Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 939 ggr
luckydragonriderkin
2017-09-12 15:12

vissa saker får mig att my fysiskt illa

Hallå!

Jag måste bara skriva ner det här och höra om det är någon som har någon aning om varför detta förekommer.

Jag har alltså väldigt länge känt att vissa specifika saker får mig att må fysiskt illa och bara vilja fly. Det känns liksom claustrofobiskt och jag får ångest. Jag har ingen aning om varför dessa saker får mig att känna som jag gör eftersom de (inte vad jag vet i alla fall) betyder något speciellt för mig eller har varit traumatiserande på något sätt.

Några av dessa triggers:

I'm Blue (den där jättegamla låten med asful 3D animation)

Valrossen från Pingu

Shake it off (Disneyserien)

"Scene Kids" (känner mig sjukt ytlig men jag blir helt illamående)

En viss lukt, typ hudkräm tror jag det är? Känner den i kommunaltrafiken ibland. Luktar inte nödvändigtvis illa men mår ändå dåligt

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
Snowblind
2017-09-13 08:16
#1

#0 Hmm, dem två första tycker jag känns lite otäcka. Ser lite realistiskt ut även fast det "bara är tecknat" liksom. Och ja, vad jag har läst så är det oftast i samband med minnen som vi upplever sånt här men jag börjar även fundera lite på epigenetik, men det känns lite långsökt.

Jag själv kan uppleva obehagskänslor av en viss typ av salami. Ogillar därför den lukten starkt. Mår jättekonstigt av den.

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

OnlineCores
2017-09-13 11:25
#2

Jag blev åksjuk av I'm Blue. Den var hemsk.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

luckydragonriderkin
2017-09-13 20:01
#3

kanske det bara är att jag är något känslig? Liksom att sakerna helt enkelt är något obehagliga men att jag blir mer illamående för att jag är lite känslig

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

OnlineCores
2017-09-13 21:34
#4

Det är möjligt. Det kan också vara så att om man tänker på en känsla så kan den bli starkare också. Vid obehagskänslor så kan en känsla fastna för att man försöker undvika den. Då blir det lite moment 22, och jag kan tänka mig att känslan blir starkare tillsammans med ångest. En teori bara.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

smartatjejenmaria1980
2017-09-13 23:55
#5

Jag klarar inte av lukten på den där hudkrämen som vi brukade använda på patienterna när jag jobbade i vården

Farwuq
2017-10-02 16:02
#6

Det är så trigger-systemet fungerar, ovidkommande saker som inte  har med ett gammat trauma kan gå in och få bollen i rullning.
Jag har själ fobiska inslag.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Upp till toppen
Annons: