Annons:
Etikettanhöriga
Läst 1827 ggr
rodmoppehjalm
2017-07-06 23:34

Förälder med utmattningssyndrom

Hejsan!

Har någon av er erfarenhet av att leva med en förälder som lider av utmattningssyndrom?

Min mamma drabbades av detta efter ett projekt på jobbet i vintras. Hon har alltid varit en kvinna som sprudlat av idéer och tankar. I de allra flesta fall har detta tidigare varit något positivt, men i vintras var det förmodligen vad som fällde henne. Hon fick diagnosen utmattningssyndrom efter att hon besökt en psykiatriker, men vägrar själv inse att hon lider av en sjukdom. Hon beter sig otroligt konstigt. Hon pratar totalt irrationellt och tar kontakt med människor hon knappt träffat. 

Mammas beteende ger mig otrolig ångest, något som leder till att hon blir arg på mig. Självklart vet jag att hon inte kan hjälpa det som sker, men på samma gång får det mig att må så pass dåligt att jag inte kan annat än att bli arg. 

Hur bör jag hantera detta? Jag märker att både min syster och min pappa mår dåligt pga situationen. Bör tillägga att jag är 17 år och min syster 13 år.

Annons:
OnlineCores
2017-07-07 08:10
#1

Utmattning kan enklare förklaras som att hjärnan har gått på högvarv under en lång tid och orkar inte längre bearbeta saker som den tidigare gjort. Det kan leda till att den sjuka blir väldigt irrationell och ologisk som du beskriver. Orsaker till tillståndet kan variera, och det är något som hon själv måste komma till underfund med, gärna med någon professionell som förstår människan både fysiskt och psykiskt.

Det som är viktigt om hon säger- eller gör något som är belastande för er, är att ni tar distans från det. Ni ska behålla era egna liv och ha tålamod med er mamma, för sånt här brukar ta tid. Och är du orolig över din syster så kan du bestämma dig att ha egentid med henne, kanske en egen dag med, bara du och hon. Kan tänka mig att din lillasyster skulle tycka om det.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Upp till toppen
Annons: