Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 2239 ggr
emeliiiiieee
6/24/17, 3:54 PM

Tid för terapi

Har fått tid hos en terapeut för att påbörja min terapi. 

Har aldrig gått i terapi tidigare och vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig. Är rent ut sagt livrädd för det när jag inte vet vad som sker. 

Har svårt att prata med okända människor så jag antar att jag inte kommer säga så mycket om mina problem. 

Hur brukar det oftast gå till?

Annons:
Annielle
6/24/17, 3:57 PM
#1

Beror ju lite på vad det är för terapi, vad är det för terapi?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

OnlineCores
6/24/17, 5:50 PM
#2

Din terapeut kommer ställa frågor till dig, så att han/hon kan börja kartlägga dina problem och troligtvis ta reda på vad du vill uppnå med kontakten. Sen är det nog troligt att terapeuten kommer diskutera dig med sina Medarbetare, och lägga upp en mer anpassad plan för just dig. Fokuset kommer att vara på dig under en period nu. Det kommer att gå bra.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

emeliiiiieee
6/24/17, 6:59 PM
#3

Det kommer bara vara jag och terapeuten till en början. 

Däremot vet jag inte hur det kommer gå då jag har fått en man. Dom har bara en man och en kvinna som jobbar med KBT. Jag har inte råd att gå till privat terapeut heller. Har väldigt svårt att öppna mig för män.

OnlineCores
6/24/17, 8:02 PM
#4

Ja, så kan det vara. Du kan säga det till honom så att han vet om det i början. Om du inte skulle känna dig tillräckligt trygg efter några pass så kan du säga till att du vill byta till en kvinna. Det är ganska vanligt.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Annielle
6/24/17, 8:18 PM
#5

Jag fick en man först när jag skulle gå i terapi, men jag berättade att det inte skulle fungera något bra för mig av flera anledningar, så jag fick en kvinna i stället, så det ska du ju ha rätt till om det inte kan fungera för dig.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

emeliiiiieee
6/24/17, 9:32 PM
#6

Har bestämt att jag ger det en chans. Ska säga åt honom att jag har svårt för män och skulle det inte funka så byter jag.

Annons:
emeliiiiieee
6/27/17, 3:15 PM
#7

Trivdes inte alls med den där terapeuten. Ska be om att få byta :) men annars gick det bra. Blev nästan bara en tyst timme

OnlineCores
6/27/17, 5:15 PM
#8

Ok. Hoppas det blir bättre med nästa terapeut. Men kom ihåg att terapi är något som är väldigt utmanande för alla, och ingen dans på rosor. Man måste möta och jobba sig igenom de problem man har. Det är ingen annan än en själv som kan förändra det.

Men som du sa tidigare så passar inte alla terapeuter en, av olika anledningar. Gör det tydligt för dem vad problemet var med den terapeut du hade nu, så kan de hitta en som passar dig bättre.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Annielle
6/27/17, 8:14 PM
#9

Håller med Onlinecores.

En gång brukar oftast vara för lite för att kunna bedöma om man kan komma att trivas med terapeuten dessutom.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

emeliiiiieee
6/27/17, 9:05 PM
#10

Ska ge han nån chans till. Även om jag tycker det är jobbigt så måste jag jobba mig igenom detta

Annielle
6/27/17, 10:38 PM
#11

#10 Bra inställning! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: