Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 7992 ggr
Halvvild
8/18/17, 8:01 PM

Irritation för vissa ljud

Jag stör mig väldigt mycket på vissa ljud. Ljud som stör mig är: Surplande, viss typ av smaskande och min mors nysningar. Andra generella saker kan vara att någon skrattar högt om och om igen i intervaller och en gemensam faktor för dessa ljud är att de sker i intervaller och att jag inte kan få bort ljudet genom t.ex. hög musik. 

Men blir så himla irriterad av ljudet, kanske till och med arg. Ibland blir jag så frustrerad att tårar kommer fram i ögonen just för att det är så jobbigt. (Det är när jag inte hinner undfly ljudet innan det återkommer igen.) Tar ju en tid att t.ex. starta spotify, sätta igång musiken och höja den.

För kanske två timmar sedan fick min mor en nys-omgång som hon får alltför ofta och nös kanske fem gånger och sen sprang hon runt och snorade. Senare kände jag en grov irritation mot allt; när hon pratar med mig, det stinkande molnet av rök, vetskapen om att det är fredag och alkoholintag…. Och även när vår hund omtänksamt slickar mig på armen i evigheter (så fort jag kommer inom räckhåll med handen/armen) En riktig slickmaskin är hon och känner mig taskig som känner en sån här irritation. Vanligtvis har jag inget emot det, hon är ju bara snäll. Och mor också.

Får känslan att vår hund fortfarande håller på att slickar mig på armarna fastän hon ligger där helt stilla och vilar. När jag blivit irriterad av ett "irritationsljud" så stör jag mig av alla konstiga ljud som dyker upp. Lättirriterad helt enkelt. Blir så himla pissed off och det är inte mycket som hjälper. Brukar lyssna på hård musik och vika kläder eller skriva av mig. Ibland spela. 

Ville bara skriva av mig och är lite undrande om det är fler som har såhär? Alla kanske har så? Om ni har några tips så är de varmt välkomna. 

Ha en trevlig helg!

Annons:
Lia
8/18/17, 8:19 PM
#1

Misofoni (misophonia - hatred of sound). Jag har detta.

Halvvild
8/18/17, 8:45 PM
#2

#1 Åh okej, ja det måste vara det. Tack!

Halvvild
8/18/17, 9:04 PM
#3

#1 som de har beskrivit på http://www.misofoni.se/ är typ exakt som det är för mig haha. Väldigt intressant.

Pratade även med mor nyss; hon har det också. T.ex. med surplande m.m. Hon frågade "Är det mig det är fel på?" Eller om hon var onormal och hon förklarade att hon "går i taket" av sådana ljud. Att det kan vara jättefint och trevligt när en kommer med en varm kopp te men det går inte så fort sörplandet sätts igång.

Min bror har inga sådana problem och inte heller min far. :)

ceicli
8/22/17, 2:33 AM
#4

Jag känner igen mig precis.  :O

Slurpande, tuggummituggande, smaskande och sådant.

För bara ett par år sedan fick jag diagnosen autism/aspberger. För mig kan det höra dit.

Maria
8/24/17, 10:30 AM
#5

Jag har svårt för allt som har med slem och saliv att göra. Så när någon harklar sig eller spottar så får jag kväljningar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvvild
8/25/17, 4:04 PM
#6

#4 jaa verkligen, smaskande kan vara skitstörande haha. Okej, är det ok om jag frågar vad som fick dig att kolla ifall du hade autism/aspberger? Och har någon av dina föräldrar misofoni?

#5 ja, jag kan uppleva det väldigt motstötande när någon typ harklar sig med näsan.. Men har aldrig känt irritation för det personligen. (tur det)

Annons:
Dioramabyggare
9/10/17, 1:56 AM
#7

Skrapljudet som kan bli av kritan mot "svarta tavlan", ljudet av någon som  trummar med fingrarna, eller det "knäppande" ljudet när någon drar i fingrarna, klickandet från en kulspetspenna… brrr. Jag antar också att det har med min autism/Aspergers syndrom att göra.

(Märkligt nog stör det mig inte ett dugg att höra ljudet av explosioner eller av "högljudda" snickerimaskiner. Men vet jag att det ska bli sådana ljud använder jag självklart hörselskyddskåpor.)

smartatjejenmaria1980
9/13/17, 11:44 PM
#8

Jag brukade ha svåra problem med dammsugare, torktummlare och hårtorkar. Men det har faktiskt blivit bättre, jag tror det var stress relaterat

Farwuq
10/2/17, 3:54 PM
#9

Jag som hörselskadad känner igen detta, jag har mycket svårt att följa diskussioner i matsalen på jobbet, allt blir kaos i huvudet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

shiba123
10/3/17, 11:54 AM
#10

Det första jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg var att du kanske är en "highly sensitive person". Det är absolut inget farligt, och inte heller någon sjukdom, utan ett personlighetsdrag.  Man är känsligare än andra, men det är absolut inte något negativt, tvärtom!  Eftersom man då är mera intuitiv, och kan sätta sig in i hur andra mår, så blir man en mycket god vän som verkligen förstår. Men ibland kan det då vara skönt att få dra sig undan lite, och smälta alla intryck när man tycker att det för stökigt.

Halvvild
10/21/17, 2:11 PM
#11

#10 jo, kanske kan ha något med det att göra. Är alltid uppmärksam på mina vänner när jag är med dem. Deras gester, uppmärksamhetsriktning, andning och ljud. Nästan mer fokus på dem än vad jag har på mig själv. När jag ibland fokuserar på mig själv så känns det som att jag bara gör massa konstiga grimarser eller ser trött ut, fast det här kanske är lite OT haha. Intressant är det i varje fall och förstår precis vad du skriver. 

Tycker det är svårt att veta om saker och ting stämmer överens med hur man är ibland, men det kanske är för det är svårt att veta hur man faktiskt är.

Är känslig på det viset att jag har nära till mina känslor, lätt för att bli glad och ledsen. Men har även lärt mig att till viss del stänga av och inte känna något alls. Tar åt mig av saker och ting väldigt mycket vilket jag behöver träna bort. (beror troligtvis på osäkerhet och så) Men älskar att lyssna på andra, sätta mig in i deras situation och försöka hjälpa på bästa sätt.

Tack för input! :D

shiba123
10/22/17, 12:30 PM
#12

Att vara känslig kan ibland vara jättejobbigt,  och man önskar att det inte var så. Tycker att du verkar vara en jättefin person som bryr dig om andra, alla är inte så nu för tiden. Så du kan verkligen sträcka på dig! 🌺

Det är jättebra att du kan stänga av, så att du inte bombarderas med för mycket tankar om vad andra har sagt och gjort.
Har du testat att skriva ned dina tankar i en dagbok?  Det kan då vara bra att läsa det man har skrivit lite senare. Då kan du känna att du tog dig igenom det som just då kändes jättejobbigt,  och sedan skickar iväg det jobbiga  i en ballong, eller en bubbla.  Känn det då som en framgång, du klarade av det, och har bara blivit ännu starkare som person! ❤️

Halvvild
10/22/17, 4:54 PM
#13

#12 Tack! ❤️ Det värmer att höra så fina ord. :)

Jo precis, det har kommit på grund av miljön som uppstår ibland här hemma. Stänger av för att inte bli påverkad (när det går och jag bara helt enkelt inte orkar mer). Vilken smart sak, har mest endast skrivit mina tankar när jag känt mig ledsen så ska definitivt prova det för tyngre/jobbiga situationer också. Tack för tipsen och gillar hur du målade upp bilden med ballongen, för det är ju lite så det fungerar. Tusen tack. :D

Annons:
[Jarl]
10/28/17, 2:00 AM
#14

Tycker elen är skitjobbig detta high pitch sound som alla elektronik prylar gör fast det är bara på kvällen. Det stör jag brukar stänga av elen ibland.

vallhund
10/28/17, 11:28 AM
#15

HSP?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
10/28/17, 3:25 PM
#16

Som väl är hör jag dåligt och slipper därför detta.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

shiba123
11/3/17, 12:35 PM
#17

"HSP"  (Highly Sensitive Persons) är en svensk benämning på medfödda karaktärsdrag som den amerikanska psykologen och forskaren  E. Aron har skrivit om i en bok. 
 Detta är ett medfött personlighetsdrag som finns hos 15-20% av den globala befolkningen.  Orsaken till detta är ett medfött nervsystem som är känsligare än hos genomsnittet.  Man blir då mera mottaglig för sin emotionella och fysiska miljö".  Källa: HSP-föreningen.

Farwuq
11/3/17, 7:42 PM
#18

Man lär sig alltid något nytt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vallhund
11/4/17, 10:03 AM
#19

#17 Tack för att du fyllde med info.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Tuulikki]
11/7/17, 12:58 AM
#20

Jag är/har en HSP och blir tokig på upprepande ljud, t.ex en kran som droppar. Avskyr ballonger för jag vet att de lär smälla. Alltid varit livrädd för fyrverkerier och än idag har jag väldigt svårt för smällar och liknande. Så ja jag känner igen mig😕 Läste nu om Misofoni och känner igen mig i det också!
Jag hör dessutom röster i mitt huvud och det blir jag ännu mer tokig på, när det mumlas och viskas så jag inte kan fokusera på någonting annat. GAH!

Mamma kallar sig (& mig) för ljudallergiker🤪

Annons:
vallhund
11/7/17, 10:54 AM
#21

Ljudallergiker, låter gulligt men beskriver ganska bra tycker jag.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Tuulikki]
11/7/17, 6:56 PM
#22

#21 Ja precis, folk förstår direkt vad som menas👍

vallhund
11/8/17, 12:27 AM
#23

#22 Jag tycker att det är viktigt att det beskrivs, gärna på ett lättfårståligt sätt som @shiba123 gör i tråden.

Vi är många, förmodligen en majoritet som inte känner igen oss (eller  diverse diagnoskriterier enligt rådande DSM kategori).

Vi är alla individer o vi föds med olika förutsättningar.

Det jag gillar med psykologi iFokus är bredden i våra erfarenheter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: