Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1218 ggr
Ahees1
11/1/17, 4:48 PM

Lugna psykopaten

Jag har hört att dte finns två typer av psykopater i stort, den lugna(som man inte märker är psykopat) och den hårda(den som visar upp en tuff sida)

Det beskrevs som så att den lugna var farligare eftersom man inte visste var man hade den, och när den väl slog till så var det med full kraft, typ så.

Vet någon mer om detta?
Erfarenheter?

Hur känner man igen den lugna psykopaten? Hur är han? Hur spelar han sitt spel? När börjar han visa sin riktiga sida? Är han mycket ärligare?

Annons:
OnlineCores
11/1/17, 5:21 PM
#1

Ja, det beror på. Man vet att mer än 50% av de som sitter i fängelset lider av grova psykopatiska drag. Det är personer som har gjort något fel och som de har åkt fast för. Det är 1% fler personer i högsta positioner i samhället som kan klassas som psykopater enligt en brittisk studie.

Jag tycker det är svårt att peka ut en psykopat baserat på symtom och som är det ända man har tillgång till när man möter en människa utan att lära känna personen på djupet.

Ett verktyg jag använder mig ofta av, är att titta på ansvarsförmåga. Alltså hur mycket personen bryr sig om ansvaret som påverkar omgivningen. Det är det ända bra verktyg jag känner till just nu. Det identifierar dock inte om någon har psykopatiska drag, utan det identifierar en person som ignorerar ansvar av någon anledning, vilket ofta psykopater gör, men även många andra också.

För mig handlar det mer om att sortera ut det som är bra och dåligt och inte identifiera etiketter. Brist på ansvar är något dåligt och olika personer har olika ansvar. Ex. Föräldrar har ett annat ansvar än vad barn har o.s.v.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

eirwen
11/1/17, 6:19 PM
#2

Jag vill först säga att man inte får en psykopat eller sociopat diagnos, utan idag får man diagnosen antisocial personlighetsstörning (det betyder inte att alla som får denna diagnos är psykopater/sociopater). Det finns två olika typer och det är psykopati och sociopati. Det finns många diskussioner om vad skillnaden mellan dessa är. Vissa säger att de som är psykopater föds så och sociopater blir formade av sin miljö. En annan är att sociopaten skulle ha lite samvete vilket psykopaten inte har. Eller att sociopaten har lättare att anpassa sig till samhället till skillnad från psykopaten. Som sagt så finns det inte vad jag vet ett definitivt svar då man idag inte riktigt i en diagnos särskiljer dessa två (mer än att vissa fyller upp fler av kriterierna än andra och kanske har andra diagnoser) Det är inte säkert att en psykopat visar sitt ”rätta” jag. Om den skulle det då är det när denne vill ha någonting - det kan vara i stort sett vad dom helst. Psykopater bryr dig inte om konsekvenser eller andras lidande för att få det den vill ha, den bryr sig bara om att få det. Jag kan skriva långt och mycket om detta, men det var en litet svar.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Farwuq
11/2/17, 8:07 PM
#3

Ett mycket bra svar.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: