Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 20219 ggr
Herveaux
1/20/17, 12:26 PM

Tyngdtäcken

Ni som har någon variant av tyngdtäcke, hjälper det er att sova bättre?
Vilken variant och tyngd har ni?

Hur kan man få ett tyngdtäcke "utskrivet"?
Att köpa ett verkar kosta en saftig slant för en fattig.

Kan man pyssla ihop ett eget tyngdtäcke..?

Jag sover ganska oroligt och känner mig ofta otrygg när jag ska somna/sover.
Att ha ett täcke med tyngd skulle kännas tryggare på något sätt, iaf när jag försöker föreställa mig känslan.
Jag ber ofta min partner lägga upp ena benet över mig och ibland är jag nästan på väg att krypa under honom när vi ska sova, mysigt en stund, men sen blir det lite obekvämt och svettigt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Annette
1/20/17, 12:33 PM
#1

Man kan få tyngdtäcke utskrivet via arbetsterapeut. Vår dotter har just fått remiss för utprovning.

tlover
1/20/17, 12:40 PM
#2

Jag har kedjetäcke på 8 kilo (hmm eller är det 10), just nu använder jag det däremot inte eftersom jag samsover med dottern. Jag fick det utskrivet av arbetsterapeut men det varierar mellan olika län vilka diagnoser som kan få tyngdtäcke.

Jag har gjort ett eget också men jag tog isär det för att göra det bättre men har inte orkat göra klart det. Men många gör egna kedjetäcken.

l'm back

Aleya
1/20/17, 12:41 PM
#3

Skulle ha fått ett men arbetsteraputen ville inte prova ut ett nu när jag har så ont. Så hör av dig till en på vc. Vet inte vad det kostar dock.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
1/20/17, 1:00 PM
#4

#3 får man den utskriven så är den gratis

l'm back

Aleya
1/20/17, 1:03 PM
#5

#4 Tack för den infon. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maleficum
1/20/17, 2:07 PM
#6

Har ett kedjetäcke på 12 kg jag fick utskrivet av sjukgymnast på psyk under tiden jag gjorde min utredning eftersom jag alltid haft så svårt för att sova. Fick testa först både bolltäcke (som min kusin har) och kedjetäcke, men klara inte ens att ligga en halv minut under bolltäcke för det blev för varmt!

Har även sytt ett eget lite mindre "resetäcke" som just nu ligger nere på landet. Även mamma har sytt ett eget täcka (men lättare än mitt lilla). Det svåraste med att sy eget tycker jag var att få stabilitet i det (i kortändarna) eftersom kedjorna tyngde så mycket, men kör man med lättare kedjor/färre kedjor går det nog bättre (mitt är sytt av barnlakan från IKEA med ca 7kg kedjor). Jag kika på denna sida innan jag sydde eget (gjorde dock inte exakt så, har bla inte sytt fast ett täcke i det utan har bara påslakan eftersom jag ville ha något som var svalt och hellre då lägga det på ett annat täcke om det är kallt) http://afroditea.blogspot.se/2012/11/sy-eget-kedjetacke.html

Har haft mitt i 4 år nu och det har hjälpt mig sova bättre (dock inte helt perfekt), även om jag sen i julas inte haft det pga att jag blev så himla sjuk innan jul och hade jätteont i hela kroppen och då vart det obekvämt :P

Mitt är delbart så man kan tvätta en halva i taget i nästan vilken tvättmaskin som helst vilket är tur eftersom jag haft både kanin och hund som har kissat på det, lite jobbigt att sätta på påslakan själv eftersom det är så tungt (speciellt om man som jag har ont i vristerna), har därför ibland ett annat lakan/täcke under så man inte behöver ta av och tvätta påslakanet så ofta.

Sen älskar vår labbe att ligga ovanpå kedjetäcket och får knappt plats att knö mig ner i sängen för hon vill inte flytta på sig därifrån :P då sover man extra bra med 23kg extra ovanpå de 12kilona ;) dock är det liiite svårt att röra sig!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
tlover
1/20/17, 2:54 PM
#7

Jag har också testat bolltäcke och det tyckte jag inte om, jag kände mig instängd i det

l'm back

Pysen_87
1/21/17, 3:22 PM
#8

Jag har ett bolltäcke på ca 8 kg som jag har i sängen, många verkar ha svårt med ljudet från bolltäcke, men jag tycker det är lite mysigt. Sen att många tycker att det är varmt, men jag tror jag umgåtts för mycket med mina reptiler och är väldigt kallblodig! :D

Har även fått ut en kedjefilt, den använder jag i min fåtölj. Använder filten om jag behöver varva ner under dagen och slipper proppa i mig en massa lergigan och atarax.  På kvällen  har jag den när jag tittar på tv och varvar ner för natten. 

Alla mina hjälpmedel är utskrivna av habi!

Annielle
1/22/17, 10:08 AM
#9

Hade ett kedjetäcke på 4 kg under några år, men det var för lätt insåg jag, nu har jag ett på 8kg sen något år tillbaka, men tycker det känns lätt också nu , men testade 10 kg och det kändes svårt och instängt att röra benen då, så det gick inte.

Första gången var det gratis, men nu tar de en engångskostnad på 600 kr (här i stockholm åtminstone)

Båda gångerna har det varit sjukgymnasten på psykiatrin som skrivit ut det åt mig.

Jag sover bättre med det än innan jag hade det, men fortfarande för lite (ca 5 timmar per natt och inget på dagen 😕) och inte tillräckligt bra, så det krävs tyvärr mer för mig.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Tuulikki]
1/28/17, 10:49 PM
#10

Har ett 8kg bolltäcke som jag fick utskrivet av arbetsterapeut. Gick jättefort själva processen att ansöka, prova ut och till sist få det i handen, gratis dessutom!🙂 8 kg är perfekt vikt för mig, dock har jag svårt att byta påslakan själv. Bolltäcke provade jag när jag var inlagd, usch, aldrig mer.

I början när jag precis fått täcket tänkte jag inte så mycket på det, så jag glömde att packa med det när jag skulle hem till mamma. Då sydde hon ihop 2 mindre trasmattor och la i dubbla påslakan åt mig - funkade finfint de få nätterna jag sov där😂

IaMiaMaria
1/29/17, 6:47 PM
#11

Tyvärr erbjuder inte alla landsting, iaf inte det jag hör till att skriva ut tyngdtäckte. Man blir erbjuden att prova det i fyra veckor och om man gillar det får man köpa det själv. Så jag vet inte om det kan vara så i fler landsting. Men om man gillar det så är det ju toppen om man får ett utskrivet.

Jag testade bolltäcke på 7 kg tror jag det var, men jag kände mig också instängde. var väl iof tur att jag inte gillade det när jag inte fick behålla det….

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

LaPrincipessa
2/2/17, 4:51 PM
#12

Numera kostar det 600kr  (engångskostnad) för ett tyngdtäcke i Stockholmsområdet. Mitt första fick jag gratis men ska nu prova ut ett nytt och då kommer det kosta 600kr.

tlover
2/2/17, 4:55 PM
#13

#12 Fast med tanke på att det kostar det tiodubbla att köpa det utan recept så är det ju ändå bra (enligt de priser jag sett)

l'm back

Annons:
LaPrincipessa
2/2/17, 5:05 PM
#14

#13 Ja, så värt det!

Annette
2/2/17, 9:04 PM
#15

Min dotter var och provade ut ett tyngdtäcke igår. I vårt område är det kostnadsfritt.

Eda
1/8/18, 8:12 PM
#16

Om tyngdtäcken och andra tyngdprodukter har jag nu gjort ett inlägg i min blogg som handlar om dessa täcken och också om andra tyngdprodukter, vad de innehåller, vilken hjälp de ger, var de går att köpa, tvättråd m.m.

Läs vidare: https://handikapptips.wordpress.com/2018/01/03/vad-som-ar-bra-med-tyngdtacken/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Zadeira
1/11/18, 12:25 PM
#17

Jag har ett 8 kilos kedjetäcke. Fick det i samråd med min psykolog som pratade med arbetsterapeuten på stället jag går hos för att prova om jag sov bättre och hade mindre ångest vid insomning. Kan inte säga att jag sover bättre (sover rätt kasst, men hade kanske varit ännu sämre utan) men kan säga att jag har mindre ångest vid just insomningen och när jag vaknar om nätterna.  Det är dessutom så fantastiskt skönt.

Här hette det när jag fick mitt täcke att man får låna kedjetäcket så länge som man har behov av det, vilket i princip innebär att man kan få låna det på livstid utan kostnad. Det kan ju komma att ändras, men jag betalar gärna en slant för att behålla mitt täcke. Att köpa ett eget är svindyrt har jag sett. Jag fick prova 8 kilo kedjetäcke som första test (om jag skulle ha det eller annan vikt, eller bolltäcke) och gillade det direkt, kände inte behov av att prova något annat. Efter ca 4 veckor ringde arbetsterapeuten och kollade om jag trivdes, sen ca ett år in ringde de igen och kollade om jag fortfarande använde täcket. Sen dess har jag inte hört mer, så jag antar att jag får behålla det som mitt eget.

Enda nackdelarna som jag ser det är att det är skittungt att bädda/byta påslakan och eftersom jag har fibromyalgi kan jag inte göra det själv utan får be pojkvän eller familj om hjälp. Sen är det fullkomligt vidrigt att tvätta. Jag har tvättat mitt en gång på 4 år, och inte bara var det tungt (man får dela det i två) utan jag fick såna jäkla stötar efteråt var gång jag tog i täcket och något annat medan det skulle torka och innan det kläddes i påslakan och kom i sängen. Varför vet jag inte, men gissar att det hade något med kedjorna och tvättmaskinen att göra.

Eda
2/7/18, 4:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#18

Hur man själv kan sy ett tyngdtäcke för ett par hundra kronor har jag nu skrivit om i min blogg.

Täcket sydde jag i lakansväv med fyllning av ärtor. Först fyllde jag täcket med 8 kg ärtor, vilket min man tyckte blev alldeles för tungt, så nu väger det hälften!

Jag hade tänkt att det skulle ligga i ett  fodral och sen ner i en lakanspåse, men jag tyckte att det var jättebesvärligt att stoppa ner det, så nu har jag sytt ett tvättbart fodral till täcket som går att öppna nertill och i sidan samt bäddar med enkellakan.

Beskrivning, se: https://textilochtips.wordpress.com/2018/02/01/sy-ett-billigt-tyngdtacke-fyllt-med-artor/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annielle
2/8/18, 7:38 PM
#19

#18 

Vad mysigt det låter med ärtor i! 🙂Kanske syr ett sådant eftersom mitt kedjetäcke är för varmt på sommaren! Men låter det inte mycket om det då?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Eda
2/8/18, 9:06 PM
#20

Enligt min man som har täcket låter det ingenting. 🌺

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Annielle
2/9/18, 2:28 PM
#21

Vad bra! 🙂 känns det svalt?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Eda
2/9/18, 4:25 PM
#22

Vare sig svalt eller varmt - min man är helt nöjd! 🌺

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
9/26/19, 4:14 PM
#23

Foto: Sleepify

NYHET - RINGTÄCKEN! Det finns nu en ny svensk variant av tyngdtäcken, där tyngderna består av stålringar som var och en ligger insydda i ett fack. 

Fördelar med täcket; det skramlar inte, täcket tynger inte ner fötter och hals, hålet i ringarnas mitt gör att täcket blir svalare och får högre andningsförmåga och täcket går att tvätta. En ytterligare fördel är att blixtlåset som delar täcket ligger på tvären så man slipper få det mot ansiktet. 

Mer om täcket och var det går att köpa står i mitt blogginlägg om: "Vad som är bra med tyngdtäcken" Se: https://handikapptips.wordpress.com/2018/01/03/vad-som-ar-bra-med-tyngdtacken/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Lona
9/29/19, 11:00 AM
#24

#23, Tack för tipset! Största problemet jag har med mitt kedjetäcke är att det knorvar till sig i påslakanet. Hopplöst att få det att ligga vettigt! För tillfället använder jag bara halva täcket och utan påslakan men det är ju ingen bra lösning.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Zadeira
9/29/19, 11:19 AM
#25

#24 Jag har gett upp påslakan helt på mitt kedjetäcke hemma. Det är helt ohållbart för mig, jag kan inte få rätt på det. Men jag brukar ha ett vanligt lakan under som "skyddar" litegrann direkt mot kroppen i alla fall.

Maleficum
9/29/19, 12:36 PM
#26

Skönt att höra man inte är ensam om påslakansproblem på kedjetäcket! Mitt täcke vill alltid krypa ut i fotänden! Så varje kväll får jag alltid rätta till allt :P Har ett påslakan med knappar nedtill men det är så halt så då glider det runt massor inuti ändå.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Zadeira
9/29/19, 12:46 PM
#27

Jag tror det beror på tyngden och hur mycket man rör sig, samt att kedjetäcket är utformar just som det är. Upplevde aldrig med boll-täcket min vän hade som faktiskt vägde två kilo mer att det var några problem med påslakanet, så jag gissar att det beror på just utformningen med kedjorna som blir "glidiga".

Annons:
Eda
9/29/19, 11:31 PM
#28

Jag hade också problem med detta när jag sydde mitt tyngdtäcke. 

Till själva bäddningen tyckte jag att två enkellakan var lättast att bädda med. Eftersom mitt tyngdtäcke var fyllt med ärtor och inte tvättbart så sydde jag ett tvättbart fodral med en kort- och en långsida öppningsbar för att lättare få in tyngdtäcket. För att tyngdtäcket sen inte skulle åka omkring i fodralet fäste jag stora kardborrbandbitar på tyngdtäckets översida och likaså på fodralet.

Det finns nog flera lösningar, Novistas tyngdtäcken har påslakan med knappar och knapphål utmed långsidorna för att fixera tyngdtäcket.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Lona
9/30/19, 2:18 PM
#29

#28, Ja, jag får ta och klura lite på det där. Eftersom hundarna sover i sängen så måste jag ha påslakan el dyl på täcket. Visserligen går det lätt att tvätta och kedjorna slits ju inte ut, men det känns rätt bökigt. Kardborrar var smart, jag har även funderat på att sätta öljetter eller liknande i täcket samt i ett par påslakan, så kan man knyta fast på något sätt. Alternativt knappar & knapphål. Får diskutera med mamma, det lär vara hon som får fixa till det i vilket fall.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annielle
9/30/19, 3:18 PM
#30

Jag tar alltid två säkerhetsnålar som jag fäster längst upp vid båda sidor av täcket (hö rnen)och rakt igenom så att både påslakan och kedjetäcke hålls i hop. Har alltid gjort så även innan jag hade kedjetäcke, fungerar hur bra som helst!🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Lona
10/1/19, 12:22 AM
#31

#30, Funkar det med en så enkel lösning alltså? Så långt har jag inte ens tänkt, vore suveränt!👍
Hur kraftiga säkerhetsnålar använder du? Man kan ju sätta några längs långsidorna också, tänker jag.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annielle
10/1/19, 3:16 PM
#32

japp, en så enkel lösning fungerar jättebra!🙂 De säkerhetsnålar jag har just nu är ca 4 cm långa, har nog haft lite mindre tidigare också som har fungerat. Tar vad jag har bara.  Har aldrig behövts fler än två och jag har ett tyngdtäcke på 8 kg.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Lona
10/2/19, 10:42 AM
#33

#32, Det funkade!!! Jag får finjustera lite sen, jag hade i övre hörnen samt mitt på långsidorna. Det är nog lättare om man är två, nu blev det lite bökigt. TACK snälla för tipset! 👍 😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annielle
10/2/19, 2:30 PM
#34

#33 Vad kul att höra!🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Eda
6/28/20, 11:56 AM
#35

Nu har jag gjort en ny beskrivning på ett tyngdtäcke fyllt med plastgranulat, mindre miljövänligt än torkade ärtor men å andra sidan tvättbart, till en kostnad av c:a 600 kr.

När det gäller bäddning tycker jag det är enklast att bädda med två enkellakan. Har i min ägo ett jättefint gammalt broderat linnelakan, som jag nu äntligen har någon användning för.
Beskrivning, se: https://textilochtips.wordpress.com/2020/06/26/diy-tyngdtacke-fyllt-med-plastgranulatkulor/ 

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Pyttelite
11/27/22, 12:08 PM
#36

Att använda tyngdtäcke kan öka nivåerna av hormonet melatonin med 30 procent. Det visar en ny mindre studie på unga vuxna utförd av forskare vid Uppsala universitet. Melatonin har i tidigare studier visat sig påverka sömnen positivt. Resultaten publiceras i den vetenskapliga tidskriften Journal of Sleep Research.

Läs mer här:

https://www.uu.se/nyheter/artikel/?id=19542&typ=artikel&lang=sv


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Att använda tyngdtäcke kan öka nivåerna av hormonet melatonin med 30 procent. Det visar en ny mindre studie på unga vuxna utförd av forskare vid Uppsala universitet. Melatonin har i tidigare studier visat sig påverka sömnen positivt. Resultaten publiceras i den vetenskapliga tidskriften Journal of Sleep Research.
Lona
11/27/22, 10:06 PM
#37

#36: Intressant! Det var ju en betydande skillnad dessutom, en ökning med 30%. 👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Pyttelite
11/28/22, 12:44 PM
#38

#37: Ja mycket intressant - har köpt mig en tyngdfilt och har även en Viktväst och jag tycker att de är bra stöd.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: