Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1180 ggr
shiba123
2017-10-25 16:46

Mobbing

Jag blir så ledsen när jag läser om mobbing.  Cirka 60.000 barn och ungdomar blir mobbade,  och på nätet  blir ungefär var sjätte tioåring utsatt för näthat. Det är säkert många fler eftersom alla inte törs tala om det.
Vad tror ni att det beror på?  Är de som mobbar egentligen rädda, och gör det för att skydda sig själva?  Eller vad kan det bero på?

Annons:
Emo
2017-10-25 16:47
#1

Ett sätt att utöva makt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
2017-10-25 16:53
#2

Jag tror att det har många olika orsaker.

Barn som far illa kan ibland ta ut det på sin omgivning. Det är givetvis inget försvar men kanske en förklaring.

En mobbare är många gånger en ganska trasig människa och så finns det de som är genuint elaka.

Jag tror personligen att det i många fall finns en orsak bakom en mobbares beteende.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

shiba123
2017-10-25 16:53
#3

#1 Det tror jag också.  För många är det så viktigt att bestämma över andra, och då gör de detta på ett mycket fult sätt. Vad som är så tråkigt är att de ofta inte får hjälp av sina lärare, som egentligen borde göra allt för att få slut på det. Det kan inte vara roligt att vara rädd för att gå till skolan, och inte våga göra någonting.

OnlineCores
2017-10-25 17:21
#4

Jag tror också att mobbarens ålder styr motivet. Mindre barn runt 6-9 år förstår inte att de gör andra illa på samma sätt som tonåringar. Och tonåringar ser inte konsekvenser på samma sätt som vuxna. Och det jag tror är en gemensam nämnare är att de alla försöker hitta sin plats i världen med de verktyg de har i förhållande till deras livssituation. Jag vill istället använda ordet kontroll istället för makt, då makt är mer enkelriktat till någon annan.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

shiba123
2017-10-25 18:38
#5

#4  Jag förstår dina tankegångar🙂 Men kontroll är ju något som ska vara positivt, som ska hjälpa  på ett bra sätt.  Men här har det blivit något negativt,  det görs på ett sätt,  som i värsta fall,  bara bryter ned. 
Tycker att denna "kontroll" är enkelriktad, då den mobbade inte brukar ha något att säga till om,  utan bara blir styrd.

Sedan är ju frågan om man har rätt att kontrollera andra,  vem avgör det?   För det mesta är ju  denna "kontroll" självutnämnd,  och passar kanske inte alls andra, utan tvärtom.
Om man bortser från riktigt små barn så är det nog inte så svårt att sätta sig in i andras känslor.  Alla har ju någon gång fått uppleva något obehagligt från andra, och det glömmer man inte.  Så  jag tror nog att alla innerst inne förstår.

OnlineCores
2017-10-25 19:35
#6

Men om vi tar ett exempel: Ett barn som har det trassligt hemma och är undernärd av närhet och kanske är rädd för intimitet på grund av ovana, eller att de kanske är utnyttjade sexuellt och de blir stressade av den anledningen. Jag tror att det här barnet kan bli desperat på grund av rädslan i närmandet av en annan person. Då har det inget med maktutövning att göra, utan tvärt emot, att man skjuter ifrån andra.

Jag tror också att det oftast handlar om dominerande, framförallt senare i åldrarna. Det som bekymrar mig med att man ser det som maktutövning är att dessa barn blir missförstådda och inte får hjälp med sina problem och att de blir utpekade som problembarn. Jag gillar inte det.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Annons:
Upp till toppen
Annons: