutom dessa biverkningar och att jag är mer spänd osv. Jo, den är ny på marknaden, säkert finns det annan vi kan byta till. Men är drygt 3 veckor dit.

Alltså jag blir galen på mig själv hinner vända på hela huset innan dagen är över när det gäller städning m.m. har ingen ro i kroppen och darriga skakiga fingrar så jag kan inte skriva ordentligt och tappar grepp ibland.


IaMiaMaria
1/2/17, 11:07 PM
#5

Är det pga av rastlöshet du måste göra en massa eller har du en bipolär sjukdom och kan vara inne i nåt mani liknande tillstånd?

Kan ju vara svårt att skilja på det så klart, men om det är rastlöshet så kanske du kan göra nåt för att försöka slappna av, som avslappningsövningar, en kopp te eller vad som kan funka.

Men om du känner att du inte står ut så ring och be att få tala med läkaren att få avsluta den så kan ni ju prata om annan medicin när ni ses nästa gång.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

OnlineCores
1/3/17, 8:14 AM
#6

Normalt så tar det betydligt längre än två veckor innan en medicin sätter sig, och beror alla symptomen på medicinen, som #5 påpekade?

Till exempel att medicinen orsaker tillfällig ångesthöjning och du inte kan hantera den höga dosen på rätt sätt, det skulle kunna vara en annan förklaring.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Annons:
fossingen
1/3/17, 11:46 AM
#7

#5 Jag vet inte om jag har bipolar. Känner folk med bipolar med episoder och har känt mig liknande ibland. Men inget vi har diskuterat jag och läkare, kommer få knyta an med ny kontakt i närheten snart.  får väl se vad vi kommer fram till.

Drömmer även helt vansinnigt konstiga drömmar så kroppen verkar gå på 100% nästan kontinuerligt. Kan bara slappna av innan jag ska sova, och på dagen om jag kör slut på kroppen vilket tar mycket längre än normalt kan jag slappna av en liten stund, sen måste jag göra något igen. Te och yoga ska jag absolut testa och se om jag kan slappna av.

#6 Har inte fått någon diagnos, har frågat om diagnos och har ingen såvitt jag vet som heter något specifikt utan fick svar att det beror på stress, ångest etc enligt läkaren, därav medicinen (hör bl.a röster som förvrängs av ljud osv). Men efter jag fått medicinen blir kroppen som jag beskrev. Ska dock ta upp detta mer när jag träffar läkaren. Känner bara att jag vill kunna snacka mer med läkaren då jag känner mig rätt hjälplös.


Annielle
1/6/17, 4:35 PM
#8

Jag testade den för några för några år sedan (2012) i 10 dagar på låg dos, men klarade inte av huvudvärken och att jag blev extremt spänd, svag i musklerna och helt slut av den, var till slut tvungen att ligga och vila i sängen tre gånger om dagen!

Det är det jag har anteckningar om, så hyperaktiv m.m. som du blev slapp jag bli i alla fall bli,hade varit olidligt det med, det blir jag ofta utan medicin ändå…

Men ångest, rastlöshet och huvudvärk står ju som vanliga biverkningar i fass.

Svårt att säga om det kommer att bli bättre, vissa mediciner har ju snabbare verkan än andra, vilket jag uppfattade det som att Abilify skulle ha, min psykkontakt tyckte att jag hade gett den en bra chans när jag hade kämpat med den i 10 dagar i alla fall.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

fossingen
1/6/17, 7:54 PM
#9

Fick exakt samma som dig, har det ännu. Har nu gett den en chans på över 2 veckor.  Vaknar tidigt som sjutton, dygnet är segt och trist (typ hela tiden känns det som), tiden går sakta som sjutton, rastlös non stop, har ingen ro i kroppen, fingrarna darrar och är svaga liksom kroppen, humöret går från 100 % till 0 på en sekund osv. Sover gör jag, men sover inte bra och jag väcker mig själv pga mardrömmar.

Känns som jag vill slita ut mig själv från min egna kropp, skinnet och allt. Dragen att göra något hela tiden. Ibland tinglar det också på kroppen osv.. Damn.. Fattar inte hur jag ska orka palla detta, om inte rösterna  ändå också är en miljon ggr värre än biverkningarna.


RobinEH
1/22/17, 8:05 PM
#10

Rastlöshet var definitivt ett problem för mig med Abilify. Åt den i några månader och biverkningarna lade sig rätt bra efter månad 1, dock inte rastlösheten.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

fossingen
1/22/17, 9:44 PM
#11

#10 Jag har nyss fått byta till Zyprexa, jag känner mig inte så glad eller pratsam. Rastlösheten i kroppen är lite bättre och jag är inte lika hyper. Dock psykiskt mår jag askasst.


Annielle
1/25/17, 10:35 AM
#12

Hoppas att det kommer att fungera mycket bättre för dig med Zyprexa. ❤️

Var dig själv, det finns redan så många andra.

fossingen
1/26/17, 6:05 PM
#13

#12 Tackar. Men Zyprexan tycker jag har gjort det värre faktiskt. Blir yr, snurrig och mer instängd i mig själv när jag vill vara ifred. Rösterna har klart eskalerat såsom mitt humör. Sjukt less allt.


Annons:
Pysen_87
1/26/17, 7:44 PM
#14

Jag började kräkas, ingen tog mig på allvar trots att jag var på en sorts avdelning som låg en bit från sjukhuset.. min far tog mig till akuten 4 gånger på en månad…. Dom tvinga in i mig tabletten….sen efter 4 e gången på AVA, hamna jag på en annan psykavdelning…

fossingen
1/27/17, 2:16 PM
#15

#14 Var det på Abilify eller Zyprexa? På Zyprexa känner jag av illamående och jag mår sämre av den, inte upplevt förbättring ännu. Käkat den lite över en vecka bara, någon som vet hur länge innan man märker förbättring?


Pysen_87
1/27/17, 6:50 PM
#16

Först hade jag zyprexa men fick fel dos, så jag började att svimma av den….då bytte dom till Abilify och då började illamående och kräkning….

Pysen_87
1/27/17, 6:59 PM
#17

Kan tillägga att jag hade en läkare som trodde att allt kan lösas med mediciner, svarar man inte på medicinen, ja då höjer man dosen till MAX! Plus att avdelningen tvinga mig att ta bland annat järntabletter, på tom mage. som gjorde saken ännu värre!  Hatar att kräkas! Så nu har jag FOBI för nya mediciner….

fossingen
1/27/17, 9:09 PM
#18

#17 Har du något du äter som fungerar, eller kbt? Känner ju lite detsamma om dessa mediciner.


Pysen_87
1/28/17, 8:42 AM
#19

Får Clozapine nu, haft den i två år och det är nog den bästa medicin jag haft… nackdelen är alla jäkla blodprover man måste ta…

Sen går jag till en psykolog oxå

fossingen
1/28/17, 1:59 PM
#20

#19 Vad bra att det fungerar.


Annons:
Upp till toppen
Annons: