Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2078 ggr
Ahees1
2017-05-28 14:39

Sociopat (ej psykopat)

Hej, har frågor ang sociopati..

1.Hur börjar sociopati vilken ålder? Kan det tex hända ett trauma i 25 års åldern och så blir man sociopat?
2. Hur vanligt är det att dom har kontakt med sin föräldrar? Sin familj.
3. Hur vanligt är det att dom har vanneföreställningar? alltså att dom kan få psykoser pga trauma etc.
4. Vem äger spelet? styr psykopater eller sociopater spelet?

5.Känner dom hat mot människor? kan dom känna sig ensamma?

Skriv gärna mer info om sociopati då jag inte hittate så jätte mycket på svenska.

Annons:
Kyllan56
2017-05-28 15:25
#1

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Ahees1
2017-05-28 17:00
#2

Bra men behöver lite mer konkreta svar

OnlineCores
2017-05-28 17:16
#3

Man brukar räkna personlighetsstörningar som medfödda störningar till åtminstone 50%. Du kan inte få en diagnos som en personlighetsstörning innan 16 års ålder, eftersom hjärnan utvecklas så mycket tills det. Hjärnan brukar utvecklas till ungefär 25 årsåldern. 

"Hur vanligt är det att dom har vanneföreställningar? alltså att dom kan få psykoser pga trauma etc." Du skulle nog behöva skriva om den frågan. Du kan ha vanföreställningar utan att ha en psykos och en psykos orsakas sällan av mentala trauman.

Man brukar prata om att sociopaten är den som spelar det sociala spelet, eller är mera skicklig på det. Man vet också att intelligenta psykopater är mera skickliga på att dölja sin psykopati, de kan lära sig de sociala reglerna och imitera det på ett skickligare sätt. 

Notera: psykopati och sociopati är inte diagnoser, utan man brukar prata om en person har psykopatiska drag. Alltså förmåga till inlevelse, inte upplevelse som folk blandar ihop. Det närmaste du nog kan komma psykopati är: antisocial personlighetsstörning och narcissistisk personlighetsstörning, eller kanske Borderline.

Själv gillar jag inte ordet sociopat eftersom jag själv uppfattar det som populistiskt ord till psykopat, och att fokus flyttas från problemet till annat syfte. Någon annan får gärna fylla på det jag missar.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Ahees1
2017-05-28 20:28
#4

Tack! mata gärna på om mer information och gärna om narcissism kontra sociopati.

Tror eller snarare vet att jag har något av dem men vet inte vilket.

Men svårt o veta då sociopater bessiter en del narcissim.

OnlineCores
2017-05-28 23:52
#5

Du kan inte sätta en diagnos på dig själv. Det krävs flera pass med en legitimerad psykolog som analyserar och värderar dig. Om du lider av någon utav dessa störningar så beklagar jag dig. Det skulle innebära att du missar jättemycket i livet, och vad livet skulle kunna ge. Livet är inte lika nyanserat för personer med grova personlighetsstörningar, eftersom de blir så trångsynta.

Enkelt översatt:

  • Narcissismen = Brist på att se saker från andras perspektiv
  • Psykopati/sociopati = Brist på inlevelseförmåga över huvud taget

Det finns hjälp att få om man är intresserad i att ändra på sig. Jag tror absolut man kan ändra sin personlighet - om man verkligen vill.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Upp till toppen
Annons: