Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 1285 ggr
CalippoTwisterTulo
11/3/17, 9:56 PM

Obsessive Compulsive Disorder

Hej! Jag har diagnosen OCD (obsessive compulsive disorder eller då ett slags ”tvångssyndrom”. Jag tänkte bara fråga om det är någon annan än jag här som har det? Det finns ingen sajt för det här på iFokus, men jag skulle gärna behöva någon att prata med angående detta ibland då jag har gått till en psykolog ett antal gånger och vi hade nyligen vårat ”sista samtal”. Men, jag kom inte så bra överrens med henne och jag känner att det knappast har gått framåt mycket alls. Jag har lugnat ner mig på vissa sätt med mitt tvångstvättande och kan nu ibland äta på resturang, men det finns fortfarande där och stör mig väldigt mycket. Borde jag söka till en annan psykolog och försöka få hjälp av någon bättre eller borde jag strunta i det och bara leva vidare?

Annons:
[AnimeV4]
11/3/17, 10:03 PM
#1

Jag har också OCD och tycker absolut att du ska försöka igen med en annan psykolog!

2Sirius
11/3/17, 11:07 PM
#2

Jag har har vissa tvångstankar, vet inte om de är tillräkliga för att kunna klassas som OCD. Det jag har fått till mig då jag tagit upp det är att: Om det inte är något som skapar problem för dig, så är det inget att bry sig om… Skriv PM om du känner för det ☺

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
11/4/17, 7:59 AM
#3

Det är en liten skillnad mellan tvångstankar och tvångshandlingar fastän de samtidigt hänger ihop😉

http://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/psykisk-ohalsa/angest/tvangssyndrom

Jag har i hela mitt liv haft olika grader av tvångshandlingar men aldrig så störande så att jag har sökt hjälp.

Det har liksom gått i vågor. Jag har varit styrd av att göra saker och samtidigt ett visst antal gånger. Kolla spisen, känna på dörren, gå tillbaka in när jag är på väg ut för att kolla allt igen osv.

Jag har ändå haft en slags kontroll så att det inte gått överstyr. Jag har t.ex aldrig kommit för sent till jobbet.

Jag har benhårt försökt jobba med mig själv. Jag har t.ex bestämt mig för att kolla spisen EN gång och sedan får det räcka. Det har varit väldigt svårt men jag har samtidigt pratat högt med mig själv och sagt att "nu är spisen stängd"

Min självhjälp har varit att hela tiden "utmana" mig själv och när jag väl kommit över hindret så känns det så bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
11/4/17, 4:32 PM
#4

#3 »Jag har benhårt försökt jobba med mig själv. Jag har t.ex bestämt mig för att kolla spisen EN gång och sedan får det räcka. Det har varit väldigt svårt men jag har samtidigt pratat högt med mig själv och sagt att "nu är spisen stängd"«

Det där känner jag väl igen. Jag talar också ofta högt till mig själv, som exempel:

_»Köket är klart«, »Tvättstugan är klar« och »Dörren är låst.«
_

Sedan är jag trygg och vet och har bekräftat att allt är som det ska.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: