Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 8050 ggr
Ahees1
2017-10-16 22:22

Mörka triaden- machiavellism

Hej undrar mer över vad machiavellism är samt (kriterier) och vad skillnaden mellan sociopati och machiavellism är?

Annons:
OnlineCores
2017-10-19 22:28
#1

Hej, jag hittade det här på internet: På sidan av politiken är Machiavellianism också en term som vissa sociala, rättsmedicinska och personlighetspsykologer använder för att beskriva en persons tendens att vara affektfri och därför kunna avlägsna sig från konventionell moral och därmed lura och manipulera andra.

Som jag förstått det så är det i grunden en politisk idé eller synsätt och inte psykologisk störning. Dock har ett test utformats som ska mäta hur mycket man är för den ideologin. Nyare forskning visar att personer som får högt resultat på testet tenderar att  fokusera på renodlad prestation och vinna till varje pris. Och man anser att orsakerna till det är att personerna har minskad motivation till samhällsbyggande, egenkärlek och familjeproblem. Man vet också att det inte finns någon samband mellan Machiavellianism och IQ.

Sammanfattning: Sociopat är ett ord för en störd människa och Machiavellianism är ett gammalt politiskt tankesätt från Niccolò Machiavelli. - Som jag förstått det…

Det var faktiskt intressant läsning. Hur kom du i kontakt med Machiavellianism?

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

m2studio
2017-10-25 12:19
#2

#0 av: Ahees1 , Jag har hittat ett bra sidan som förklarar det om du undrar.

Länk:

https://www.metro.se/artikel/professor-facebook-triggar-personlighetsst%C3%B6rningar-xr

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

OnlineCores
2017-10-25 13:44
#3

Bra artikel

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Farwuq
2017-10-25 17:40
#4

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: