Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 2734 ggr
Ahees1
2017-09-03 18:53

Anti-social/sociopat/Psykopat

Förstår inte riktigt skillnaden mellan anti-social/ sociopat och psykopat.. Har fulla psykopater drag av borderline/narcissism och/eller är det endast Antisocial stämpel? Vilka drag har sociopater om det inte är samma som psykopater? har läst att det ska va lite mildare om det stämmer.. Är det bara antisocial stämpel då eller som sociopat? Undrar om antisociala tror dom är smartast som narcisster tror. Som storhetsvansinne..

Annons:
OnlineCores
2017-09-03 23:53
#1

Jag ser det såhär:

  1. Primär psykopat = Sociopat

  2. Sekundär psykopat = Psykopat

1: En person som är mera intelligent och skickligare på att smälta in och manipulera andra för att få som man vill.

2: En person som inte har verktygen för att manipulera och tar därför till med våld för att få som man vill.

Narcissism handlar om att en person har ett överaktivt ego och det leder ofta till självgodhet, överlägsenhet och storhetsvansinne/hybris.

För att du ska kunna få en diagnos som antisocial personlighetsstörning måste du ha fått diagnosen Uppförandestörning innan 15-års ålder.

Det blir enklare för dig om du jämför personlighetsstörningar med andra personlighetsstörningar som finns med i ICD-10. Till exempel att jämföra Borderline, narcissism och antisocial personlighetsstörning. Alla dessa har psykopatiska drag, alltså en störd förmåga till relation för andra människor. De här störningarna handlar väldigt mycket om hur du kan relatera till andra människor.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

[memoirsofaclone]
2017-09-16 03:12
#2

Vad jag förstått (efter psykologi på gymnasiet) så är en psykopat mkt intelligent och taktisk, har en tydlig plan och vet precis hur de ska manipulera sina ''offer'' utan att psykopatdragen märks. En sociopat är mer våldsbenägen och döljer inte direkt vilka de är. De agerar aggressivt och oberäkneligt och kan inte förställa sig som psykopater.

OnlineCores
2017-09-16 12:16
#3

Din lärare borde också ha påpekat att skillnaden ligger i barndomen. Psykopaten har en medfödd personlighetsstörning medan sociopaten har en trasslig barndom. Begreppen är som gjorda för olika uppfattningar och tolkningar. Vilken av personerna är de som blir intelligenta. Det finns inget riktigt svar på det. Som jag förstått det, så kommer därigenom begrepp som primär- och sekundär för att skilja intelligenskvoten mellan psykopater och för att särskilja deras beteenden. Du får fylla i det jag missar.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Upp till toppen
Annons: