16. Sömnproblem

Tyngdtäcken

2017-01-20 12:26 #0 av: Herveaux

Ni som har någon variant av tyngdtäcke, hjälper det er att sova bättre?
Vilken variant och tyngd har ni?

Hur kan man få ett tyngdtäcke "utskrivet"?
Att köpa ett verkar kosta en saftig slant för en fattig.

Kan man pyssla ihop ett eget tyngdtäcke..?

Jag sover ganska oroligt och känner mig ofta otrygg när jag ska somna/sover.
Att ha ett täcke med tyngd skulle kännas tryggare på något sätt, iaf när jag försöker föreställa mig känslan.
Jag ber ofta min partner lägga upp ena benet över mig och ibland är jag nästan på väg att krypa under honom när vi ska sova, mysigt en stund, men sen blir det lite obekvämt och svettigt.

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2017-01-20 12:33 #1 av: Annette

Man kan få tyngdtäcke utskrivet via arbetsterapeut. Vår dotter har just fått remiss för utprovning. 

Anmäl
2017-01-20 12:40 #2 av: tlover

Jag har kedjetäcke på 8 kilo (hmm eller är det 10), just nu använder jag det däremot inte eftersom jag samsover med dottern. Jag fick det utskrivet av arbetsterapeut men det varierar mellan olika län vilka diagnoser som kan få tyngdtäcke.

Jag har gjort ett eget också men jag tog isär det för att göra det bättre men har inte orkat göra klart det. Men många gör egna kedjetäcken.

Missa inte julklappsrimtävlingen på te ifokus!
Snart börjar nedräkningen till jul, köp teadventskalendern nu

Anmäl
2017-01-20 12:41 #3 av: Aleya

Skulle ha fått ett men arbetsteraputen ville inte prova ut ett nu när jag har så ont. Så hör av dig till en på vc. Vet inte vad det kostar dock.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-01-20 13:00 #4 av: tlover

#3 får man den utskriven så är den gratis

Anmäl
2017-01-20 13:03 #5 av: Aleya

#4 Tack för den infon. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-01-20 14:07 #6 av: Maleficum

Har ett kedjetäcke på 12 kg jag fick utskrivet av sjukgymnast på psyk under tiden jag gjorde min utredning eftersom jag alltid haft så svårt för att sova. Fick testa först både bolltäcke (som min kusin har) och kedjetäcke, men klara inte ens att ligga en halv minut under bolltäcke för det blev för varmt!

Har även sytt ett eget lite mindre "resetäcke" som just nu ligger nere på landet. Även mamma har sytt ett eget täcka (men lättare än mitt lilla). Det svåraste med att sy eget tycker jag var att få stabilitet i det (i kortändarna) eftersom kedjorna tyngde så mycket, men kör man med lättare kedjor/färre kedjor går det nog bättre (mitt är sytt av barnlakan från IKEA med ca 7kg kedjor). Jag kika på denna sida innan jag sydde eget (gjorde dock inte exakt så, har bla inte sytt fast ett täcke i det utan har bara påslakan eftersom jag ville ha något som var svalt och hellre då lägga det på ett annat täcke om det är kallt) http://afroditea.blogspot.se/2012/11/sy-eget-kedjetacke.html

Har haft mitt i 4 år nu och det har hjälpt mig sova bättre (dock inte helt perfekt), även om jag sen i julas inte haft det pga att jag blev så himla sjuk innan jul och hade jätteont i hela kroppen och då vart det obekvämt :P

Mitt är delbart så man kan tvätta en halva i taget i nästan vilken tvättmaskin som helst vilket är tur eftersom jag haft både kanin och hund som har kissat på det, lite jobbigt att sätta på påslakan själv eftersom det är så tungt (speciellt om man som jag har ont i vristerna), har därför ibland ett annat lakan/täcke under så man inte behöver ta av och tvätta påslakanet så ofta.

Sen älskar vår labbe att ligga ovanpå kedjetäcket och får knappt plats att knö mig ner i sängen för hon vill inte flytta på sig därifrån :P då sover man extra bra med 23kg extra ovanpå de 12kilona ;) dock är det liiite svårt att röra sig!

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2017-01-20 14:54 #7 av: tlover

Jag har också testat bolltäcke och det tyckte jag inte om, jag kände mig instängd i det

Anmäl
2017-01-21 15:22 #8 av: Pysen_87

Jag har ett bolltäcke på ca 8 kg som jag har i sängen, många verkar ha svårt med ljudet från bolltäcke, men jag tycker det är lite mysigt. Sen att många tycker att det är varmt, men jag tror jag umgåtts för mycket med mina reptiler och är väldigt kallblodig! :D

Har även fått ut en kedjefilt, den använder jag i min fåtölj. Använder filten om jag behöver varva ner under dagen och slipper proppa i mig en massa lergigan och atarax.  På kvällen  har jag den när jag tittar på tv och varvar ner för natten. 

Alla mina hjälpmedel är utskrivna av habi! 

Anmäl
2017-01-22 10:08 #9 av: Annielle

Hade ett kedjetäcke på 4 kg under några år, men det var för lätt insåg jag, nu har jag ett på 8kg sen något år tillbaka, men tycker det känns lätt också nu , men testade 10 kg och det kändes svårt och instängt att röra benen då, så det gick inte.

Första gången var det gratis, men nu tar de en engångskostnad på 600 kr (här i stockholm åtminstone)

Båda gångerna har det varit sjukgymnasten på psykiatrin som skrivit ut det åt mig.

Jag sover bättre med det än innan jag hade det, men fortfarande för lite (ca 5 timmar per natt och inget på dagen Ledsen) och inte tillräckligt bra, så det krävs tyvärr mer för mig.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-01-28 22:49 #10 av: Tuulikki

Har ett 8kg bolltäcke som jag fick utskrivet av arbetsterapeut. Gick jättefort själva processen att ansöka, prova ut och till sist få det i handen, gratis dessutom!Glad 8 kg är perfekt vikt för mig, dock har jag svårt att byta påslakan själv. Bolltäcke provade jag när jag var inlagd, usch, aldrig mer.

I början när jag precis fått täcket tänkte jag inte så mycket på det, så jag glömde att packa med det när jag skulle hem till mamma. Då sydde hon ihop 2 mindre trasmattor och la i dubbla påslakan åt mig - funkade finfint de få nätterna jag sov därGapskrattar

↠ Just keep swimming ↠ 

Anmäl
2017-01-29 18:47 #11 av: IaMiaMaria

Tyvärr erbjuder inte alla landsting, iaf inte det jag hör till att skriva ut tyngdtäckte. Man blir erbjuden att prova det i fyra veckor och om man gillar det får man köpa det själv. Så jag vet inte om det kan vara så i fler landsting. Men om man gillar det så är det ju toppen om man får ett utskrivet.

Jag testade bolltäcke på 7 kg tror jag det var, men jag kände mig också instängde. var väl iof tur att jag inte gillade det när jag inte fick behålla det....

Anmäl
2017-02-02 16:51 #12 av: LaPrincipessa

Numera kostar det 600kr  (engångskostnad) för ett tyngdtäcke i Stockholmsområdet. Mitt första fick jag gratis men ska nu prova ut ett nytt och då kommer det kosta 600kr.

Anmäl
2017-02-02 16:55 #13 av: tlover

#12 Fast med tanke på att det kostar det tiodubbla att köpa det utan recept så är det ju ändå bra (enligt de priser jag sett)

Anmäl
2017-02-02 17:05 #14 av: LaPrincipessa

#13 Ja, så värt det! 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.